Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Education A, Physical Education and Health, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE021G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-10-14
  • Senast ändrad: 2015-08-25
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-31

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa ska utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom idrott och hälsa.
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämnställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund avseende undervisning och lärande inom ämnet idrott och hälsa.
– visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling inom ämnet idrott och hälsa.
– visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det praktiskt pedagogiska ämnet idrott och hälsa.

Innehåll

Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Idrott och hälsa i inomhusmiljö 15 hp.

- I detta moment behandlas kunskaper och aktiviteter i inomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans årskurs 1-6.

Delmoment 2: Idrott och hälsa i utomhusmiljö, 15 hp

I detta moment ingår kunskaper och aktiviteter i utomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans årskurs 1-6.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas inom ramen för grundlärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier.
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

M100: Idrott och hälsa i inomhusmiljö, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Idrott och hälsa i utomhusmiljö, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studenten examineras skriftligt , muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Tillkommer kostnad för simhallsbesök.

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Eriksson, Charli
  • Titel: Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan.
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: NCFF/ Örebro Universitet
  • Kommentar: 165 s. Kan laddas ned som pdf.
  • Författare/red: Larsson, Håkan; Fagrell, Birgitta; Redelius, Karin
  • Titel: Kön-Idrott-Skola
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Idrottsforum.org
  • Kommentar: Artikel. Kan laddas ned som pdf
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Idrott och hälsa: en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
  • Upplaga: 2007
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
  • Kommentar: 60 s. Kan laddas ner som PDF.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: Kan laddas ner som pdf281 s.
Moment 1
  • Författare/red: Elmqvist, Suzanne & Melander, Kerstin
  • Titel: Gympapasset: Utbildningsmaterial för gympaledare
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Sisu idrottsböcker
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Fors, Eva
  • Titel: Passa mig: Inkluderad idrottsundervisning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Sisu idrottsböcker
  • Kommentar: 187 s.
  • Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
  • Titel: Rörelse och idrott
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 288 s.
  • Författare/red: Larsson, Håkan (red)
  • Titel: Föreställningar om kroppen; kroppen och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 304 s.
  • Författare/red: Raustorp, Anders
  • Titel: Fysisk självkänsla
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Kunskapsföretaget
  • Kommentar: 58 s.
  • Författare/red: Setterberg, Elsie
  • Titel: Olycksfall i lek och idrott hos barn och ungdomar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Gothia
  • Kommentar: 48 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
  • Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
  • Författare/red: Wolmesjö, Susanne
  • Titel: Rörelseaktivitet - lek & lärande för utveckling av individ och grupp
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: SISU idrottsböcker
  • Kommentar: 99 s.
Moment 2
  • Författare/red: Annerstedt, Claes
  • Titel: Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Multicare
  • Kommentar: 207 s.
  • Författare/red: Brügge, Britta (red )
  • Titel: Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 283 s.
  • Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
  • Titel: Rörelse och idrott
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 288 s.
  • Författare/red: Larsson, Håkan (red)
  • Titel: Idrottsdidaktiska utmaningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 320 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
  • Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
  • Författare/red: Widlund Håkan
  • Titel: Friidrott för ungdom 10 - 14 år
  • Ort: Farsta
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Sisu idrottsböcker
  • Kommentar: 247 s.

Litteratur som kompletterar delkurserna omfattande 10 % väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15