Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Education Ba (B)
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE022G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-04-05
- Senast ändrad: 2014-05-20
- Giltig fr.o.m: 2014-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning, visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom huvudområdet pedagogik, samt visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom huvudområdet pedagogik.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter, samt visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lärande gäller områdena: Bedömning, rekrytering och urval; Styrning och utvärdering; Pedagogik som vetenskap samt E-lärandeprocesser i arbetslivet.
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar i beteendevetenskapliga mätningar vid utvärdering av pedagogiska processer som rekrytering och urval. Kunskapsteori härför liksom konstruktion av mätinstrument som test, enkät och intervju ingår.
Delmoment 2: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
- I detta moment ingår att utifrån pedagogisk teori genomföra behovs- och målanalyser som grund för styrning och utvärdering av utbildning och undervisning.
Delmoment 3: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.
Delmoment 4: E-lärandeprocesser i arbetslivet, 7,5 hp
I detta moment ingår olika teorier och modeller om e-lärande och hur dessa kan implementeras i arbetslivsrelaterade lärprocesser.
Behörighet
Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30, minst 22,5 hp
eller tidigare lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenten till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Berglund, Gun, & Fejes, Andreas (Red.)
- Titel: Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 182 s.
- Författare/red: Kahlke, Edith, & Smith, Victor
- Titel: Arbetsanalys och personbedömning: Att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 355 s.
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalisation & Social Change
- Ort: Oxford
- Upplaga: 2006
- Förlag: Oxford University Press
- Kommentar: Totalt 10 s.; kapitel 21
- Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Totalt 40 s.; kapitel 9
- Författare/red: Schultz, Duane P., & Schultz, Sydney Ellen
- Titel: Psychology and work today: Pearson new international edition
- Ort: Boston
- Upplaga: 2013 (10:e uppl.)
- Förlag: Pearson
- Kommentar: Totalt 105 s.; part 2
Moment 2
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: House, Ernest R.
- Titel: Professional evaluation: Social impact and political consequences
- Ort: Sage
- Upplaga: 1993
- Förlag: Sage
- Kommentar: 215 s.
- Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove, & Andersson, Inger M.
- Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning - En historia från präster till PISA
- Upplaga: 2007
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
- Kommentar: Forskning i fokus nr 35; 168 s.
- Författare/red: Karlsson, Ove
- Titel: Utvärdering - mer än metod: Tankar och synsätt i utvärderingsforskning: En översikt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Svenska Kommunförbundet
- Webbadress: http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc22905_1.pdf
- Kommentar: Ajour nr 3; 92 s.
- Författare/red: Kylén, Jan-Axel
- Titel: Att utvärdera
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: Liber
- Kommentar: 235 s.
- Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
- Titel: Education, Globalisation & Social Change
- Ort: Oxford
- Upplaga: 2006
- Förlag: Oxford University Press
- Kommentar: Totalt 50 s.; kapitel 55-57
- Författare/red: Lindensjö, Bo, & Lundgren, Ulf P.
- Titel: Utbildningsreformer och politisk styrning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2013
- Förlag: Liber
- Kommentar: 220 s.
- Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Totalt 30 s.; kapitel 19
- Författare/red: Patton, Michael Quinn
- Titel: Qualitative research & evaluation methods
- Ort: London
- Upplaga: 2002 (3:e uppl.)
- Förlag: Sage
- Kommentar: Totalt 265 s.; kapitel 4-7
Moment 3
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Bell, Judith
- Titel: Introduktion till forskningsmetodik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006 (4:e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 265 s.
- Författare/red: Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim
- Titel: Statistik för beteendevetare
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2012 (3:e uppl.)
- Förlag: Liber
- Kommentar: Totalt 247 s.; kapitel 1-9
- Författare/red: Hartman, Jan
- Titel: Vetenskapligt tänkande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 307 s.
- Författare/red: Patton, Michael Quinn
- Titel: Qualitative research & evaluation methods
- Ort: London
- Upplaga: 2002 (3:e uppl.)
- Förlag: Sage
- Kommentar: Totalt 125 s.; kapitel 3 & 9
Moment 4
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 166 s.
- Författare/red: Backman Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare: Carlén, Urban
- Artikeltitel: Design for co-moderation in online learning communities
- Tidskrift: International Journal of Web Based Communities
- År/Volym/nr/sidor: 2012/8/4/408-421
- Webbadress: http://www.inderscience.com/info/inarticletoc.php?jcode=ijwbc&year=2012&vol=8&issue=4
- Kommentar: 14 s.
- Författare/red: Garrison, Randy
- Titel: E-learning in the 21st century: A framework for research and practice
- Ort: New York
- Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 161 s.
- Författare/red: Hrastinski, Stefan (Red.)
- Titel: Mer om nätbaserad utbildning: Fördjupning och exempel
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 216 s.
- Författare: Jaldemark, Jimmy
- Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
- Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
- År/Volym/nr/sidor: 2013/18/1-2/102-118
- Webbadress: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1442
- Kommentar: 17 s.
- Författare/red: Luckin, Rose
- Titel: Re-designing learning contexts: Technology-rich, learner-centred ecologies
- Ort: London
- Upplaga: 2010
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 198 s.
- Författare/red: Pachler, Norbert, Pimmer, Christoph, & Seipold, Judith (Red.)
- Titel: Work-based mobile learning: Concept and cases
- Ort: Switzerland
- Upplaga: 2011
- Förlag: Peter Lang
- Kommentar: Valda delar; 403 s.
- Författare/red: Säljö, Roger
- Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010 (2:a uppl.)
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: 272 s.