Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Education A, Special Needs Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE010G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-26
  • Senast ändrad: 2023-05-29
  • Giltig fr.o.m: 2023-04-17

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Delkurs 1. Specialpedagogiska grunder

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering samt dess tillämpning i en skola för alla
- visa kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och elever i behov av stöd

Delkurs 2. Goda miljöer för lärande

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att motverka grupprocesser som kan leda till konflikter, kränkningar och mobbning
- utifrån barns och elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
- tillägna sig kunskap om framgångsfaktorer för delaktighet och lärande

Delkurs 3. Specialpedagogiska områden

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om pedagogiska strategier för arbete med barn och elever:
• i sociala och emotionella svårigheter
• som far illa
• med funktionsnedsättning

Delkurs 4. Att arbeta med åtgärdsprogram

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att planera och genomföra pedagogiska utredningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner samt åtgärdsprogram.
- visa kunskap och förmåga att utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever med funktionshinder behöver.

Innehåll

Delmoment 1: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp

Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt
Inkludering/integrering/segregering
Lagar och föreskrifter

Delmoment 2: Goda miljöer för lärande, 7,5 hp

Grupprocesser och konflikthantering
Kränkande behandling och mobbning

Delmoment 3: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp

Sociala och emotionella svårigheter
Barn och ungdomar som far illa
Funktionsnedsättning

Delmoment 4: Att arbeta med åtgärdsprogram 7,5 hp

Åtgärdsprogram
Individuella utvecklingsplaner
Samtal som metod

Behörighet

Avklarade studier från Allmänt utbildningsområde GR (A), 1-30 hp samt inriktning om minst 30 hp
eller
lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.

Examination

A100: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

A200: Goda miljöer för lärande, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

A300: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

A400: Att arbeta med åtgärdsprogram, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsbestämmelser

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-04-17 -- 2024-04-17. Vid frågor, kontakta UTVexp@miun.se.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Gustafsson, Lars H
  • Titel: Elevhälsa börjar i klassrummet
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 167 s.
  • Författare/red: Göransson, Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson, Kristina.
  • Titel: Inclusive education in Sweden? A critical analysis
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: International Journal of Inclusive Education Volume 15, Issue 5
  • Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603110903165141
  • Kommentar: 16 s.
  • Författare/red: Hausstätter, Rune Sarromaa & Takala, Marjatta
  • Titel: Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to the PISA results
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Scandinavian Journal of Disability Research
  • Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017419.2010.507372
  • Kommentar: 10 s.
  • Författare/red: Hjörne, Eva, Säljö, Roger
  • Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: 171 s.
  • Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
  • Titel: Relationskompetens
  • Upplaga: 2009 2 uppl.
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 130 s.
  • Författare/red: Sandberg, Anette (red)
  • Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 1-2, 9-13. 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: 50 s.
Moment 2
  • Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
  • Titel: Därför inkludering
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Specialpedagogiska institutet i Umeå
  • Webbadress: http://www.butiken.sit.se/produkt/katalog_filer/Inkl_bokTOT.pdf
  • Kommentar: 170 s. Finns som pdf
  • Författare/red: Löfdahl, Annica
  • Titel: Kamratkulturer i förskolan - en lek på andras villkor
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 144 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 36 s.
  • Författare/red: Strandberg, Leif
  • Titel: Vygotskij i praktiken
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: 200 s.
  • Författare/red: Thors, Christina
  • Titel: Utstött : en bok om mobbning
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
  • Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
Moment 3
  • Författare/red: Hejlskov Jörgensen, Bo
  • Titel: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 211 s.
  • Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
  • Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160 s
  • Författare/red: Nordahl, Thomas, Sörlie, Marie-Anne, Manger, Terje, Tveit, Anders
  • Titel: Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 304 s.
  • Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
  • Titel: Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 149 s.
  • Författare/red: Sandberg, Anette
  • Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 3-8 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Socialstyrelsen
  • Titel: Barn som tänker annorlunda.Barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: 47 s.
  • Författare/red: Socialstyrelsen
  • Titel: Barn som utmanar. Barn med ADHD och andra beteendeproblem
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: 55 s.
Moment 4
  • Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
  • Titel: Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 296 s.
  • Författare/red: Runström Nilsson, Petra
  • Titel: Pedagogisk kartläggning. Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 110 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbete med åtgärdsprogram
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 28 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 25 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: 15 s. Artikel i Nordisk Barnehageforskning Vol I, Nr I 2008.
  • Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: 21 s. Artikel i Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 13, Nr 2, 2008.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15