Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Skolledarskap - pedagogisk ledning i Rektorsprogrammet. Uppdragsutbildning, 10 hp
Education MA, School Leadership, 10 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE042U
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 10
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2021-04-28
- Giltig fr.o.m: 2021-08-01
Syfte
Kursen syftar till att stödja, syna och systematisera rektorers pedagogiska ledarskap. Det innebär att stärka rektorers kompetens att leda och samordna all personal – med olika professionstillhörigheter – med fokus på alla barn och elevers välmående, lärande och bildning. I syftet ingår att utveckla ett kvalitetsmedvetet ledarskap som hävdar undervisningsskicklighet i ett tryggt och vänligt arbetsklimat. Kursen syftar därutöver till att stärka förmågan att kritiskt reflektera över det egna ledarskapet och rektorsrollen liksom över utmaningar i att både leda och att vara ledd.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska rektorn kunna:
- Leda personal i riktning mot verksamhetens fastställda mål samt organisera för ett professionellt lärande.
- Använda kommunikativa strategier för att klargöra och prioritera verksamhetens uppdrag, mål och resultat.
- Hantera grupprocesser och konflikter.
- Utveckla samverkansformer för delaktighet och inflytande, för såväl personal som elever.
Innehåll
- Fokus på att som pedagogisk ledare, leda och samordna utveckling- och förändringsprocesser.
- Teoretiska, perspektiv på organisation, läroplan, skolutveckling, ledarskap, lärande, profession, genus, grupp och individ.
- Teoretiska perspektiv och praktiska övningar i kommunikation och konflikthantering
- Perspektiv och praktiska exempel på att leda och samordna digitalisering i skola och förskola.
Behörighet
Rektorer samt annan personal med motsvarande ledningsfunktioner i skola, förskola och fritidshem vilka tidigare inte genomgått någon statlig befattningsutbildning för rektorer.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
1000: Skolledarskap i Rektorsprogrammet, 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Anmälan till utbildningen sker av skolhuvudman.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ahrenfelt, Bo
- Titel: Förändring som tillstånd: att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer
- Upplaga: 2013 (3, rev.uppl.)
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 9789144086606. S. 364.
- Författare/red: Auno, Ulrika, Berg, Gunnar, Sundh, Frank (red.)
- Titel: Metodhandbok för förskolechefer och rektorer
- Upplaga: 2016
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Berg, Gunnar
- Titel: Skolledarskap och skolans frirum
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-07280-7 s.263
- Författare/red: Blossing, Ulf
- Titel: Rektor i fokus: kunskap, värden och verktyg
- Upplaga: 2020 (andra upplagan)
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144127828 s. 427
- Författare/red: Brüde-Sundin, Josefin
- Titel: En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer
- Upplaga: 2007
- Förlag: Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
- Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-11601. S. 231.
- Författare/red: Jordan, Thomas
- Titel: Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning
- Kommentar: ISBN: 9789140688354, 191 s.
- Författare/red: Katz, S. & Ain Dack, L
- Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd. (Första utgåvan)
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: ISBN 9789127819740. S.138.
- Författare: Leithwood, Kenneth, Harris, Alma, Hopkins, David
- Artikeltitel: Seven strong claims about successful school leadership revisited
- År/Volym/nr/sidor: School Leadership & Management
- Webbadress: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
- Författare/red: Sahlin Susanne
- Titel: Moving beyond internal affairs: Making sense of principals' leadership practices in collaboration for school improvement
- Upplaga: 2019
- Förlag: Sundsvall: Mid Sweden University
- Kommentar: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:1349418/FULLTEXT01 s.106.
- Författare/red: Styf, Maria
- Titel: Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur
- Upplaga: 2012
- Förlag: Umeå universitet Pedagogiska institutionen, Umeå
- Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55208 s.185
- Författare/red: Timperley, Helen
- Titel: Det professionella lärandets inneboende kraft
- Upplaga: 2019 (andra upplagan)
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 9789144133904. s. 230.
- Författare/red: Yukl, Gary
- Titel: Ledarskap i organisationer
- Upplaga: 2012
- Förlag: Harlow: Prentice Hall
- Kommentar: ISBN 9780273739234. s. 678.
Aktuella läroplaner, kursplaner samt myndighetsmaterial, officiell statistik och valbar litteratur tillkommer. Dessutom vetenskapliga artiklar om aktuell forskning kring samtidsfrågor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket