Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Education A, Physical Education and Health, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE021G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Senast ändrad: 2015-08-25
- Giltig fr.o.m: 2015-08-31
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot idrott och hälsa
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom idrott och hälsa.
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämnställdhetsperspektiv utifrån samhällets och demokratins värdegrund avseende undervisning och lärande inom ämnet idrott och hälsa.
– visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling inom ämnet idrott och hälsa.
– visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det praktiskt pedagogiska ämnet idrott och hälsa.
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Idrott och hälsa i inomhusmiljö 15 hp.
- I detta moment behandlas kunskaper och aktiviteter i inomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans årskurs 1-6.
Delmoment 2: Idrott och hälsa i utomhusmiljö, 15 hp
I detta moment ingår kunskaper och aktiviteter i utomhusmiljö som ger en beredskap att verka som pedagog inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans årskurs 1-6.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas inom ramen för grundlärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier.
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
M100: Idrott och hälsa i inomhusmiljö, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Idrott och hälsa i utomhusmiljö, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studenten examineras skriftligt , muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Tillkommer kostnad för simhallsbesök.
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Eriksson, Charli
- Titel: Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan.
- Upplaga: 2009
- Förlag: NCFF/ Örebro Universitet
- Kommentar: 165 s. Kan laddas ned som pdf.
- Författare/red: Larsson, Håkan; Fagrell, Birgitta; Redelius, Karin
- Titel: Kön-Idrott-Skola
- Upplaga: 2005
- Förlag: Idrottsforum.org
- Kommentar: Artikel. Kan laddas ned som pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Idrott och hälsa: en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
- Upplaga: 2007
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
- Kommentar: 60 s. Kan laddas ner som PDF.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: Kan laddas ner som pdf281 s.
Moment 1
- Författare/red: Elmqvist, Suzanne & Melander, Kerstin
- Titel: Gympapasset: Utbildningsmaterial för gympaledare
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 1995
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 112 s.
- Författare/red: Fors, Eva
- Titel: Passa mig: Inkluderad idrottsundervisning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 187 s.
- Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
- Titel: Rörelse och idrott
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Larsson, Håkan (red)
- Titel: Föreställningar om kroppen; kroppen och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Liber
- Kommentar: 304 s.
- Författare/red: Raustorp, Anders
- Titel: Fysisk självkänsla
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2006
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: 58 s.
- Författare/red: Setterberg, Elsie
- Titel: Olycksfall i lek och idrott hos barn och ungdomar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Gothia
- Kommentar: 48 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
- Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
- Författare/red: Wolmesjö, Susanne
- Titel: Rörelseaktivitet - lek & lärande för utveckling av individ och grupp
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: SISU idrottsböcker
- Kommentar: 99 s.
Moment 2
- Författare/red: Annerstedt, Claes
- Titel: Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2007
- Förlag: Multicare
- Kommentar: 207 s.
- Författare/red: Brügge, Britta (red )
- Titel: Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 283 s.
- Författare/red: Huitfeldt Åke (red)
- Titel: Rörelse och idrott
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 288 s.
- Författare/red: Larsson, Håkan (red)
- Titel: Idrottsdidaktiska utmaningar
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 320 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Webbadress: http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Idrott_och_halsa.pdf
- Kommentar: Senaste upplagan. Endast som pdf fil.
- Författare/red: Widlund Håkan
- Titel: Friidrott för ungdom 10 - 14 år
- Ort: Farsta
- Upplaga: 2001
- Förlag: Sisu idrottsböcker
- Kommentar: 247 s.
Litteratur som kompletterar delkurserna omfattande 10 % väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket