Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Education A, Special Needs Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE010G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-26
- Senast ändrad: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2023-04-17
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Delkurs 1. Specialpedagogiska grunder
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering samt dess tillämpning i en skola för alla
- visa kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och elever i behov av stöd
Delkurs 2. Goda miljöer för lärande
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att motverka grupprocesser som kan leda till konflikter, kränkningar och mobbning
- utifrån barns och elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
- tillägna sig kunskap om framgångsfaktorer för delaktighet och lärande
Delkurs 3. Specialpedagogiska områden
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om pedagogiska strategier för arbete med barn och elever:
• i sociala och emotionella svårigheter
• som far illa
• med funktionsnedsättning
Delkurs 4. Att arbeta med åtgärdsprogram
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att planera och genomföra pedagogiska utredningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner samt åtgärdsprogram.
- visa kunskap och förmåga att utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever med funktionshinder behöver.
Innehåll
Delmoment 1: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp
Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt
Inkludering/integrering/segregering
Lagar och föreskrifter
Delmoment 2: Goda miljöer för lärande, 7,5 hp
Grupprocesser och konflikthantering
Kränkande behandling och mobbning
Delmoment 3: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp
Sociala och emotionella svårigheter
Barn och ungdomar som far illa
Funktionsnedsättning
Delmoment 4: Att arbeta med åtgärdsprogram 7,5 hp
Åtgärdsprogram
Individuella utvecklingsplaner
Samtal som metod
Behörighet
Avklarade studier från Allmänt utbildningsområde GR (A), 1-30 hp samt inriktning om minst 30 hp
eller
lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.
Examination
A100: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
A200: Goda miljöer för lärande, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
A300: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
A400: Att arbeta med åtgärdsprogram, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsbestämmelser
Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Gustafsson, Lars H
- Titel: Elevhälsa börjar i klassrummet
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 167 s.
- Författare/red: Göransson, Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson, Kristina.
- Titel: Inclusive education in Sweden? A critical analysis
- Upplaga: 2011
- Förlag: International Journal of Inclusive Education Volume 15, Issue 5
- Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603110903165141
- Kommentar: 16 s.
- Författare/red: Hausstätter, Rune Sarromaa & Takala, Marjatta
- Titel: Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to the PISA results
- Upplaga: 2010
- Förlag: Scandinavian Journal of Disability Research
- Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017419.2010.507372
- Kommentar: 10 s.
- Författare/red: Hjörne, Eva, Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 171 s.
- Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens
- Upplaga: 2009 2 uppl.
- Förlag: Runa
- Kommentar: 272 s.
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 130 s.
- Författare/red: Sandberg, Anette (red)
- Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap 1-2, 9-13. 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
- Upplaga: 2009
- Kommentar: 50 s.
Moment 2
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
- Titel: Därför inkludering
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska institutet i Umeå
- Webbadress: http://www.butiken.sit.se/produkt/katalog_filer/Inkl_bokTOT.pdf
- Kommentar: 170 s. Finns som pdf
- Författare/red: Löfdahl, Annica
- Titel: Kamratkulturer i förskolan - en lek på andras villkor
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 144 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
- Upplaga: 2009
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 36 s.
- Författare/red: Strandberg, Leif
- Titel: Vygotskij i praktiken
- Upplaga: 2006
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 200 s.
- Författare/red: Thors, Christina
- Titel: Utstött : en bok om mobbning
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 160 s.
- Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
- Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 200 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
Moment 3
- Författare/red: Hejlskov Jörgensen, Bo
- Titel: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 211 s.
- Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
- Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 160 s
- Författare/red: Nordahl, Thomas, Sörlie, Marie-Anne, Manger, Terje, Tveit, Anders
- Titel: Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 304 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 149 s.
- Författare/red: Sandberg, Anette
- Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap 3-8 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn som tänker annorlunda.Barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd
- Upplaga: 2010
- Kommentar: 47 s.
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn som utmanar. Barn med ADHD och andra beteendeproblem
- Upplaga: 2010
- Kommentar: 55 s.
Moment 4
- Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
- Titel: Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 152 s.
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 296 s.
- Författare/red: Runström Nilsson, Petra
- Titel: Pedagogisk kartläggning. Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 110 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbete med åtgärdsprogram
- Upplaga: 2008
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 28 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen
- Upplaga: 2005
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 25 s.
- Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
- Titel: Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige
- Upplaga: 2008
- Kommentar: 15 s. Artikel i Nordisk Barnehageforskning Vol I, Nr I 2008.
- Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
- Titel: Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
- Upplaga: 2008
- Kommentar: 21 s. Artikel i Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 13, Nr 2, 2008.