Pedagogik GR (B), Förskolepedagogik V, verksamhetsförlagd utbildning III samt utbildningsvetenskaplig kärna III, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Förskolepedagogik V, verksamhetsförlagd utbildning III samt utbildningsvetenskaplig kärna III, 30 hp
Education BA (B), Early Childhood Education V, Teaching Practice III and Educational Science III, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE235G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 25%, Verksamhetsförlagd utbildning 25%, Undervisning 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Senast ändrad: 2020-11-10
- Giltig fr.o.m: 2021-01-10
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper i hur musik och rytm kan användas pedagogiskt och didaktiskt i förskola och förskoleklass.
Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper, didaktisk kompetens och tilltro till sin förmåga att undervisa, stimulera och stödja varje barns lärande och utveckling inom musik och rytm i förskola och förskoleklass.
Studenten ska även tillägna sig insikter om ledarskapets betydelse för undervisning och övrig förskolepedagogisk verksamhet.
Studenten ska också utveckla kunskap om förutsättningar för barns lärande och utveckling liksom samverkan med vårdnadshavare och utvärdering och kvalitetsutveckling av verksamhet.
Studenten ska därtill utveckla grundläggande vetenskaplig och metodologisk medvetenhet.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen. (Musik och rytm, UVK III)
- Visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och ledarskap.(Musik och rytm, Vfu III och UVK III)
- Visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser särskilt med avseende på musik, rytm och rörelse. (Musik och rytm)
- Visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. (UVK III)
Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området. (Vfu III)
- Visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling med hjälp av musik, rytm och rörelse i pedagogisk verksamhet. (Musik och rytm, Vfu III)
-Visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling. (Vfu III)
-Visa förmåga att observera, dokumentera, analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare. (Vfu III)
-Visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn. (Vfu III och UVK III)
Värderingsförmåga och förhållningssätt.
- Visa självkännedom och empatisk förmåga (Vfu III)
- Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och dess vårdnadshavare. (Vfu III)
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. (Vfu III)
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet. (Samtliga delmoment)
- Visa utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. (Vfu III)
Lokala mål
Utöver de mål som anges i högskolelagen och högskoleförordningen har förskollärarutbildningen följande lokala lärandemål:
- Den blivande förskolläraren ska ha insikten och förmågan att leda sin undervisning och yrkesutövning i övrigt.
Innehåll
Kursen består av tre delmoment
Delmoment 1
Musik och rytm 7,5 hp
-I momentet behandlas och prövas musik, rytm och rörelse, sång och röstträning samt tillämpning av musik i olika pedagogiska och didaktiska sammanhang.
-I momentet behandlas även musiken roll för barns motoriska, emotionella, kognitiva, kommunikativa och språkliga utveckling.
Delmoment 2
- VFU III 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik och ämnesspecifika områden såsom: Förskollärarens yrkesroll och yrkesutövning samt musik och rytm i förskola och förskoleklass.
Momentet syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra till att forma undervisningen och lärandets villkor.
Delmoment 3
- Utbildningsvetenskaplig kärna 15 hp
I momentet studeras och behandlas modeller och teorier för uppföljning och analys av förskolans uppdrag samt styrningen av förskolans verksamhet, utbildning och undervisning genom förskollärarens och rektors specifika uppdrag, ansvar och ledarskap. I momentet behandlas även utvecklingssamtalets roll och betydelse för förskollärare, barn och vårdnadshavare. I momentet ingår ett utvecklingsarbete som redovisas och examineras med en rapport.
Behörighet
samt godkända studier om 30 hp från termin 1 och UVK II, 15 hp från termin 3. Dessutom tillkommer att inför påbörjande och genomförande av kursens Vfu-del måste alla tidigare Vfu-moment vara godkända.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar med stöd av en digital lärplattform.
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i en för utbildningen relevant verksamhet.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
2101: Delmoment 1. Seminarier musik/musisk profession och verksamhet, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2102: Delmoment 1. Enskild skriftlig fördjupningsuppgift Musik och rytm i förskolan, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2103: Delmoment 1. Att leda musik i förskolan - Planera, genomföra, utvärdera, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2104: Delmoment 2. Verksamhetsförlagd utbildning III, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Vfu-handledarens underlag för bedömning
2105: Delmoment 2. Fördjupningsuppgift Musik och rytm i förskolan, Vfu, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2106: Delmoment 2. Portfolio, Musik och rytm i förskolan, Vfu, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2107: Delmoment 3. Utbildningsvetenskaplig kärna, Salstentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2108: Delmoment 3. Utbildningsvetenskaplig kärna Utvecklingsarbete, Skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Modul 1. Musik och rytm
Examinerande praktiskt uppgift - musikföreställning med tillhörande förberedelser.
