Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Education A, Special Needs Education

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE010G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-10-26
  • Senast ändrad: 2011-11-21
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-15

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Delkurs 1. Specialpedagogiska grunder

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- kunna problematisera begreppen segregering, integrering och inkludering samt dess tillämpning i en skola för alla
- visa kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och elever i behov av stöd

Delkurs 2. Goda miljöer för lärande

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att motverka grupprocesser som kan leda till konflikter, kränkningar och mobbning
- utifrån barns och elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar i miljön för att skapa en god lärandemiljö
- tillägna sig kunskap om framgångsfaktorer för delaktighet och lärande

Delkurs 3. Specialpedagogiska områden

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om pedagogiska strategier för arbete med barn och elever:
• i sociala och emotionella svårigheter
• som far illa
• med funktionsnedsättning

Delkurs 4. Att arbeta med åtgärdsprogram

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att planera och genomföra pedagogiska utredningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner samt åtgärdsprogram.
- visa kunskap och förmåga att utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och elever med funktionshinder behöver.

Innehåll

Delmoment 1: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp

Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt
Inkludering/integrering/segregering
Lagar och föreskrifter

Delmoment 2: Goda miljöer för lärande, 7,5 hp

Grupprocesser och konflikthantering
Kränkande behandling och mobbning

Delmoment 3: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp

Sociala och emotionella svårigheter
Barn och ungdomar som far illa
Funktionsnedsättning

Delmoment 4: Att arbeta med åtgärdsprogram 7,5 hp

Åtgärdsprogram
Individuella utvecklingsplaner
Samtal som metod

Behörighet

Avklarade studier från Allmänt utbildningsområde GR (A), 1-30 hp samt inriktning om minst 30 hp
eller
lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsbestämmelser

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Gustafsson, Lars H
  • Titel: Elevhälsa börjar i klassrummet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 167 s.
  • Författare/red: Göransson, Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson, Kristina.
  • Titel: Inclusive education in Sweden? A critical analysis
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: International Journal of Inclusive Education Volume 15, Issue 5
  • Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603110903165141
  • Kommentar: 16 s.
  • Författare/red: Hausstätter, Rune Sarromaa & Takala, Marjatta
  • Titel: Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to the PISA results
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Scandinavian Journal of Disability Research
  • Webbadress: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017419.2010.507372
  • Kommentar: 10 s.
  • Författare/red: Hjörne, Eva, Säljö, Roger
  • Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: 171 s.
  • Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
  • Titel: Relationskompetens
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009 2 uppl.
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 130 s.
  • Författare/red: Sandberg, Anette (red)
  • Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 1-2, 9-13. 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: 50 s.
Moment 2
  • Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Leena
  • Titel: Därför inkludering
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Specialpedagogiska institutet i Umeå
  • Webbadress: http://www.butiken.sit.se/produkt/katalog_filer/Inkl_bokTOT.pdf
  • Kommentar: 170 s. Finns som pdf
  • Författare/red: Löfdahl, Annica
  • Titel: Kamratkulturer i förskolan - en lek på andras villkor
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 144 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 36 s.
  • Författare/red: Strandberg, Leif
  • Titel: Vygotskij i praktiken
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: 200 s.
  • Författare/red: Thors, Christina
  • Titel: Utstött : en bok om mobbning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: 160 s.
  • Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
  • Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
Moment 3
  • Författare/red: Hejlskov Jörgensen, Bo
  • Titel: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 211 s.
  • Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
  • Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160 s
  • Författare/red: Nordahl, Thomas, Sörlie, Marie-Anne, Manger, Terje, Tveit, Anders
  • Titel: Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 304 s.
  • Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
  • Titel: Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 149 s.
  • Författare/red: Sandberg, Anette
  • Titel: Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 3-8 298 s. Används av dig med inriktning mot förskolan
  • Författare/red: Socialstyrelsen
  • Titel: Barn som tänker annorlunda.Barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: 47 s.
  • Författare/red: Socialstyrelsen
  • Titel: Barn som utmanar. Barn med ADHD och andra beteendeproblem
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: 55 s.
Moment 4
  • Författare/red: Asp-Onsjö, Lisa
  • Titel: Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
  • Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 296 s.
  • Författare/red: Runström Nilsson, Petra
  • Titel: Pedagogisk kartläggning. Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 110 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbete med åtgärdsprogram
  • Upplaga: 2008
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 28 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 25 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: 15 s. Artikel i Nordisk Barnehageforskning Vol I, Nr I 2008.
  • Författare/red: Vallberg Roth, A-C/ Månsson, A
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: 21 s. Artikel i Pedagogisk Forskning i Sverige. Årg 13, Nr 2, 2008.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15