Pedagogik AV, Fritidshemmets styrning och ledning, fortbildning för rektorer. Uppdragsutbildning, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Fritidshemmets styrning och ledning, fortbildning för rektorer. Uppdragsutbildning, 7,5 hp
Education MA, To Lead and Organize School Age Educare Centers, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE046U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-03-25
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-01

Syfte

Kursens syfte är att deltagarna utvecklar kunskaper och färdigheter för att kunna styra, leda och organisera fritidshem genom att de
- fördjupar förmågan att styra, leda och organisera verksamheten med utgångspunkt i fritidshemmets uppdrag och särart samt lokala förutsättningar,
- fördjupar kunskaper om fritidshemmets specifika didaktiska förutsättningar och pedagogiska position,
- utvecklar och fördjupar sin förmåga att kunna motivera, organisera och leda fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete i vilket även elever och medarbetare har centrala roller,
- utvecklar ett pedagogiskt ledarskap med fokus på att leda och möjliggöra förutsättningar för lärande bland både medarbetare och elever.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa goda kunskaper om fritidshemmets uppdrag och särart,
- visa god förmåga att styra, leda och organisera fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete,
- visa god förmåga att styra, leda och organisera fritidshemmet utifrån den egna verksamhetens villkor.

Innehåll

Leda och organisera fritidshem – i temat behandlas grundläggande förutsättningar gällande skolformens historik, nationellt uppdrag och skolformsspecifika krav. Utbildningsledarskap behandlas både i temat samt vidare under kursen utifrån sin koppling till nationella och lokala förutsättningar. Skolkulturens betydelse för skolans interna styrning och för skolors arbetsmiljöer behandlas och olika kulturanalysmetoder behandlas.

Fritidshemmets uppdrag och särart – i temat behandlas fritidshemmets lärande– och undervisningsuppdrag samt skolformsspecifika didaktiska förutsättningar. Läroplan och övriga styrdokument granskas och uppdraget diskuteras via utmaningar och möjligheter utifrån gruppens erfarenheter och kurslitteraturen. Begreppet lärmiljö problematiseras och aktuell forskning med koppling till detta område presenteras.

Fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete – i temat behandlas olika metoder för systematisk kvalitetsutveckling, deltagarna analyserar fritidshemmets didaktiska grundvalar för att stödja hela verksamheten i förbättringsarbeten som inkluderar fritidshemmets särart.

I kursen ges återkommande utrymme för den samlade kunskap och erfarenhet som gruppen besitter. Deltagarna kommer under kursen att arbeta med ett återkommande individuellt förbättringsarbete som bygger på uppdragsförståelse för fritidshemmet och kunskap om fritidshemmets särart samt där elevernas och medarbetarnas deltagande i det systematiska kvalitetsarbetet är en grundförutsättning.

Behörighet

Utbildning för rektorer som tidigare genomgått Rektorsprogrammet eller annan statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier. Undervisningen genomförs vidare i olika kommunikationsformer.

Examination

1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Deltagarna examineras på sina respektive examinationsuppgifter i form av ett paper som beskriver en utvecklingsprocess kopplat till teoretiska grunder och verksamhetsobservationer. Detta sker i form av ett respondent-opponent förfarande mellan deltagarna, och varje arbete kommenteras översiktligt av utbildare.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Augustsson, Gunnar & Hörnell, Assar
  • Titel: ”Vi gör så gott vi kan”: fritidspedagogers konflikt mellan omsorgsansvar och utbildningsansvar
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Educare – Vetenskapliga tidsskrifter
  • Kommentar: Sid 164-191
  • Författare/red: Auno, Ulrika. Berg, Gunnar & Sundh, Frank (Red)
  • Titel: Metodhandbok för rektorer
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar ur, 287 s
  • Författare/red: Boström, L., Elvstrand, H. & Orwehag, M
  • Titel: Didactics in School-Age Educare Centres – An Unexplored Field but With Distinctive Views (manuscript in review).
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Educare – Vetenskapliga tidsskrifter
  • Författare/red: Elvstrand, Helene & Lago, Lina (Red)
  • Titel: Barn i fritidshem
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Grewell, C., & Boström, L.
  • Titel: Fritidshemmets lokaler och materiella resurser i relation till verksamhetens kvalitet.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: I Statens offentliga utredningar. Utredningen om fritidshem och pedagogisk omsorg (U 2018:08)
  • Kommentar: ss. 493–516
  • Författare/red: Haglund, Björn. Gustafsson Nyckel, Jan & Lager, Karin (Red)
  • Titel: Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Hjalmarsson, M
  • Titel: Leisure time teachers’ reflections on systematic quality work: approaches and challenges
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Early Child Development and Care , 189 (13)
  • Kommentar: s. 2197–2205
  • Författare/red: Jonsson, K
  • Titel: Principals’ Perspectives on Pupils’ Social Learning in Swedish School-Age Educare
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: International Journal for Research on Extended Education 8 (1)
  • Kommentar: s. 5-21

Övrig litteratur samt vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån valt utvecklingsområde.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15