Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Education A, Physical Education and Health, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE021G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Giltig fr.o.m: 2015-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom idrott och hälsa.
- visa förmåga att redogöra för och uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom ämnet idrott och hälsa.
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämnställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund avseende undervisning och lärande inom ämnet idrott och hälsa.
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Idrott och hälsa i inomhusmiljö 15 hp.
- I detta moment behandlas de kunskaper och aktiviteter i inomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog avseende idrott och hälsa i skolan utifrån gällande styrdokument
Delmoment 2: Idrott och hälsa i utomhusmiljö, 15 hp
I detta moment ingår kunskaper och aktiviteter i utomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog avseende idrott och hälsa i skolan utifrån gällande styrdokument.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier.
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt , muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Övergångsbestämmelser
För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Tillkommer kostnad för simhallsbesök.
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Eriksson, Charli
- Titel: Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan.
- Upplaga: 2009
- Förlag: NCFF/ Örebro Universitet
- Kommentar: 165 s. Kan laddas ned som pdf.
- Författare/red: Larsson, Håkan; Fagrell, Birgitta; Redelius, Karin
- Titel: Kön-Idrott-Skola
- Upplaga: 2005
- Förlag: Idrottsforum.org
- Kommentar: Artikel. Kan laddas ned som pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Idrott och hälsa: en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
- Upplaga: 2007
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
- Kommentar: 60 s. Kan laddas ner som PDF.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
Moment 1
- Författare/red: Elmqvist, Suzanne & Melander, Kerstin
- Titel: Gympapasset: Utbildningsmaterial för gympaledare
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1995
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 112 s.
- Författare/red: Fors, Eva
- Titel: Passa mig: Inkluderad idrottsundervisning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 187 s.
- Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
- Titel: Rörelse och idrott
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Larsson, Håkan (red)
- Titel: Föreställningar om kroppen; kroppen och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Liber
- Kommentar: 304 s.
- Författare/red: Raustorp, Anders
- Titel: Fysisk självkänsla
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2006
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: 58 s.
- Författare/red: Setterberg, Elsie
- Titel: Olycksfall i lek och idrott hos barn och ungdomar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Gothia
- Kommentar: 48 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
- Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
- Författare/red: Wolmesjö, Susanne
- Titel: Rörelseaktivitet - lek & lärande för utveckling av individ och grupp
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: SISU idrottsböcker
- Kommentar: 99 s.
Moment 2
- Författare/red: Annerstedt, Claes
- Titel: Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2007
- Förlag: Multicare
- Kommentar: 207 s.
- Författare/red: Brügge, Britta (red )
- Titel: Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 283 s.
- Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
- Titel: Rörelse och idrott
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Larsson, Håkan (red)
- Titel: Idrottsdidaktiska utmaningar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 320 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
- Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
- Författare/red: Widlund Håkan
- Titel: Friidrott för ungdom 10 - 14 år
- Ort: Farsta
- Upplaga: 2001
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 247 s.
Litteratur som kompletterar delkurserna omfattande 10 % väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket