Pedagogik AV, Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod, 7,5 hp
Education MA, Mentor Training, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE041U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-08-19
  • Senast ändrad: 2022-05-24
  • Giltig fr.o.m: 2022-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge deltagarna teoretiska och praktiska verktyg i deras roll som mentor, för att kunna ge ett kvalitativt stöd till nyutexaminerade förskollärare och lärare. Kursen behandlar olika aspekter av mentorsrollen och professionsutveckling såsom handledning, samtalsmetodik, professionell kunskapsutveckling och yrkesetik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna visa
• ett professionellt förhållningssätt till mentorsrollen och handledning,
• kunskaper om bland annat yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik,
• kunskaper om en lärardriven systematisk och metodisk kunskapsutveckling,
• förmåga att stötta nyutexaminerade i deras planering, genomförande och uppföljning av undervisning,
• förmåga att kunna tala kvalificerat och nyanserat om undervisning och lärande.

Innehåll

Mentorsutbildningen tar sin utgångspunkt i introduktionsperioden för nya lärare och mentors förmåga att ge kvalitativt stöd till den nyutexaminerade. Innehållet i kursen utgår från ett vuxenpedagogiskt perspektiv då utbildningens syfte är att förbereda deltagarna på att handleda nyutexaminerade förskollärare och lärare. Kursen behandlar yrkesetik samt teorier om och modeller för handledning, lärande och professionell utveckling. Särskild vikt läggs vid praxistriangeln som tankefigur vid integrering av teori och praktik. Kursen innehåller också praktiska moment med fokus på att leda professionella samtal som kan stimulera till reflektion och lärande hos de nya lärarna. En viktig del är att deltagarna, i den egna praktiken, kontinuerligt prövar och reflekterar kring det som behandlas under kursen. Vid litteraturseminarierna ges deltagarna möjlighet att behandla litteratur och styrdokument med hjälp av olika stödstrukturer. För att möjliggöra erfarenhetsutbyte blir deltagarna blir vid kursens start indelade i olika basgrupper Mötesforum samt förslag på etiska dilemman erbjuds därför vid återkommande tillfällen.

Mellan de digitala träffarna förväntas deltagarna föra loggbok, göra verksamhetsnära ”spaningar” samt läsa kurslitteratur.

Behörighet

Förskollärarexamen eller lärarexamen samt minst 6 års yrkeserfarenhet efter avlagd examen som intygas av rektor.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen sker helt på distans via Zoom. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturseminarier med uppföljande diskussioner och erfarenhetsutbyten. Vidare består undervisningen av praktiska övningar med fokus på samtalsmetodik. Kursdeltagarna ska under kursens gång arbeta med en portfolio som utgör underlag för examination.

Examination

2101: Portfolio, Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
Examinationen består i att deltagarna skriver en portfolio utifrån en angiven mall. Portfolion ska ha både vetenskaplig och praktisk förankring kopplat till hur deltagaren förstår mentorsuppdraget. Portfolion ska presenteras både muntligt och skriftligt i slutet av kursen. Bedömningen utgår från förmåga att reflektera, analysera, problematisera och kommunicera. Bedömningen tar även hänsyn till förekomsten av relevanta kopplingar mellan litteratur, teori och egna slutsatser/lärdomar kopplat till uppdraget som mentor.

Språk och formalia stort sätt korrekt.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Anmälan och urval hanteras av Skolverket.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Aspfors, J. & Fransson, G.
Titel: Att kvalificera sig till mentor – perspektiv på kompetensbehov och utbildning av mentorer för nya lärare.
Upplaga: 2015 
**Tidskrift:**Psykologi i kommunen. Nedladdningsbar via: https://fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Jessica-Aspfors-2-2015.pdf

Författare/red: Blossing, U. & Wennergren, A-C.
Titel: Kollegialt lärande - Resan mot framtidens skola.
Upplaga: 2019
Förlag: Lund: Studentlitteratur.

Författare/red: Cato RP Björndal
Titel: Konstruktiva stödsamtal.
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Liber.

Författare/red: Collberg, Lindh & Lindberg
Titel: Rektorers syn på nyexaminerade lärare. 
Upplaga: 2024
Förlag: Malmö universitet

Författare/red: Colnerud, G. & Granström, K.
Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
Upplaga: 2015 (4., rev. och uppdaterade uppl.)
Förlag: Stockholm: Liber.

Författare/red: Fransson, G. 
Titel: Lärarlegitimation, introduktionsperiod och lämplighetsprövning – en översikt och problematisering av reformerna. 
Upplaga: 2012
Nedladdningsbar via:http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A552771&dswid=-4121

Författare/red: Katz, S. & Ain Dack, L. 
Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd. (Första utgåvan).
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur.

Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
Titel: Handledning och praktisk yrkesteori. (3., uppdaterade uppl.)
Upplaga: 2015
Förlag: Lund: Studentlitteratur.

Författare/red: Sternudd-Groth, M. & Evermark, M. (red.) (2020).
Titel: Skolutveckling genom samtal. (Upplaga 1).
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur.

Författare/red: Ståhle, Y. & Bronäs, A. (red.) 
Titel: Mentorskap i skola och förskola.
Upplaga: 2021 alt senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Norstedt.
Kommentar: valda kapitel.

Referenslitteratur

Titel: Skolverket: Yrkesetik för introduktionsperioden - ett stödmaterial.
Upplaga: 2020
Nedladdningsbar via: https://lararesyrkesetik.se/yrkesetiken/omyrkesetiken/

Titel: Skolverket: Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Upplaga: första upplagan, första tryckningen. 
Nedladdningsbar via: https://www.skolverket.se/download/18.2a6bcc30176f24c3889241/1611039323467/pdf7689.pdf

https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2020/att-stalla-fragor-och-soka-svar

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15