Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Internationell och jämförande pedagogik, 7,5 hp
Education Ba (B), International and Comparative Education, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE061G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2021-09-07
- Giltig fr.o.m: 2022-01-10
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskap om internationell och jämförande pedagogik som hjälper studenten att jämföra olika utbildningssystem och att undersöka dessa system i relation till andra länders utbildning och internationell standard.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- tillägnat sig kunskaper om och förståelse för det svenska utbildningssystemet och de skolformer som det består av,
- ha kunskaper om varför olika länders utbildningssystem jämförs,
- ha kunskaper om hur olika utbildningssystem kan jämföras och hur de jämförs,
- veta var man kan söka information om olika utbildningssystem och jämförelser av dessa.
Innehåll
- Det svenska utbildningssystemet och de skolformer som det består av,
- Jämförelse av olika utbildningssystem,
- Teorier, metoder och praktik relaterad till internationell och jämförande pedagogik,
- Internationella processer/program som genomför jämförelser av olika utbildningssystem och ger tillgång till internationell utbildningsstatistik,
- Internationella organisationer som arbetar med utbildningsfrågor.
Behörighet
Godkända studier inom lärarutbildning omfattande 60hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursens ges som en reguljär kurs med ett antal föreläsningar och seminarier. En del av kursen genomförs som individuellt eller pararbete med uppgifter innehållande jämförelser av utbildningssystem i olika länder.
Examination
2101: Det egna skolsysemet, 2,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
2102: Jämförelse av internationella skolsystem., 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Baker, David & Le Tendre, Gerald
- Titel: National Differences, Global Similarieties: World Culture and the Future of Schooling
- Upplaga: 2005
- Förlag: Standford University Press
- Författare/red: Carr, Wilfred and Hartnett, Anthony (1 publ)
- Titel: Education and the struggle for democracy the politics of education ideas.
- Upplaga: 1996
- Förlag: Buckingham: Open University press
- Författare/red: European Commission
- Titel: Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training. Indicators and benchmarks 2007
- Upplaga: 2007
- Författare/red: Kubow, Patricia K & Fossum, Paul R
- Titel: Comparative Education: Exploring Issues in International Context (2nd Edition)
- Upplaga: 2007
- Förlag: Prentice Hall
- Författare/red: OECD
- Titel: Education at a Glance 2007
- Upplaga: 2007
- Förlag: OECD Indicators
- Författare/red: UNESCO
- Titel: Education for All. Global Monitoring Report Summery
- Upplaga: 2007
- Förlag: UNESCO press
+ additional articles and material prepared for the course
Kolla om litteraturen finns på biblioteket