Pedagogik GR (B), Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass II, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass II, 30 hp
Education (B), Education for Young Children and Early Youth II
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE073G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2009-03-31
- Giltig fr.o.m: 2009-08-31
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för barn- och ungdomspedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden och tillämpliga metoder för huvudområdet pedagogik avseende barn- och ungdomspedagogik
- redovisa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera, leda och utveckla för lek och andra lärandeaktiviteter både i förskolans/förskoleklassens inne- och utemiljö med utgångspunkt i såväl enskilda barns som gruppers förutsättningar
- redovisa förmåga att i förhållande till förskolans/förskoleklassens verksamhetsmål analysera, dokumentera, bedöma och värdera barns lärande och utveckling
- redovisa förmåga att reflektera över och analysera verksamheten i förskola/förskoleklass ur ett genusperspektiv samt visa kunskap om betydelse av jämställdhet i förskolans/förskoleklassens pedagogiska arbete
- redovisa förmåga att söka, samla och tolka relevant information samt visa kunskaper om utveckling av verksamheten i förskola/förskoleklass ur ett historiskt och internationellt perspektiv
- redovisa kunskaper om grundläggande vetenskaplig forskningsmetodik och därigenom ha utvecklat förmågan att identifiera och formulera pedagogiska problem, genomföra en undersökning med för problemet lämpliga metoder samt redovisa arbetet i form av en vetenskaplig uppsats.
Innehåll
I kursen behandlas såväl teoretiska som praktiska aspekter av kunskap om pedagogisk dokumentation. Betydelse och arbetssätt av jämställdhet i förskolans/förskoleklassens pedagogiska arbete samt kunskap om pedagogiska idéer och strömningar inom förskolans verksamhet i ett historiskt och internationellt perspektiv behandlas även i kursen. Ett fördjupningsarbete inom kursens ram utövas i form av vetenskaplig uppsats.
Moment 1: Pedagogisk dokumentation, 15 hp där 7.5 hp utgör verksamhetsförlagd utbildning.
Moment 2: Pedagogiskt fördjupningsarbete, 15 hp där 7.5 hp utgör vetenskaplig uppsats.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
Examination sker inom respektive delmoment i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av delmomenten. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle
inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
För den verksamhetsförlagda delen i delmoment 1 begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Antalet examinationstillfällen på de teoretiska momenten är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kurserna kan läsas i annan ordning än vad som anges i kursplanen.
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Arnér, Elisabeth & Tellgren, Britt
- Titel: Barns syn på vuxna - att komma nära barns perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 140 s.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008 2 upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Webbadress: www.studentlitteratur.se
- Kommentar: 223s.
- Författare/red: Bern, Kerstin, Frööjd, Dana & Torén, Bellita
- Titel: Portföljmetodikens möjligheter i förskolan och skolan
- Ort: Solna
- Upplaga: 2001
- Förlag: Ekelund
- Kommentar: 136 s.
- Författare/red: Bozarslan, Aycan
- Titel: Möte med mångfald: förskolan som arena för integration
- Ort: Hässelby
- Upplaga: 2001
- Förlag: Runa
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Denscombe , Martyn
- Titel: Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 292 s.
- Författare/red: Emsheimer, Peter, Hansson, Hasse, Koppfeldt, Thomas
- Titel: Den svårfångade reflektionen
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 196 s.
- Författare/red: Hedlin, Maria
- Titel: Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Liber
- Kommentar: 125 s.
- Författare/red: Holmlund, Kerstin & Rönnerman, Karin
- Titel: Kvalitetssäkra förskolan: Om utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1995
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 146 s.
- Författare/red: Holmsen, Merete
- Titel: Samtalsbilder - en väg till kommunikation
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 143 s.
- Författare/red: Johansson, Eva
- Titel: Att närma sig barns perspektiv - Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
- Upplaga: 2006
- Förlag: Pedagogisk forskning, 8 (1/2), 1-5
- Webbadress: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/ingress_barnpersp.pdf
- Kommentar: 17 s.
- Författare/red: Lenz Taguchi, Hillevi
- Titel: Varför pedagogisk dokumentation?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: HLS
- Kommentar: 83 s.
- Författare/red: Løkken, Gunvor & Sobstad, Frode
- Titel: Observation och intervju i förskolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 1995
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 131 s.
- Författare/red: Martin Korpi, Barbara
- Titel: Förskolan i politiken – om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Utbildnings- och kulturdepartementet
- Webbadress: http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/52/55/4bd81e9f.pdf
- Kommentar: 95 s.
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 214 s.
- Författare/red: Pramling Samuelsson, Ingrid, Lindahl, Marita
- Titel: Att förstå det lilla barnets värld - med videons hjälp
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Utvärdering i förskolan - frågor och exempel
- Upplaga: 2002
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se/publikationer?id=930
- Kommentar: 72 s. Tillkommer självvald litteratur med koppling till PBL.
- Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
- Titel: Perspektiv på förskolans historia
- Ort: Lund
- Upplaga: 1995
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 172 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Jämställd förskola -- om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/06/72/88/1a5ba502.pdf
- Kommentar: 325 s. SOU 2006:75
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 17 s. Ändring införs t. o m SKOLFS 2006:23
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan - Lpfö 98
- Upplaga: 2006
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 15 s. Ändring införs t. o m SKOLFS 2006:22
- Författare/red: Wallén, Göran
- Titel: Vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 151 s.
Förutom obligatorisk litteratur kan viss annan litteratur bli aktuell och väljs då ut i samråd med läraren Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Litteratur i samband med uppsatsarbetet tillkommer och väljs i samråd med handledare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket