Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildning för alla – det svenska systemet, 7,5 hp
Education B, Education for All - The Swedish System, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE045G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2011-01-04
- Senast ändrad: 2023-11-15
- Giltig fr.o.m: 2024-01-10
Syfte
Kursens syfte är att studenten inom huvudområdet pedagogik, ska utveckla kunskap om ’En skola för alla’ (Education for All) samt om praktiska och estetiska uttryck och lärprocesser i förhållande till det obligatoriska samt frivilliga svenska utbildningssystemet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- uppvisa förmåga till kritisk reflektion och analys av svensk skolpolicy och –praktik i fråga om såväl politiska, samhälleliga, kulturella som pedagogiska sammanhang,
- ha tillägnat sig kunskaper och förståelse för vikten av likvärdighet och grundläggande värden inom all utbildning
- ha kunskap om hur svensk skola arbetar med specialpedagogik samt inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.
- ha kunskaper om praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser,
Innehåll
- Läroplaner och andra styrdokument för svensk skola
- Värdegrundsfrågor inom det svenska utbildningsystemet
- Specialpedagogik och inkludering med fokus på delaktighet och gemenskap.
- ”En skola för alla” – policy och implementering
- Praktiska samt estetiska uttryck och lärprocesser
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
- Undervisningen kan organiseras i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
- Undervisningen kan även helt eller delvis utformas med stöd av informationsteknologi.
- Delar av undervisningen kan vara obligatorisk
Examination
2101: Estetiska uttryck och lärprocesser, 2,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
2102: Specialpedagogik, paper, 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Ahlström, Björn
- Artikeltitel: Student participation and school success. the realtionship between participation, grades and bullying among 9th grade students in Sweden
- Tidskrift: 2010/Vol 1/No 2
- År/Volym/nr/sidor: Educational Inquiry
- Författare: Berhanu, Girma
- Artikeltitel: Even in Sweden? Excluding the included: Some reflections on the concequenses of new policies on educational processes and outcomes, and equity in education.
- Tidskrift: 2010/ Vol 25 /No 3
- År/Volym/nr/sidor: International journal of Special Education
- Kommentar: 10 pp
- Författare/red: Dewey, John
- Titel: My pedagogic Creed
- Upplaga: The school Journal Vol LIV, No 3
- Förlag: 1897
- Webbadress: http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
- Kommentar: 8 pp
- Författare: Emilsson, Anette
- Artikeltitel: Young Children´s Influence in Preschool
- Tidskrift: 2007/vol 39/ no1/ p11-38
- År/Volym/nr/sidor: International Journal och Early Childhood.
- Författare/red: Englund, Tomas
- Titel: Rethinking democracy and education: toward an education of deliberative citizens
- Upplaga: 2000
- Förlag: J Curriculum Studies, 2000, vol 32, No 2, 305-313
- Webbadress: http:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 002202700182772
- Författare: Närvänen, A L, Elvstrand, H
- Artikeltitel: What is participation? Pedagogues interpretativ repertoires and ideological dilemmas regarding childrens participation in Swedish leisure-time centres
- År/Volym/nr/sidor: International Journal for research on extended education
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education
- Titel: Curriculum for the comlulsory school, preschool class and the recreation centre Lgr22
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Webbadress: www.Skolverket.se/om-skolverket
- Kommentar: ISBN 987-91-86529-58-1 279 pp.
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education
- Titel: Educational equity in the Swedish school system? A quantitativ analysis of equity over time.
- Upplaga: 2014
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Webbadress: www.skolverket.se/om-skolverket
- Kommentar: ISBN 978-91-7559-120-9. 99 pp.
- Författare/red: The Swedish National Agency for Education.
- Titel: Curriculum for the Pre-shool Lpfö 18
- Upplaga: Senaste upplaga
- Förlag: www.skolverket.se
- Kommentar: 19 pp.