Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE232G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik alt. Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-09-09
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-10

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa kunskap om och förståelse för förskolebarns tal-, läs- och skrivutveckling samt kommunikation och samspel. Syftet är också att stimulera till aktivt arbete med barnlitteratur och berättande i förskolan. Vidare är kursen syfte att studenten ska utveckla kunskap om specialpedagogik jämte innebörden av och betydelsen av ett aktivt och medvetet ledarskap.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
- visa sådana kunskaper i förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt
-visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling
-visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser
-visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets-och jämlikhetsperspektiv rörande den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande
behandling av barn
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Innehåll

Delmoment 1. Förskolepedagogik II, Tal, läs-och skrivutveckling, 7,5 hp (Early Childhood Education II, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 7,5 credits)
Momentet behandlar förskolebarns tal-, läs och skrivutveckling samt förutsättningar för dessa jämte kommunikation och samspel. I momentet behandlas vikten av en språkstimulerande miljö och lekens betydelse. Vidare behandlas flerspråkighet och betydelsen av att tillvarata barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barns lärande och utveckling.

Delmoment 2. Förskolepedagogik II, Barnlitteratur 7, 5 hp (Early Childhood Education II, Childrens Litterature, 7,5 credits)
I momentet behandlas barnlitteraturens bakgrund, framväxt egenskaper och funktion. Momentet innefattar aktivt barnlitteraturarbete i förskolan,
barnlitteratur och dess betydelse för barns estetiska, språkliga, kognitiva och emotionella utveckling och lärande samt estetiska lärprocesser kopplade till barnlitteratur. I momentet behandlas även förutsättningar för barnlitteraturarbete ur ett intersektionellt perspektiv.

Delmoment 3. Utbildningsvetenskaplig kärna II, 15 hp (Educational Science, 15 credits)
I momentet behandlas specialpedagogik ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv där inkludering, tillgänglighet och delaktighet står i fokus. Momentet behandlar även ledarskapets roll för sociala relationer, konflikthantering samt utvecklande av stödinsatser på organisations, grupp- och individnivå.
Momentet innefattar även förutsättningar för likvärdighet och likabehandling .

Behörighet

Godkända studier om 30 hp från termin 1 samt ytterligare minst 7,5 hp från termin 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. I kursen används estetiska uttrycksformer.

Examination

2001: Förskolepedagogik II; Två seminarier fältuppgift och jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Fältuppgift.

2002: Förskolepedagogik II; Barns kommunikation och språkutveckling, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment; Dugga.

2003: Förskolepedagogik II: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, seminarium samt fältuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2004: UVK II: Muntlig framställning Process examination , 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2005: UVK II: Barn, rum och pedagog Process examination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2006: UVK II: Likabehandling Process examination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2007: UVK II: Skriftlig enskild/Paper fördjupnings uppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2008: UVK II: Skriftlig tentamen , 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examinationer är obligatoriska moment. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts-och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmål prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar och uppgifter.

Delmoment 1
Obligatoriska moment:
Fältstudie
Dugga

Examinationer:
Examinerande seminarium pojkar och flickors läsning
Examinerande seminarium fältstudieuppgift
Hemtentamen

Delmoment 2.
Obligatorisk läraktivitet:
Sagoworkshop
Muntlig redovisning av temaplanering samt kamratrespons

Examinationer:
Muntlig examination boksamtal
Examinerande seminarium samarbete förskola-bibliotek
Examinerande muntlig + digital presentation av fältstudieuppgift (i grupp)
Examinerande skriftliga inlämningsuppgifter (inklusive temaplaneringen)

Delmoment 3
Obligatoriska moment

Examinationer:
Salstentamen
Examinerande paper
Muntlig framställning
Likabehandling- planera, genomföra och leda praktisk uppgift
Samspel – barn, rum, pedagog. Planera, genomföra och presentera praktisk uppgift.



Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt genom en skriftlig fördjupningsuppgift.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen
inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE179G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (red.)
  • Titel: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-09378-6 196 s.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser.
  • Upplaga: 2016 . 3., [rev.] uppl
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 1. uppl., Malmö, 2014
  • Författare/red: Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders
  • Titel: Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande
  • Upplaga: 1. uppl., Stockholm, 2012
  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gilla böcker
  • Författare: Damber, Ulla
  • Artikeltitel: Read-alouds in preschool – A matter of discipline?
  • Tidskrift: 2015
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Early childhood literacy, 15(2)
  • Kommentar: s.256-280
  • Författare/red: Eckeskog, Linn
  • Titel: Kommunikation i förskolan: förskollärares och barnskötares kommunikation med föräldrar i ett digitaliserat medielandskap
  • Upplaga: Avhandling
  • Förlag: Umeå universitet 2019
  • Kommentar: urn:nbn:se:umu:diva-155060
  • Författare/red: Edwards, Agneta
  • Titel: Bilderbokens mångfald och möjligheter
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Elbro, Carsten mfl.
  • Titel: Lära barn att läsa
  • Upplaga: 1
  • Förlag: LegiLexi Stiftelse
  • Kommentar: 230 s.
  • Författare/red: Emilson, Anette & Moqvist-Lindberg, Ingeborg (red.),
  • Titel: Värdefull förskola: perspektiv på värdepedagogiskt arbete
  • Upplaga: 1. uppl., Lund, 2016
  • Författare/red: Eriksson Bergström, Sofia,
  • Titel: Rum, barn och pedagoger: [Elektronisk resurs] om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö
  • Upplaga: Umeå universitet, Diss
  • Förlag: Umeå : Umeå universitet, 2013,Umeå, 2
  • Kommentar: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-67667
  • Författare/red: Folkman, Marie-Louise & Svedin, Eva,
  • Titel: Barn som inte leker: från ensamhet till social lek i förskolan
  • Upplaga: 2. uppl., Stockholm, 2008
  • Författare/red: Hole, Stian
  • Titel: Hermans sommar
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Alfabeta
  • Kommentar: 42 s.
  • Författare/red: Jansson, Tove
  • Titel: Vem ska trösta knyttet?
  • Upplaga: valfri
  • Författare/red: Juul, Jesper & Jensen, Helle,
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Upplaga: 2. uppl., Stockholm, 2009
  • Författare/red: Karolina Larsson
  • Titel: Att få barnets språk att växa - Strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
  • Upplaga: 1, 2016
  • Förlag: Stefan Hertz utbildning AB
  • Kommentar: 144. s.
  • Författare/red: Khousravi, Mahroo,
  • Titel: Flerspråkighet: alla barn, alla språk, alla dagar!
  • Upplaga: Första upplagans första tryckning, Stockholm, 2017
  • Författare/red: Kåreland, Lena (red)
  • Titel: Modig och stark - eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola
  • Upplaga: Upplaga: 2015 [2005]
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Lindenbaum, Pia, Lundberg, Sara
  • Titel: valfri Gittan-bok, Vita streck och Öjvind
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Alfabeta
  • Författare/red: Lundgren, Gunilla & Widerberg, Siv
  • Titel: I denna vida värld. Verser från många länder för barn och unga
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: En bok för alla
  • Författare/red: Löfdahl, Annica,
  • Titel: Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor
  • Upplaga: 2., [rev.] uppl., Stockholm, 2014
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Specialpedagogik: Vilka är de grundläggande perspektiven? Pedagogisk forskning i Sverige
  • Upplaga: Vol 10:2, 2005
  • Författare/red: Nilsson Sjöberg, Mattias (red.),
  • Titel: Pedagogik som vetenskap: en inbjudan
  • Upplaga: Första upplagan, första tryckningen, Malmö, 2018
  • Författare/red: Pierrou, Tove
  • Titel: Småkrypsboll
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Pollack, Majken
  • Titel: Embla mitt i kosmos
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Alvina
  • Författare/red: Pramling Samuelsson, Ingrid & Pramling, Niklas
  • Titel: Glittrig diamant dansar: små barn och språkdidaktik
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 185 s.
  • Författare/red: Saler, Karin
  • Titel: Dom som är kvar
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Urax
  • Författare/red: Sandvik, Margareta & Spurkland, Marit
  • Titel: Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
  • Upplaga: Reviderad upplaga 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144107462 200 s.
  • Författare/red: Sendak, Maurice
  • Titel: Till vildingarnas land
  • Upplaga: valfri
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan Lpfö 18.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Kommentar: http://www.skolverket.se/publikationer?id=4001
  • Författare/red: Skolverket (Lgr 11)
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Fritzes, Stockholm
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
  • Titel: Likabehandling i förskola & skola
  • Upplaga: Andra upplagan, Stockholm, 2018
  • Författare/red: Tadjo, Véronique
  • Titel: Mamy Wata och monstret
  • Upplaga: valfri
  • Författare/red: Williams, Pia & Pramling, Niklas
  • Titel: Att bli en berättande person: Samverkan mellan bibliotek och förskola i syfte att främja barns språkutveckling
  • Kommentar: http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/22/44/170384_Utvardering__WilliamsPramling071206.pdf

Aktuella artiklar och andra resurser inom området kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15