Omvårdnad GR (A), Vetenskapsteori, metod och etik, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Vetenskapsteori, metod och etik, 7,5 hp
Nursing Science BA (A), Theory of Science, Methods and Ethics, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM104G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-03-13
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska inhämta grundläggande kunskaper om olika filosofiska perspektiv, etiska begrepp och teorier samt förståelse för hur dessa påverkar det egna förhållningssättet i mötet med andra människor. Studenten ska kunna identifiera, diskutera och hantera etiska dilemman. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper i vetenskaplig teori och metod, såväl kvantitativ som kvalitativ för att kunna följa, använda sig av och kritiskt granska forskning.
Lärandemål
1. beskriva etiska modeller och grundläggande etiska begrepp
2. beskriva utmaningar förenade med psykisk sjukdom/ psykiska funktionsnedsättningar och identifiera, analysera och värdera etiska dilemman och principer
3. identifiera olika former av vetenskapligt skrivna texter, kritisk granska och bedöma relevans utifrån valt problemområde
4. tillämpa grundläggande akademiskt skrivande samt använda och integrera information från källor enligt vedertaget referenssystem
5. tillämpa sammanställning av kvantitativa respektive kvalitativa studier inom området psykiatrisk omvårdnad
6. beskriva sambandet mellan psykiatrisk omvårdnad, forskning och beprövad erfarenhet
Innehåll
Genomgående kommer innehållet i kursen att belysas ur ett genus- socioekonomiskt och transkulturellt perspektiv.
Filosofiska perspektiv och etik
- olika filosofiska perspektiv och människosyn relaterat till omvårdnad
- etiska grundbegrepp, teorier och principer
Vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- grundläggande vetenskapsteori
- kvalitativ och kvantitativ metod
- rapportstruktur
- litteratursökning och artikelgranskning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, enskilda uppgifter och grupparbete.
Examination
1000: Filosofiska perspektiv och etik - Seminarium, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2002: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift , 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Friberg, I. (Red)
- Titel: Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
- Titel: Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Pedersen, R. & Nortvedt, P.
- Titel: Etik i psykiatrisk vård
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Thurén, T.
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket