Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp
Education BA (A), Learning, Policy and Leadership, Secondary and Upper Secondary Education Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE201G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-04-08
  • Senast ändrad: 2023-02-07
  • Giltig fr.o.m: 2023-05-31

Syfte

Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna, liksom läroplansteori och didaktik, ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Studenten ska även visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap och specialpedagogik finns med.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Moment 1.
- visa kunskap om skolans relevanta styrdokument
- visa kännedom om skolväsendets historia i Sverige
- visa kunskap om läroplansteori
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna samt beskriva och problematisera deras betydelse i skolan

Moment 2.
- visa kunskap om perspektiv på ledarskap i skolan
- visa kunskap om didaktik som teori och praktik samt metodik och dess betydelse för undervisningen i den verksamhet som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- kunna redogöra för olika teorier om kunskap och lärande

Moment 3.
- visa kunskap om elevers utveckling, lärande, behov och förutsättningar
- diskutera och problematisera skolans verksamhet och villkor med utgångspunkt i ambitionen att skapa en likvärdig skola för alla elever
- visa grundläggande kunskaper om specialpedagogik
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter

Moment 4.
- visa kunskap om och förståelse för ledarskap i relation till sociala relationer och konflikthantering
- beskriva och jämföra strategier för att åstadkomma demokratiska förhållnings- och arbetssätt i skolan samt peka på utmaningar i detta arbete
- redogöra för hur olika former av exkluderande processer, trakasserier, mobbning etc kan identifieras, motverkas och förebyggas
- beskriva, diskutera och reflektera över lärarprofessionens yrkesetiska innehåll och utmaningar
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer

Innehåll

Kursen består av fyra (4) moment:

Moment 1: Skolans historia, organisation och styrdokument, 7,5 hp
Momentet behandlar skolväsendets historia, dess nuvarande organisation och styrdokument ( innefattande bland annat skolans värdegrund). I momentet behandlas även läroplansteori.

Moment 2: Ledarskap, didaktik och IT i skolan, 7,5 hp
Momentet behandlar ledarskapsperspektiv i skola och undervisning, didaktiska perspektiv för grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan samt användning av digitala verktyg och digitala miljöer i skolan. Styrdokument.

Moment 3: Elevers utveckling och lärande, 7,5 hp
Momentet omfattar perspektiv på elevers utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövning i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.

Moment 4: Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, 7,5 hp
I momentet behandlas kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap inom ramen för grundskolans- och gymnasiets verksamhet.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2201: Delmoment I. Skolans historia; Läroplansteori, Utbildningshistoria, Skolans styrning, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2202: Delmoment 1. Skolans historia; Värdegrund, Seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2203: Delmoment 2. Ledarskap, didaktik och lärande, Tentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2204: Delmoment 2. Ämnesdidaktik, didaktik och IKT-didaktik. Muntlig och skriftlig presentation, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2205: Delmoment 3. Elevers utveckling och lärande; Redovisning - arbetslagsarbete, Muntlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2206: Delmoment 3; Elevers utveckling och lärande; Paper – En skola för alla, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2307: Delmoment 4. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap: Redovisning - normkritik, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2308: Delmoment 4. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Obligatoriska moment, ej poängsatta:
Delmoment 3
- Workshop - Arbetslagsarbete. Betyg: U-G

Delmoment 4
- Workshop- Normkritik. Betyg U-G
- Workshop-Lärares relationskompetens och lärares yrkesetik. Betyg U-G
- Seminarium - Konflikthantering. Betyg U-G


Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE133G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Kulturdepartementet
Titel: Språklag
Upplaga: 2009
Förlag: Kulturdepartementet
Kommentar: SFS nr:2009:600

Författare/red: Linde, Göran
Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
Upplaga: Senaste 
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: Senaste 
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Valda kapitel.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplanen för gymnasieskolan Gy25 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800

Moment: 2

Författare/red: Appelgren, Alva
Titel: Nya perspektiv på lärande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
Upplaga: Senaste 
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bronäs, A. & Runebou, N.
Titel: Ämnesdidaktik - en undervisningskonst
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Coe, R., Rauch, C. J., Kime, S. & Singleton, D.
Titel: Great Teaching Toolkit
Upplaga: 2020
Förlag:www.cambridgeinternational.org/
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

**Författare/red:**Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Lindström, Gunnar, Pennlert, Lars-Åke
Titel: Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
Upplaga: Senaste 
Förlag: Fundo förlag, Umeå

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplanen för gymnasieskolan Gy25 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Skolverket Lärportalen
Titel: Moduler för digital kompetens
Upplaga: u.å
Förlag: Skolverket
Webbadress: https://larportalen.skolverket.se/#/moduler/0-digitalisering/alla/alla

Författare/red: Sølvik, R.M. & Ertesvåg, S.K. (red.)
Titel: Ledarskap i klassrummet: undervisningskvalitet från teori till praktik
Upplaga: Senaste
**Förlag:**Studentlitteratur

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2011
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800

Moment: 3

Författare/red: Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger
Titel: Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur

Författare/red: Leifler, Emma
Titel: Praktisk inkludering
Upplaga: Senaste
Förlag: Libe

Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P, Säljö, R (red)
Titel: Lärande, skola och bildning, grundbok för lärare
Upplaga: Senaste 
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Valda kapitel

Författare/red: Nilholm, Claes
Titel: Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Persson, Bengt
Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Upplaga: Senaste 
Förlag: Liber

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplanen för gymnasieskolan Gy25 
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800

Moment: 4

Författare/red: Aspelin, Jonas
Titel: Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?
Upplaga: Senaste
Kommentar: 160 s.

Författare/red: Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell
Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Upplaga: Senaste 
Förlag: Liber

Författare/red: Hakvoort, Ilse, & Friberg, Birgitta (red.)
Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
Upplaga: Senaste 
Förlag: Gleerup

Författare/red: Hedlin, Maria
Titel: Lilla genushäftet 3.0
Upplaga: 2021
Webbadress: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf

Författare/red: Ljungblad, Ann-Louise
Titel: Relationellt lärarskap
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auliarvola Orlander.
Titel: Sexualitet och relationer – att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 
Upplaga: Senaste 
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplanen för gymnasieskolan Gy25 
Upplaga: Senaste 
Webbadress: www.skolverket.se
Kommentar: Kan laddas ner som pdf.

Författare/red: Thornberg, Robert
Titel: Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare
Upplaga: Senaste 
Förlag: Liber

Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur 

Moment 2

Författare/red: Skolverket
Titel: Digitaliseringen i skolan – möjligheter och utmaningar
Upplaga: 2018
Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3971
Kommentar: 83 s.

Moment 4

Författare/red: Björklund, Lotta & Bromseth, Janne
Titel: Normkritisk pedagogik, perspektiv, utmaningar och möjligheter
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna: 
Läroplaner 

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15