Pedagogik GR (A), Elevinflytande som didaktisk praktik, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Elevinflytande som didaktisk praktik, 7,5 hp
Education BA (A), Student Influence as Didactic Practice, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE186G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2019-11-26
- Senast ändrad: 2020-04-01
- Giltig fr.o.m: 2020-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om elevinflytande och motiv rörande elevinflytande som didaktisk praktik. Kursen syftar vidare till att utveckla förståelse för verktyg i arbetet med elevinflytande och ska bidra till förmågan att kritiskt kunna granska elevinflytande och dess uttryck i förhållande till perspektiv som berör demokrati, kunskap, lärande och makt. Syftet är att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till elevinflytande i utbildnings- och undervisningssammanhang.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
-redogöra för elevinflytande med avseende på dess innehåll, uppkomst, utveckling och reglering,
-urskilja och kritiskt analysera aktuella formuleringar om elevinflytande som återfinns i för skolan styrande styrdokument och hur det kan komma till uttryck i pedagogisk praktik,
-förstå och kritiskt analysera elevinflytande som didaktisk praktik ur olika perspektiv,
-diskutera innehållet i vetenskaplig text om elevinflytande i relation till pedagogisk praktik,
-planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet utgående från ett elevinflytandeperspektiv.
Innehåll
Kursens behandlar elevinflytande som didaktisk praktik insatt i såväl läroplansteoretiska som lärandeteoretiska perspektiv.
Ett tema behandlar skolans värdegrund och uppdrag, elevinflytandets reglering i nu gällande styrdokument samt elevinflytande sett ur ett historiskt perspektiv. Ett andra tema behandlar olika sätt att se på demokrati, kunskap och lärande samt makt. Vidare problematiseras olika uttryck för elevinflytande i undervisnings- och utbildningssammanhang.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt lärarexamen.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, workshop och praktiska tillämpningar såväl individuellt som i grupp. Vid examinerande seminarier och redovisningar krävs obligatorisk närvaro.
Examination
2001: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2002: Litteraturseminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2003: Muntlig och skriftlig redovisning av pedagogisk planering, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examination sker löpande under kursen inom ramen för undervisning samt i slutet av kursen.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med internetanslutning samt utrustning för ljud (headset med USB anslutning eller motsvarande) och bildkommunikation över nätet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva & Lindberg, Viveca
- Titel: Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
- Upplaga: 2009
- Förlag: Stockholms universitet, Stockholm
- Författare/red: Ekman, Joakim och Pilo, Linda
- Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber, Malmö
- Författare/red: Eriksson, Linda
- Titel: Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt - en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor
- Upplaga: 2019
- Förlag: Mid Sweden University, Sundsvall
- Webbadress: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:1316111/FULLTEXT01.pdf
- Kommentar: Doktorsavhandling i pedagogik
- Författare/red: Forsberg, Eva, Wallin Erik
- Titel: Skolans kontrollregim: ett kontraproduktivt system för styrning?
- Upplaga: 2013
- Förlag: Stockholms Universitets Förlag
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Lukes, Steven
- Titel: Maktens ansikten
- Upplaga: 2008
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2011
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: Reviderad 2019, laddas ner från www.skolverket.se
- Författare/red: Säljö R.
- Titel: Den lärande människan – teoretiska traditioner, i U.P. Lundgren, R. Säljö, & C. Liberg, (red.). Lärande, skola, bildning.
- Upplaga: 2017 fjärde utgåvan
- Förlag: Stockholm , Natur & Kultur
- Kommentar: ISBN. 9789127818408 s 265-350.
Referenslitteratur
- Författare/red: Dewey, John
- Titel: Demokrati och utbildning
- Upplaga: 1999
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Illeris, Knut
- Titel: Lärande
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Wahlström, Ninni
- Titel: Läroplansteori och didaktik
- Upplaga: 2015
- Förlag: Gleerups
En valbar avhandling för fördjupade studier tillkommer efter samråd med kursansvarig lärare. Annan litteratur och vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket