Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik, 30 hp
Education A, Special Needs Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE010G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-26
- Senast ändrad: 2008-11-21
- Giltig fr.o.m: 2009-01-02
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för specialpedagogiskt arbete skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Delkurs 1. Specialpedagogiska grunder
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att analysera och reflektera utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
- redovisa förmåga att skilja på och beskriva begreppen segregering, integrering och inkludering och dess tillämpning i förskola, fritidshem och skola
- visa kunskap om de lagar och föreskrifter som finns gällande barn och ungdomar i behov av stöd
Delkurs 2. Goda miljöer för lärande
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att motverka grupprocesser som kan leda till konflikter, kränkningar och mobbning
- visa förmåga att planera och genomföra förändringar i lärandemiljön utifrån barns behov
Delkurs 3. Specialpedagogiska områden
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap om olika funktionshinder och dess pedagogiska konsekvenser
- visa förmåga att tillämpa olika pedagogiska strategier inom specialpedagogiska områden
Delkurs 4. Att arbeta med åtgärdsprogram
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förmåga att planera och genomföra pedagogiska kartläggningar för att använda dessa som redskap för att formulera, genomföra och utvärdera individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram.
- visa kunskap och förmåga att utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som barn och ungdomar med funktionshinder behöver.
Innehåll
Delmoment 1: Specialpedagogiska grunder, 7,5 hp
Specialpedagogik i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Specialpedagogiskt förhållningssätt
Inkludering/integrering/segregering
Specialpedagogiska lagar och föreskrifter
Delmoment 2: Goda miljöer för lärare, 7,5 hp
Grupprocesser och konflikthantering
Kränkande behandling och mobbning
Delmoment 3: Specialpedagogiska områden, 7,5 hp
Sociala och emotionella svårigheter
Barn och ungdomar som far illa
Funktionshinder
Delmoment 4: Att arbeta med åtgärdsprogram 7,5 hp
Specialpedagogiska utvärderingsprocesser
Åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner
Samtal som specialpedagogisk metod
Forskningsmetodik
Behörighet
Avklarade studier från Allmänt utbildningsområde GR (A), 1-30 hp samt inriktning om minst 30 hp
eller
avslutad lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, studiegruppsdiskussioner och övningar, seminarier och fältstudier.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp, seminarier och inlämningsuppgifter. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsbestämmelser
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Brodin, Jane & Lindström, Peggy
- Titel: Perspektiv på IKT och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: European Agency for Development in Special Needs Education
- Titel: Inclusive Education and Classroom Practice
- Ort: Middelfart Danmark
- Upplaga: 2003
- Förlag: European Agency for Development in Special Needs Education
- Webbadress: www.european-agency.org
- Författare/red: Helmen Borge, Ann Inger
- Titel: Resiliens - risk och sund utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 160 s
- Författare/red: Hjörne, Eva, Säljö, Roger
- Titel: Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 171 s.
- Författare/red: Juul, Jesper, Jensen, Helle
- Titel: Relationskompetens
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Runa
- Kommentar: 284 s.
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Inkludering av elever ”I behov av särskilt stöd” . Vad betyder det och vad vet vi?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
- Kommentar: 54 s.
Moment 2
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Löfdahl, Annica
- Titel: Kamratkulturer i förskolan - en lek på andras villkor
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 144 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer för arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 34 s.
- Författare/red: Strandberg, Leif
- Titel: Vygotskij i praktiken
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Norstedts Akademiska förlag
- Kommentar: 200s.
- Författare/red: Thors, Christina
- Titel: Utstött : en bok om mobbning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 160 s.
Moment 3
- Författare/red: Beckman, Vanna
- Titel: ADHD/DAMP - en uppdatering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145 s.
- Författare/red: Beckman, Vanna
- Titel: Gång på gång
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Natur och Kultur
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Nordahl, Thomas, Sörlie, Marie-Anne, Manger, Terje, Tveit, Anders
- Titel: Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 304 s.
- Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
- Titel: Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145 s.
Moment 4
- Författare/red: European Agency for Development in Special Needs Education
- Titel: Assessment in Inclusive Settings. Key Issues for Policy and Practice
- Ort: Middelfart Danmark
- Upplaga: 2007
- Förlag: European Agency for Development in Special Needs Education
- Webbadress: www.european-agency.org
- Kommentar: 70 s.
- Författare/red: Hilmarsson, Hilmar
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 210 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd och kommentarer: Den individuella utvecklingsplanen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 25 s.
- Författare/red: Strandberg, Leif
- Titel: Bland mentorer, IUP och utvecklingsplaner
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Norstedts akademiska förlag
- Kommentar: 138 s.