Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Education Ba (B), International and Comparative Education, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE061G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2017-07-18
- Giltig fr.o.m: 2017-08-15
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskap om internationell och jämförande pedagogik som hjälper studenten att jämföra olika utbildningssystem och att undersöka dessa system i relation till andra länders utbildning och internationell standard.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha kunskaper varför olika länders utbildningssystem jämförs,
- ha kunskaper om hur olika utbildningssystem kan jämföras och hur de jämförs,
- veta var man kan söka information om olika utbildningssystem och jämförelser av dessa,
- kunna samla information från olika källor för att undersöka och jämföra olika utbildningssystem
Innehåll
- Teorier, metoder och praktik relaterad till internationell och jämförande pedagogik
- Internationella organisationer som arbetar med utbildningsfrågor: UNESCO, EU,
OECD, Världsbanken, IEA, etc.
- Internationella processer / program som genomför jämförelser av olika
utbildningssystem och tillång till internationell utbildningsstatistik, t.ex Education
for All , Lissabon processen, PISA och “Education at a Glance”
- Jämförelse av olika utbildningssystem
Behörighet
Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursens ges som en reguljär kurs med ett antal föreläsningar och seminarier. En del av kursen genomförs som individuellt eller pararbete med uppgifter innehållande jämförelser av utbildningssystem i olika länder.
Examination
1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Artikeltitel: Take action for inclusive education
- Tidskrift: European agency for special needs and inclusive education
- År/Volym/nr/sidor: 2015
- Författare: Augustsson, Boström
- Artikeltitel: Teachers leadership in the Didactic Room: A systematic literature review of international research.
- Tidskrift: Acta Didactica Norge
- År/Volym/nr/sidor: 2016, Vol 10, Nr 3, Art 7
- Författare/red: Burhan, Yunus, Labastida Tovar, Ghazi Burhan
- Titel: Why are cognitive abilities of children so different across countries? The link between major socioeconomic factors and PISA test scores.
- Upplaga: 2016
- Webbadress: http://www.journals.elsevier.com/personality-and-individual-differences
- Författare: Johansson, Denvall, Vedung
- Artikeltitel: After the NPM Wave. Evidence-based practice and the vanishing client.
- År/Volym/nr/sidor: 2015, Scandinavian Journal of Public Administration 19 (2), sid 69-88
- Författare/red: OECD
- Titel: Education at a Glance 2016
- Upplaga: 2007
- Förlag: OECD Indicators
- Författare/red: Tolofari, Sowaribi
- Titel: New Public Management and Education, Policy Futures in Education
- Upplaga: 2005
- Kommentar: Volume 3, Mumber 1, 2006
+ additional articles and material prepared for the course
Kolla om litteraturen finns på biblioteket