Pedagogik GR (A), Socialt, emotionellt och interkulturellt lärande, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Socialt, emotionellt och interkulturellt lärande, 7,5 hp
Education BA (A), Social, Emotional and Intercultural Learning, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE191G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Giltig fr.o.m: 2020-01-01
Syfte
Kursens syfte är att den studerande utvecklar sin förståelse för socialt, emotionellt och interkulturellt lärande. Vidare syftar kursen till att tillägna sig redskap för utveckling av undervisning och lärandemiljöer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Tillägna sig teori om socialt, emotionellt och interkulturellt lärande.
- Använda verktyg som främjar social, emotionell och interkulturell undervisning
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Teori om socialt, emotionellt och interkulturellt lärande, 4 hp.
- Genomförande av praktiska övningar, 3,5 hp.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier samt praktiska moment.
Examination
2001: Teori om socialt, emotionellt och interkulturellt lärande, Inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2002: Genomförande av praktiska övningar, Praktisk examination, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Aspelin, J
- Titel: Lärares relationskompetens: vad är det? : hur kan den utvecklas?. (Första upplagan).
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Liber.
- Författare/red: Bunar, N. (red.)
- Titel: Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering. (1. utg.)
- Upplaga: 2015
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur
- Författare: Klingbeil, D. A., & Renshaw, T. L.
- Artikeltitel: Mindfulness-based interventions for teachers: A meta-analysis of the emerging evidence base
- Tidskrift: School Psychology Quarterly, 33(4), 501–511.
- Webbadress: https://doi.org/10.1037/spq0000291
Referenslitteratur
- Författare/red: Neff, K. & Germer, C
- Titel: Mindful self-compassion: så bygger du inre styrka och hållbarhet med självmedkänsla.
- Upplaga: 2019
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur