Omvårdnad GR (A), Psykiatrisk omvårdnad II, bemötande, kommunikation samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Psykiatrisk omvårdnad II, bemötande, kommunikation samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Sience BA (A), Psychiatric Nursing II, Relations, Communication and Clinical Studies, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM108G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-03-14
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper i bemötande, kommunikation och ett pedagogiskt förhållningssätt. Studenten ska vidare utveckla sin förmåga till etiska reflektioner och tillämpning av psykatrisk omvårdnad.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och förklara metoder och teorier i kommunikation och bemötande
2. förklara verbal och icke verbal kommunikation och förstå dess innebörd
3. förklara vikten av professionell kommunikation och dess betydelse för skapandet av bärande relationer och framgångsrikt omvårdnads- och behandlingsarbete
4. förklara vikten av patient- och närståendes delaktighet i det psykiatriska omvårdnadsarbetet
5. förklara sambandet mellan relation, information, undervisning och patientens följsamhet till vård/behandling/läkemedel
6. förklara hur aktuell lagstiftning påverkar omvårdnaden av och situation kring patienten
7. tillämpa ett empatiskt och etiskt förhållningssätt i mötet/samtalet med en patient och/eller närstående
8. reflektera över det egna förhållningssättets betydelse för etablerandet av en vårdande relation.
9. tillämpa teoretisk kunskap i situationer i det praktiska verksamhetsområdet
10. aktivt medverka vid provtagningar, behandlingar och undersökningar
11. tillämpa omvårdnadsdokumentation
Innehåll
Teorier för kommunikation.
Det vårdande samtalet.
Etiska ställningstaganden.
Personcentrerad och familjefokuserad omvårdnad.
Vårdpedagogik.
Bemötande vid särskild komplicerad problematik.
Omvårdnadsplanering och omvårdnadsdokumentation.
Juridiska regelverk.
Artikelsökning och kritisk granskning.
Verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
Medicinsk vetenskap GR (A), Psykiatri, 15 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning som bedrivs inom öppna och slutna vårdformer inom psykiatrisk verksamhet.
Undervisningen bedrivs digitalt i form av föreläsningar, seminarier, enskilt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid examinerande seminarier.
Examination
1001: Pedagogik och information - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
1002: Verksamhetsförlagda studier - VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1004: Praktisk tillämpning: bemötande - Praktisk examination, 1 hp
Betygsskala: Tregradig skala
1030: Individuell skriftlig inlämningsuppgift - VFU - Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i
kursens lärandemål
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för
kursen
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen av kursen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period. Tidpunkt för den nya perioden bedöms i varje enskilt fall och planeras in när lärare, handledare och lämplig VFU-plats finns att tillgå.
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera kursens övriga delar 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hejlskov Elvén, B. & Abild, S.
- Titel: Beteendeproblem i psykiatrisk vård
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur Akademisk
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar Thór
- Titel: Samtalet: förbättra din professionella kommunikation genom empati
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Jensen, Per; Ulleberg, Inger
- Titel: Mellan orden: kommunikation i praktiken
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Naar, Sylvie; Safren, Steven A.
- Titel: Motiverande samtal och KBT: Att kombinera metoder för att uppnå förändring
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur Akademisk
- Författare/red: Sveriges Riksdag
- Titel: Sveriges Riksdag, Dokument och lagar
- Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar
- Författare/red: Toper, A. & Borg, M.
- Titel: Relationer som hjälper
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB