Pedagogik GR (B), Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Barn- och ungdomspedagogik - förskola och förskoleklass II, 30 hp
Education (B), Education for Young Children and Early Youth II

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE073G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2009-03-31
  • Senast ändrad: 2010-11-23
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för barn- och ungdomspedagogik skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse om den vetenskapliga grunden, etiska frågor samt tillämpliga metoder såsom tekniker för observation och dokumentation, inom huvudområdet pedagogik avseende barn- och ungdomspedagogik
- redovisa förmåga att självständigt och tillsammans med andra utifrån dokumenterade observationer av pedagogiska processer planera, genomföra, leda utvärdera, samt utveckla för lek och andra lärandeaktiviteter i såväl förskolans som förskoleklassens inne- och utemiljö med utgångspunkt i enskilda barns och gruppers förutsättningar
- redovisa förmåga att i förhållande till förskolans/förskoleklassens verksamhetsmål analysera, dokumentera, bedöma och värdera barns lärande och utveckling
- redovisa förmåga att reflektera över och analysera verksamheten i förskola/förskoleklass ur ett genusperspektiv samt visa kunskap om betydelse av jämställdhet i förskolans/förskoleklassens pedagogiska arbete
- redovisa förmåga att söka, samla och tolka relevant information samt visa kunskaper om utveckling av verksamheten i förskola/förskoleklass ur ett historiskt, internationellt och interkulturellt perspektiv
- redovisa kunskaper om grundläggande vetenskaplig forskningsmetodik och därigenom ha utvecklat förmågan att identifiera pedagogiska problemområden och utifrån dessa formulera och precisera undersökningsbara frågeställningar, genomföra en undersökning med för problemet lämpliga metoder samt redovisa arbetet i form av en vetenskaplig uppsats.

Innehåll

I kursen behandlas såväl teoretiska som praktiska aspekter av kunskap om pedagogisk dokumentation. Betydelse och arbetssätt av jämställdhet i förskolans/förskoleklassens pedagogiska arbete samt kunskap om pedagogiska idéer och strömningar inom förskolans verksamhet i ett historiskt och internationellt perspektiv behandlas även i kursen. Ett fördjupningsarbete inom kursens ram utövas i form av vetenskaplig uppsats.

Moment 1: Pedagogisk dokumentation, 15 hp där 7.5 hp utgör verksamhetsförlagd utbildning.

Moment 2: Pedagogiskt fördjupningsarbete, 15 hp där 7.5 hp utgör vetenskaplig uppsats.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Examination sker inom respektive delmoment i form av skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och/eller i grupp. Examinationen kan ske löpande under delmomenten eller i slutet av delmomenten. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle
inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare
minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

För den verksamhetsförlagda delen i delmoment 1 begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kurserna kan läsas i annan ordning än vad som anges i kursplanen.

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara
godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/468
  • Kommentar: 17 s. Ändring införs t. o m SKOLFS 2006:23
Moment 1
  • Författare/red: Arnér, Elisabeth
  • Titel: Barns inflytande i förskolan - en fråga om demokrati
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 90 s.
  • Författare/red: Arnér, Elisabeth & Tellgren, Britt
  • Titel: Barns syn på vuxna - att komma nära barns perspektiv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 140 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008 2 upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Webbadress: www.studentlitteratur.se
  • Kommentar: 223s.
  • Författare/red: Björndahl, Cato
  • Titel: Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Johansson, Eva
  • Titel: Att närma sig barns perspektiv - Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Pedagogisk forskning, nr 1-2
  • Webbadress: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/ingress_barnpersp.pdf
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Lenz Taguchi, Hillevi
  • Titel: Varför pedagogisk dokumentation?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 83 s.
  • Författare/red: Lindgren, A-L, Sparrman, A
  • Titel: Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentationen. Artikel i Pedagogisk Forskning i Sverige 2003. Årg 8 Nr 1-2, s 58-68
  • Författare/red: Pramling Samuelsson, Ingrid & Lindahl, Marita
  • Titel: Att första det lilla barnets värld – med videons hjälp
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: sid 66-74.
  • Författare/red: Sheridan, Sonja, Pramling Samuelsson, Ingrid
  • Titel: Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 102 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan LPfö98
  • Upplaga: reviderad 2010
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Vallberg Roth, A-C, Månsson, A
  • Titel: Individuella utvecklingsplaner för yngre barn i Sverige. Artikel i Nordisk Barnehageforskning, Vol I Nr 1 2008
  • Webbadress: www.nordiskbarnehageforskning.no
  • Kommentar: 14 s.
  • Författare/red: Wehner-Godée, Christina
  • Titel: Att fånga lärandet: Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 114 s.
Moment 2
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008 2 upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Davies Bronwyn
  • Titel: Hur flickor och pojkar gör kön
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 216 s.
  • Författare/red: Johansson, Eva
  • Titel: Att närma sig barns perspektiv - Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Pedagogisk forskning, 8 (1/2), 1-5
  • Webbadress: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/ingress_barnpersp.pdf
  • Kommentar: 17 s.
  • Författare/red: Martin Korpi, Barbara
  • Titel: Förskolan i politiken – om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Utbildnings- och kulturdepartementet
  • Webbadress: http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/52/55/4bd81e9f.pdf
  • Kommentar: 95 s.
  • Författare/red: Sohlberg, Peter, Sohlberg, Britt-Marie
  • Titel: Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 232 s.
  • Författare/red: Tallberg Broman, Ingegerd
  • Titel: Perspektiv på förskolans historia
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 172 s.
  • Författare/red: Wikström, Hanna
  • Titel: Etnicitet
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 128 s.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter, Pence, Allan
  • Titel: Från kvalitet till meningsskapande, postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: Kapitel 7
Moment 2
  • Författare/red: Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter, Pence, Allan
  • Titel: Från kvalitet till meningsskapande, postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: 278 s.
  • Författare/red: Denscombe , Martyn
  • Titel: Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 292 s.
  • Författare/red: Trost, Jan
  • Titel: Enkätboken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 168 s.

Förutom obligatorisk litteratur kan viss annan litteratur bli aktuell och väljs då ut i samråd med läraren Vetenskapliga internationella artiklar tillkommer Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468 Litteratur i samband med uppsatsarbetet tillkommer och väljs i samråd med handledare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15