Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar samt verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Science BA (A), Nursing, Health, Environment, Nursing Actions and Work Placement, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: OM117G
- Ämne huvudområde: Omvårdnad
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-03-08
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och omvårdnadens koncensusbegrepp; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar samt få en förståelse för hur dessa utgör grunden för omvårdnaden. Vidare ska studenten tillägna sig kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och styrning samt tillämpa basal evidensbaserad omvårdnad under verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs utifrån ett etiskt förhållningssätt kunna:
1. Beskriva teorier om hälsa och dess betydelse för omvårdnad
2. Beskriva hur förhållanden i samhället kan påverka människors hälsa utifrån ålder och kön kopplat till intersektionalitet
3. Beskriva forskningsmetoder samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete gällande hälsa och vårdmiljö
4. Beskriva och förklara organisationens betydelse för utformning av vårdmiljön inom hälso- och sjukvården samt identifiera relevanta författningar av betydelse för omvårdnad
5. Beskriva och förklara hur olika teorier, begrepp och förhållningssätt har betydelse för sjuksköterskan relaterat till kommunikation och bemötande
6. Beskriva och värdera hur omvårdnad kan tillämpas utifrån begreppen evidensbaserad och säker vård samt tillämpa grunderna i vetenskapligt skrivande med fokus på struktur och formalia
7. Utföra, värdera och dokumentera kontroller av patienters/vårdtagares vitala funktioner samt använda medicinskteknisk utrustning
8. Beskriva människans normala fysiska, psykiska och sociala utveckling i ett livsperspektiv
9. Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt föreslå åtgärder för ökat lärande
10. På ett patientsäkert sätt utföra läkemedelsberäkningar gällande mängd, dos, styrka, enheter, förbrukning och spädning
11. Bemöta och kommunicera med patienter/vårdtagare utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
12. Tillämpa basal evidensbaserad omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessens samtliga steg
13. Tillämpa basala hygienrutiner i omvårdnadsarbetet
14. Samverka med andra i vårdteamet i det patientnära omvårdnadsarbetet
Innehåll
Genomgående kommer kursen att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt-, och transkulturellt perspektiv.
Människans normala utveckling och grundläggande behov
- Reproduktiv hälsa
- Barnets utveckling
- Normalt åldrande
- Kommunikationsteorier
- Kommunikation med fokus på interaktion
Hälsa som mål för omvårdnad
- Definitioner av hälsobegreppet
- Teorier om fysisk, psykisk samt social hälsa på person-, grupp- och samhällsnivå
- Hälsans bestämningsfaktorer, socioekonomi, fysisk miljö samt livsstil
- Samhällets förebyggande och hälsofrämjande arbete
- Forskningsmetoder relaterade till hälsa
Miljö
- Hälso- och sjukvårdens organisation, ansvarsområde och miljö
- Regelverk och lagstiftning
- Sjuksköterskan som arbetsledare i omvårdnaden
- Vårdmiljö och estetik
- Patientsäkerhet, kvalitetsarbete och evidensbaserad vård
- Intersektionalitet och Lika villkor
Omvårdnadshandlingar och verksamhetsförlagd utbildning
- Läkemedelshantering
- Tillämpningsövningar Läkemedelshantering
- Tillämpningsövningar Personlig hygien, bäddning, munvård och ergonomi samt vitala parametrar
- Tillämpa basal evidensbaserad omvårdnad med fokus på människans grundläggande
fysiska och psykiska behov
- Tillämpa basala hygienrutiner
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Varierande arbetsformer som inkluderar teoretiska studier och praktisk tillämpning individuellt och i grupp samt verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningsformer är egna studier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier, tillämpningsövningar.
Examination
2100: Individuell skriftlig tentamen - Salstentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2200: Individuell skriftlig salsentamen Läkemedelshantering - Salstentamen, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2300: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2400: Muntlig examination i grupp med skriftlig individuell inlämningsuppgift utifrån VFU - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Bedömning och examination av VFU sker av läraren i trepartssamtal.
Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
Väl godkänt (VG) - För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i
kursens lärandemål.
Godkänt (G) - För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för
kursen.
Underkänt (U) - Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Studerande som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att på övriga delar i kursen, ej verksamhetsförlagda delen, examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m. regleras i Högskoleförordningen
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM067G eller OM084G.
Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Disciplinära åtgärder regleras i 10 kap. högskoleförordning (1993:100).
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.
Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:
- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier.
- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven innan VFU-kurs startar. Platserna fördelas av ansvarig lärare.
Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta, eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Rikshandboken Barnhälsovård
- Webbadress: https://www.rikshandboken-bhv.se/
- Titel: Sveriges Riksdag, Dokument och lagar
- Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/
- Titel: Vårdhandboken
- Webbadress: https://www.vardhandboken.se/
- Författare/red: Borgfeldt, C., Sjöblom, I., Strevens, H. och Wangel, A-M.
- Titel: Obstetrik och gynekologi - För sjuksköterskor
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Dahlborg Lyckhage, E (Red.).
- Titel: Att bli sjuksköterska-en introduktion till yrke och ämne
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Edberg, A-K. & Wijk, H.
- Titel: Omvårdadens grunder- Hälsa och ohälsa
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrenborg, A & Wallin, L (Red)
- Titel: Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Friberg, F. & Öhlén, J.
- Titel: Omvårdnadens grunder- Perspektiv och förhållningssätt
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hallström, I. & Lindberg, T. (red)
- Titel: Pediatrisk omvårdnad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Martin, L (red.)
- Titel: Kommunikation i vården
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Olsen, L. A. & Hälleberg Nyman, M.
- Titel: Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
- Titel: Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: JP Lippincott Company
- Författare/red: Rundgren, Å. & Dehlin, O.
- Titel: Människans funktionella åldrande
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket