Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Education Ba (B)

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE022G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2015-03-19
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-03

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Lärandemålen gäller områdena: Pedagogik som vetenskap; Bedömning, rekrytering och urval; Styrning och utvärdering samt E-lärandeprocesser i arbetslivet.

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.

Delmoment 2: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar i beteendevetenskapliga mätningar vid utvärdering av pedagogiska processer som rekrytering och urval. Kunskapsteori härför liksom konstruktion av mätinstrument som test, enkät och intervju ingår.

Delmoment 3: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
- I detta moment ingår att utifrån pedagogisk teori genomföra behovs- och målanalyser som grund för styrning och utvärdering av utbildning och undervisning.

Delmoment 4: E-lärandeprocesser i arbetslivet, 7,5 hp
I detta moment ingår olika teorier och modeller om e-lärande och hur dessa kan implementeras i arbetslivsrelaterade lärprocesser.

Behörighet

Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30, minst 22,5 hp
eller tidigare lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenten till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006 (4:e uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 265 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim
  • Titel: Statistik för beteendevetare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2012 (3:e uppl.)
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Totalt 247 s.; kapitel 1-9
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 121 s.
  • Författare/red: Hartman, Jan
  • Titel: Vetenskapligt tänkande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 307 s.
  • Författare/red: Patton, Michael Quinn
  • Titel: Qualitative research & evaluation methods
  • Ort: London
  • Upplaga: 2002 (3:e uppl.)
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: Totalt 125 s.; kapitel 3 & 9
Moment 2
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Berglund, Gun, & Fejes, Andreas (Red.)
  • Titel: Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 182 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 121 s.
  • Författare/red: Kahlke, Edith, & Smith, Victor
  • Titel: Arbetsanalys och personbedömning: Att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 355 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalisation & Social Change
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 10 s.; kapitel 21
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
  • Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Totalt 39 s.; kapitel 16
  • Författare/red: Schultz, Duane P., & Schultz, Sydney Ellen
  • Titel: Psychology and work today: Pearson new international edition
  • Ort: Boston
  • Upplaga: 2013 (10:e uppl.)
  • Förlag: Pearson
  • Kommentar: Totalt 110 s.; kapitel 3-5 & 8
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 121 s.
  • Författare/red: House, Ernest R.
  • Titel: Professional evaluation: Social impact and political consequences
  • Ort: Sage
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: 215 s.
  • Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove, & Andersson, Inger M.
  • Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning - En historia från präster till PISA
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1847
  • Kommentar: Forskning i fokus nr 35; 168 s.
  • Författare/red: Karlsson, Ove
  • Titel: Utvärdering - mer än metod: Tankar och synsätt i utvärderingsforskning: En översikt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Svenska Kommunförbundet
  • Webbadress: http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc22905_1.pdf
  • Kommentar: Ajour nr 3; 92 s.
  • Författare/red: Kylén, Jan-Axel
  • Titel: Att utvärdera
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 235 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Philip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalisation & Social Change
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 50 s.; kapitel 55-57
  • Författare/red: Lindensjö, Bo, & Lundgren, Ulf P.
  • Titel: Utbildningsreformer och politisk styrning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 220 s.
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
  • Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2014 (3:e uppl.)
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Totalt 28 s.; kapitel 15
  • Författare/red: Patton, Michael Quinn
  • Titel: Qualitative research & evaluation methods
  • Ort: London
  • Upplaga: 2002 (3:e uppl.)
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: Totalt 265 s.; kapitel 4-7
Moment 4
  • Författare/red: Ally, Mohamed, & Tsinakos, Avgoustos (Red.)
  • Titel: Increasing access through mobile learning
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Commonwealth of Learning & Athabasca University
  • Webbadress: http://en.copian.ca/library/research/commonwealth_of_learning/perspectives/perspectives.pdf#page=210
  • Kommentar: Totalt 21 s.; kapitel 14
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare: Carlén, Urban
  • Artikeltitel: Design for co-moderation in online learning communities
  • Tidskrift: International Journal of Web Based Communities
  • År/Volym/nr/sidor: 2012/8/4/408-421
  • Webbadress: http://www.inderscience.com/info/inarticletoc.php?jcode=ijwbc&year=2012&vol=8&issue=4
  • Kommentar: 14 s.
  • Författare: Chen, Hsiu-Ju
  • Artikeltitel: Linking employees’ e-learning system use to their overall job outcomes: An empirical study based on the IS success model
  • Tidskrift: Computers & Education
  • År/Volym/nr/sidor: 2010/55/4/1628-1639
  • Kommentar: 12 s.
  • Författare: Cheng, Bo, Wang, Minhong, Mørch, Anders I., Chen, Nian-Shing, Kinshuk, & Spector, J. Michael
  • Artikeltitel: Research on e-learning in the workplace 2000–2012: A bibliometric analysis of the literature
  • Tidskrift: Educational Research Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2014/11/56-72
  • Kommentar: 27 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 121 s.
  • Författare/red: Garrison, Randy
  • Titel: E-learning in the 21st century: A framework for research and practice
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 161 s.
  • Författare: Gu, Jia, Churchill, Daniel & Lu, Jie
  • Artikeltitel: Mobile web 2.0 in the workplace: A case study of employees’ informal learning
  • Tidskrift: British Journal of Educational Technology
  • År/Volym/nr/sidor: 2014/45/6/1049-1059
  • Kommentar: 11 s.
  • Författare/red: Hrastinski, Stefan (Red.)
  • Titel: Nätbaserad utbildning: En introduktion
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 126 s.
  • Författare: Jaldemark, Jimmy
  • Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
  • Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 2013/18/1-2/102-118
  • Webbadress: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1442
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Pachler, Norbert, Pimmer, Christoph, & Seipold, Judith (Red.)
  • Titel: Work-based mobile learning: Concept and cases
  • Ort: Switzerland
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Peter Lang
  • Kommentar: Valda delar; 403 s.
  • Författare/red: Säljö, Roger
  • Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva minnet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010 (2:a uppl.)
  • Förlag: Norstedts
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare: Tynjälä, Päivi
  • Artikeltitel: Perspectives into learning at the workplace
  • Tidskrift: Educational Research Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2008/3/2/130-154
  • Kommentar: 25 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15