Pedagogik GR (A), Utomhuspedagogik för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utomhuspedagogik för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education (BA), Outdoor education for Teachers in Leisure Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE114G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-04-03
  • Giltig fr.o.m: 2012-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper om, och en didaktisk kompetens i, att stödja barns och elevers lek för meningsfull och innehållsrik fritid i utemiljöer. Kursen syftar även till att studenten skall tillskansa sig kunskaper i praktiska lärprocesser i utomhusmiljön samt till att ge studenterna stärkt tilltro till sin förmåga som ledare i utomhusaktiviteter. Vidare syftar kursen till att den studerande ska få insikter i hur utomhuspedagogiska verksamheter kan stimulera eleverna till ökat friluftsliv, bättre hälsa och djupare samhörighet med naturen och annan omgivande utemiljö.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa grundläggande kunskap i utomhuspedagogikens grunder, med dess utbildningshistoriska utveckling och kunskapssyn, samt aktuella frågor inom forskning och utbildning,
- visa för utomhuspedagogisk verksamhet relevanta praktiska kunskaper och didaktiska färdigheter, inom områdena friluftsliv, hälsa och naturpedagogik,
- visa insikt för hur utemiljön öppnar möjligheter för praktiska lärprocesser och hur utomhuspedagogik kan bidra till skolans ämnesundervisning.
- visa insikt i skolans styrdokument, med avseende på utomhuspedagogisk verksamhet.
- visa insikt i hur utomhuspedagogik kan stärka barns positiva upplevelser av uteliv, inklusive hälsoaspekter och känsla för omgivande natur och ekologi, samt ansvarsfrågor i friluftsliv kopplade till allemansrätt och hållbar utveckling.
- visa förmåga att organisera och leda gruppaktiviteter i utomhusmiljö, samt visa förmåga till didaktiskt reflektion,
- visa förmåga att identifiera och hantera specialpedagogiska behov

Innehåll

- Utomhuspedagogisk teori och det utvidgade lärandet.
- Friluftsliv, gruppdynamik och ledarskap, inklusive etik, allemansrätt och säkerhetsfrågor.
- Idrott och hälsa i utomhuspedagogisk kontext.
- Naturstudier och naturpedagogik i skolnära miljöer.
- Skolgården, närsamhället och andra utomhusmiljöer i ett lärandeperspektiv.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6a: En B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar. Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.


Betygskriterier:

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen för kursen

F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alsegård, Helena
  • Titel: Samarbetsövningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: SISU idrottsböcker
  • Kommentar: 80 s.
  • Författare/red: Brügge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik: För kunskap, känsla och livskvalitet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 249 s.
  • Författare/red: Dahlgren, Lars Owe; Sjölander, Sverre; Strid, Jan Paul och Szczepanski, Anders
  • Titel: Utomhuspedagogik som kunskapskälla: Närmiljö blir lärmiljö
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur,
  • Kommentar: 205 s.
  • Författare/red: Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi
  • Titel: Utomhusdidaktik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 209 s.
  • Författare/red: Olsson, Titti
  • Titel: Skolgården som klassrum: Året runt på Coombes School
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 181 s.
  • Författare/red: Sellgren, Germund
  • Titel: Naturpedagogik,
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 253 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: Kan laddas ner som pdf 281 s.
  • Författare/red: Soulie, Tine & Therkildsen, Bo
  • Titel: Friluftsliv – for mennsker med funktionsnedsaettelse
  • Ort: Roskilde
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Handikappidrettens Videncenter

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15