Ledarskap och konflikthantering i klassrummet , 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ledarskap och konflikthantering i klassrummet , 7,5 hp
Leadership and Conflict Management in the Classroom, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE026U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-02-19
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet med denna kurs är att utveckla och fördjupa deltagarnas kunskaper i ledarskap och konflikthantering i klassrumsmiljöer. Deltagarna får möjlighet att utveckla konkreta strategier för att skapa studiero och en trygg lärandemiljö samt beredskap att hantera kränkningar och trakasserier. Kursen syftar även till att fördjupa kunskaper om och olika strategier för att leda samtal och hantera områden i undervisningen som kan uppfattas som kontroversiella.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagarna:

  • ha fördjupade kunskaper om ledarskap och konflikthantering,
  • ha fördjupade kunskaper om olika strategier för att leda samtal och hantera områden i undervisningen som kan uppfattas som kontroversiella,
  • ha kunskaper om kränkningar och trakasserier samt beredskap att hantera dessa,
  • ha förmåga att, utifrån teorier och metoder om ledarskap, konflikthantering och samtal som undervisningsform, planera, genomföra och utvärdera undervisningen

Innehåll

Kursen delas upp i fyra huvudteman, där varje tema behandlas under en specifik modul:

  • Modul 1: Introduktion till ledarskap i klassrummet
  • Modul 2: Konflikthantering
  • Modul 3: Att hantera kontroversiella teman i undervisningen
  • Modul 4: Skapa studiero och trygghet

Behörighet

Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) bestämmer vilka av de egna anställda som får delta. Uppdragsgivaren kan ange eventuella förkunskapskrav eller andra villkor som ska vara uppfyllda för deltagande.

Urvalsregler

Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, handledning, grupparbeten och självständigt arbete. Deltagarna examineras genom att de på sista träffen presenterar sina resultat och slutsatser för varandra i mindre grupper, följt av diskussion och feedback från kursledaren.

Examination

1001: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1002: Muntlig presentation, 4,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Betygskriterier tvågradig betygsskala

- för att erhålla betyget G (godkänt) krävs att deltagaren uppfyller samtliga lärandemål för kursen

- Deltagare som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)


Begränsning av examination

Regleras i avtalet/överenskommelsen.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs offentliga uppdragsgivare eller privata företag för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Författare: Larsson, A. (red.) 
Titel: Att undervisa om kontroversiella frågor: didaktiska utmaningar och möjligheter.
Upplaga: 2024 (Första upplagan)
Förlag: Malmö: Gleerups

Författare: Hakvoort, I. & Lundström, A.
Titel: Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. 
Upplaga: 2019 (Första upplagan)
Förlag: Malmö: Gleerups

Författare: Lundström, A.
Titel: Samtalshandboken för pedagoger.
Upplaga: 2023 (Första upplagan)
Förlag: Malmö: Gleerups

Författare: Thornberg, R., Bjereld, Y. & Sjögren, B.
Titel: Skapa trygghet för lärande: om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling.
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Skolverket

WebbadressTeaching controversial issues – developing effective training for teachers and school leaders.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15