Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Education Ba (B)

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE022G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2011-10-21
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden för huvudområdet pedagogik och om några för pedagogik tillämpliga metoder
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet pedagogik avseende bedömning, rekrytering och urval, styrning samt utvärdering
- redovisa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, exempelvis inom skola, arbetsliv eller gentemot ett akademiskt sammanhang
- redovisa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som huvudområdet pedagogik omfattar, såsom styrning, bedömning, utvärdering
- redovisa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet pedagogik samt för att hantera etiska frågeställningar i självständigt arbete med exempelvis bedömning, rekrytering och urval, styrning samt utvärdering

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar i beteendevetenskapliga mätningar vid utvärdering av pedagogiska processer som rekrytering och urval. Kunskapsteori härför liksom konstruktion av mätinstrument som test, enkät och intervju ingår.

Delmoment 2: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
- I detta moment ingår att utifrån pedagogisk teori genomföra behovs- och målanalyser som grund för styrning och utvärdering av utbildning och undervisning.

Delmoment 3: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- I momentet ingår studier i vetenskapen pedagogiks moderna förändring och utveckling samt aktuella forskningsfrågor. De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.

Delmoment 4: Självständigt arbete, 7,5 hp
I momentet ingår att genomföra ett självständigt arbete i vilket ingår att identifiera, formulera och lösa ett vetenskapligt problem inom huvudområdet pedagogik.

Behörighet

Pedagogik GR (A), minst 22,5 hp
eller
tidigare lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikations former.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium
genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett tentamenstillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent, om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 s. 2:a upplagan
  • Författare/red: Berglund, Gun & Fejes, Andreas (red.)
  • Titel: Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kahlke, Edith & Smith, Victor
  • Titel: Arbetsanalys och personbedömning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 355 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A H (red)
  • Titel: Education, Globalisation & Social Change
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P & Säljö, Roger
  • Titel: Lärande, skola, bildning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 630s.
  • Författare/red: Schultz, Duane P. och Schultz, Sydney Ellen
  • Titel: Psychology and work today: an introduction to industrial and organizational psychology
  • Ort: Boston
  • Upplaga: 10 edition
  • Förlag: Pearson
  • Kommentar: Part 2
Moment 2
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent, om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 s. 2:a upplagan
  • Författare/red: House, Ernest R
  • Titel: Professional Evaluation. Social impact and Political Consequences
  • Ort: Sage
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: London
  • Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove & Andersson, Inger M
  • Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning - En historia från präster till PISA, Forskning i fokus nr 35
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
  • Författare/red: Karlsson, Ove
  • Titel: Utvärdering - mer än en metod
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Svenska kommunförb
  • Webbadress: http://www.mah.se/upload/Samverkan/Karlsson%20-%20Utv%C3%A4rdering%20mer%20%C3%A4n
  • Författare/red: Kylén, Jan-Axel
  • Titel: Att utvärdera
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 235 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A H (red)
  • Titel: Education, Globalisation & Social Change
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P & Säljö, Roger
  • Titel: Lärande, skola, bildning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 630 s.
  • Författare/red: Lindensjö, Bo & Lundgren, Ulf P
  • Titel: Utbildningsreformer och politisk styrning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 220 s.
  • Författare/red: Patton, Michael Quinn
  • Titel: Qualitative research & evaluation methods
  • Ort: London
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Sage
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent, om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 s. 2:a upplagan
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 265 s.
  • Författare/red: Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf, Stjärnhagen, Ola
  • Titel: Statistisk verktygslåda - samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 1 - 9
  • Författare/red: Hartman, Jan
  • Titel: Vetenskapligt tänkande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P & Säljö, Roger
  • Titel: Lärande, skola, bildning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 630 s.
  • Författare/red: Patton, Michael Quinn
  • Titel: Qualitative research & evaluation methods
  • Ort: London
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Sage
Moment 4
  • Kommentar: Litteratur väljs i samråd med handledare

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15