Pedagogik GR (B), Lek som värld, fenomen och redskap i förskolans verksamhet, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Lek som värld, fenomen och redskap i förskolans verksamhet, 15 hp
Education (B), Playworld and Play as Phenomenon and Tool in Pre school Education, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE157G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2017-03-28
  • Senast ändrad: 2019-11-21
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-10

Syfte

Kursens syfte är att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förmåga att planera och organisera för lek och lärande utifrån verksamhetens innehåll och mål samt skapa miljöer för lek och lärande. Studenterna ska vidare tillägna sig kunskaper och färdigheter i att dokumentera och utvärdera pedagogisk verksamhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:
- Visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas.
- Visa förmåga att kritisk och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utveckling av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
- Visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barn lärande och utveckling.
- Visa förmåga att självständig och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling.
- Visa förmåga att observera, dokumentera, analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sig i det pedagogiska arbetet

Innehåll

Kursen består av
- Teorier om lek och lärande
- Planering för och leda pedagogisk verksamhet med utgångspunkt i utsatta mål
- Miljöer för lek och lärande
- Förutsättningar för kreativa miljöer där såväl språk som matematik, naturvetenskap och estetiska lärprocesser beaktas
- Metoder för observation och dokumentation
- Analys av verksamhet utifrån teorier om lek och lärande
samt barnperspektiv och perspektiv på barn, pedagogens perspektiv, föräldraperspektiv

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.

Examination

1000: Examination, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Obligatorium:
- Seminarium Fantasi och kreativitet
- Barnkulturkoll
- Lekplatskoll
- Process-skrivande utifrån reflektioner om kursens innehåll och den egna lärprocessen.
- Förberedande seminarium (Fri reglerad 1-3)

Examination:
- Examinerande fältstudieuppgift med tillhörande muntlig redovisning av analysen utifrån process och resultat (individuell examination)
- Inspirationsdag med förberedelser (gruppuppgift)
- Hemtentamen (individuell skrivuppgift)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygskriterier.

A
Framstående
Studenten visar framstående resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
B
Mycket bra
Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
C
Bra
Studenten visar bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen för
kursen
D
Tillfredställande
Studenten visar tillfredställande resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
E
Tillräcklig
Studenten visar tillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen
Fx
Otillräcklig Komplettering möjlig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för huvudområdet pedagogik Ytterligare arbete krävs för att
uppfylla lärandemålen för kursen
F
Otillräcklig
Studenten visar otillräckliga resultat i förhållande till de krav som ställs i
lärandemålen för kursen

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Arner, Elisabeth & Tellgren, Britt
  • Titel: Barns syn på vuxna – att komma nära barns perspektiv.
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: 140 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser.
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Författare/red: Eriksson Bergström, S
  • Titel: Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber. Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147112180
  • Författare/red: Jensen, Mikael, Harvard, Åsa, (red)
  • Titel: Leka för att lära - utveckling, kognition och kultur.
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: 256 s.
  • Författare/red: Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.)
  • Titel: Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken.
  • Upplaga: 2012 (1.a uppl)
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: 221 s.
  • Författare/red: Lindgren, A.
  • Titel: Etik, integritet och dokumentation i förskolan (1. uppl.. ed.).
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Malmö: Gleerup.
  • Författare/red: Löfdahl Hultman, A., Hjalmarsson, Maria, & Franzén, Karin
  • Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori (1. uppl. ed.).
  • Upplaga: 2014
  • Författare/red: Nilsson, M., Grankvist, Anna-Karin, Johansson, Elin, Thure, Jeanette, & Ferholt, Beth
  • Titel: Lek, lärande och lycka : Lekande och utforskande i förskolan (Första upplagan. ed.).
  • Upplaga: 2018
  • Författare/red: Nylund, Monica, Sandback, Cecilia, Wilhelmsson, Barbro & Rönnerman, Karin
  • Titel: Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Lärarförbundets förlag
  • Kommentar: 102 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan Lpfö 18
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=4001
  • Författare/red: Tullgren, Charlotte
  • Titel: Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Diss. Lund: Lunds universitet, 2004 Malmö
  • Författare/red: Vygotskij, Lev Semenovic
  • Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen.
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Daidalos, Göteborg
  • Kommentar: 11 s.
  • Författare/red: Øksnes, Maria
  • Titel: Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom.
  • Upplaga: 2011 (1. uppl.)
  • Förlag: Liber, Stockholm

Artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15