Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Education BA (A), Gifted Students – Prerequisites and Challanges, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE188G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-02-05
- Giltig fr.o.m: 2020-01-12
Syfte
Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om förutsättningar och utmaningar när det i undervisning och lärande för särbegåvade elever.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Problematisera begreppet särbegåvad
- Utifrån elevernas behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god lärandemiljö
- Tillägna sig och tillämpa olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå
- Utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna lokalisera och precisera det stöd som särbegåvade elever behöver
Innehåll
Särbegåvning i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
Definitioner och problematisering av begreppet särbegåvning
Undervisning och lärande för särbegåvade elever
Förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särbegåvade elever
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.
Examination
2001: Skriftligt individuellt paper, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examinationen genomförs i slutet av kursen och består av ett skriftligt individuellt paper.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Artiklar på engelska gällande "språkliga landskap" tillkommer
Kolla om litteraturen finns på biblioteket