Pedagogik AV, Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod, 7,5 hp
Education MA, Mentor Training, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE041U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-08-19
  • Giltig fr.o.m: 2021-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge deltagarna teoretiska och praktiska verktyg i deras roll som mentor, för att kunna ge ett kvalitativt stöd till nyutexaminerade förskollärare och lärare. Kursen behandlar olika aspekter av mentorsrollen och professionsutveckling såsom handledning, samtalsmetodik, professionell kunskapsutveckling och yrkesetik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna visa
• ett professionellt förhållningssätt till mentorsrollen och handledning,
• kunskaper om bland annat yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik,
• kunskaper om en lärardriven systematisk och metodisk kunskapsutveckling,
• förmåga att stötta nyutexaminerade i deras planering, genomförande och uppföljning av undervisning,
• förmåga att kunna tala kvalificerat och nyanserat om undervisning och lärande.

Innehåll

Mentorsutbildningen tar sin utgångspunkt i introduktionsperioden för nya lärare och mentors förmåga att ge kvalitativt stöd till den nyutexaminerade. Kursen behandlar yrkesetik samt teorier om och modeller för handledning, lärande och professionell utveckling. Kursen innehåller också praktiska moment med fokus på att leda professionella samtal som kan stimulera till reflektion och lärande hos de nya lärarna. En viktig del är att deltagarna, i den egna praktiken, kontinuerligt prövar och reflekterar kring det som behandlas under kursen.

Behörighet

Förskollärarexamen eller lärarexamen samt minst 6 års yrkeserfarenhet efter avlagd examen som intygas av rektor.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen sker helt på distans via Zoom. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturseminarier med uppföljande diskussioner och erfarenhetsutbyten. Vidare består undervisningen av praktiska övningar med fokus på samtalsmetodik. Kursdeltagarna ska under kursens gång arbeta med en portfolio som utgör underlag för examination.

Examination

2101: Portfolio, Portfolio, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Examinationen består i att deltagarna skriver en portfolio utifrån en angiven mall. Portfolion ska ha både vetenskaplig och praktisk förankring kopplat till hur deltagaren förstår mentorsuppdraget. Portfolion ska presenteras både muntligt och skriftligt i slutet av kursen. Bedömningen utgår från förmåga att reflektera, analysera, problematisera och kommunicera. Bedömningen tar även hänsyn till förekomsten av relevanta kopplingar mellan litteratur, teori och egna slutsatser/lärdomar kopplat till uppdraget som mentor.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Anmälan och urval hanteras av Skolverket.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare: Aspfors, J. & Fransson, G.
  • Artikeltitel: Att kvalificera sig till mentor – perspektiv på kompetensbehov och utbildning av mentorer för nya lärare.
  • Tidskrift: 2015. Nr 2.
  • År/Volym/nr/sidor: Psykologi i kommunen.
  • Webbadress: Nedladdningsbar via: http://www.fpkf.no/wp-content/uploads/2017/06/Jessica-Aspfors-2-2015.pdf
  • Författare/red: Irisdotter Alvenmyr, Sara (red.)
  • Titel: Läraren och yrkesetiken: principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag.
  • Upplaga: 2018.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
  • Titel: Handledning och praktisk yrkesteori. (3., uppdaterade uppl.)
  • Upplaga: 2015.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur.
  • Författare/red: Skolverket.
  • Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling – stöd för undervisning.
  • Upplaga: 2020.
  • Förlag: Stockholm: Skolverket.
  • Webbadress: Nerladdningsbar via: https://www.skolverket.se/getFile?file=7824
  • Kommentar: Endast deltagare verksamma inom skola.
  • Författare/red: Skolverket.
  • Titel: Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (Första upplagan, första tryckningen).
  • Upplaga: 2020.
  • Förlag: Stockholm: Skolverket.
  • Webbadress: Nedladdningsbar via: https://www.skolverket.se/getFile?file=7117
  • Författare/red: Skolverket.
  • Titel: Undervisning tillsammans med de yngsta förskolebarnen.
  • Upplaga: 2018.
  • Förlag: Stockholm: Skolverket.
  • Webbadress: Nedladdningsbar via: https://www.skolverket.se/getFile?file=4013
  • Kommentar: Endast deltagare verksamma inom förskola.
  • Författare/red: Ståhle, Ylva. & Bronäs, Agneta.
  • Titel: Mentorskap i skola och förskola
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
  • Titel: Kollegialt lärande - Resan mot framtidens skola
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur AB

Referenslitteratur

  • Titel: Yrkesetik för introduktionsperioden — ett stödmaterial.
  • Webbadress: Nedladdningsbar via: https://lararesyrkesetik.se/yrkesetiken/omyrkesetiken/
  • Författare/red: Fransson, G
  • Titel: Lärarlegitimation, introduktionsperiod och lämplighetsprövning – en översikt och problematisering av reformerna.
  • Webbadress: Nedladdningsbar via: http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A552771&dswid=-4121
  • Författare/red: Katz, S. & Ain Dack, L.
  • Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd.
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15