Skriftlig musikportfolio
Modul 2. VFU III
Obligatorier: 25 dagars närvaro på Vfu-platsen
Examinationer:
Genomföra VFU
Vfu-fokus, didaktisk aktivitet Musik och rytm
Vfu-portfolio
Modul 3. UVK III
Salstentamen
Utvecklingsarbete som genomförs gruppvis i förskoleverksamhet och redovisas i rapportform.
Till examinationen hör dels ett opponeringsseminarium för ventilering av rapporten och dels en individuell presentation av dess centrala innehåll.
Obligatorier:
Kamrathandledning av rapportmanus vid två tillfällen.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker en bedömning i en autentiskt yrkessituation av handledare utsedd av Mittuniversitetet. Vid examination av den verksamhetsförlagda utbildningen prövas studenten vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en verksamhetsförlagd period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande av denna period är studenten spärrad för vidare vfu kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen
inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse .
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE182G.
2019-11-13 Beslut av fakultetsnämnd//es
Revidering av kursplan beslutad av ÄK 200316/AcJ
Revidering av litteratur godkänd av examinator 2020-05-15 /S
Tagit bort en dubbelskrivning under Examination/Obligatorier 2020-10-27/AcJ
Revidering av litteratur och examinationsmoduler beslutad av examinator/ 2020-11-05/ SJ
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser. 3, [rev.] uppl.
- Upplaga: 2016
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Johanneshov: MTM
Moment 1
- Författare/red: Holmberg, Ylva (red.)
- Titel: Rösträtt: musik på barns villkor. 1. uppl.
- Upplaga: 2014
- Förlag: Stockholm: Gehrman
- Författare: Kim, H. K & Kemple, K. M
- Artikeltitel: Is music an active developmental tool or simply a supplement? Early childhood preservice teachers beliefs about music
- Tidskrift: 2011 32 s.
- År/Volym/nr/sidor: Journal of Early Childhood Teacher Education
- Författare/red: Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.)
- Titel: Musikvetenskap för förskolan. 1. utg.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Natur & kultur
- Författare/red: Uddén, Berit
- Titel: Tanke, visa, språk: musisk pedagogik med barn.
- Upplaga: 2004
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
Moment 2
- Författare/red: Gren, Jenny
- Titel: Etik i pedagogiskt vardagsarbete. 3. uppl.
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Rubinstein Reich, L., Tallberg Broman, I. & Vallberg Roth, A.
- Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring. (Upplaga 1:1).
- Upplaga: 2017
- Förlag: Lund: Studentlitteratur.
Moment 3
- Författare/red: Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus
- Titel: Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur.
- Upplaga: 2019, första upplagan
- Förlag: Malmö: Gleerups
- Författare: Alasuutari, Maarit, & Markström, Ann-Marie.
- Artikeltitel: The Making of the Ordinary Child in Preschool.
- Tidskrift: 2011 55(5), 517-535.
- År/Volym/nr/sidor: Scandinavian Journal of Educational Research
- Författare/red: Bryman, A.
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder. ( Upplaga 3).
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Liber.
- Författare/red: Diskrimineringsombudsmannen
- Titel: Aktiva åtgärder i förskolan och skolan- fyra steg och sju diskrimineringsgrunder
- Webbadress: https://www.do.se/stodmaterial/forskolan-skolan-och-hogskolan/aktiva-atgarder-i-forskolan-och-skolan/
- Författare/red: Eidevald, Christian
- Titel: Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Andra upplagan
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare: Emilson, A., Folkesson, A.-M. and Lindberg, I. M.
- Artikeltitel: ‘Gender Beliefs and Embedded Gendered Values in Preschool’
- Tidskrift: 2016 48(2), pp 225–240.
- År/Volym/nr/sidor: International Journal of Early Childhood
- Webbadress: http://search.ebscohost.com.proxybib.miun.se/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1112012&site=ehost-live
- Författare/red: Gren, Jenny
- Titel: Etik i pedagogiskt vardagsarbete. 3 uppl.
- Upplaga: 2007
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd (red.) (senaste upplagan).
- Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter. 1. uppl.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Lindgren, Anne-Li
- Titel: Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 1. uppl.
- Upplaga: 2016
- Förlag: Malmö: Gleerup
- Författare/red: Rubinstein Reich, L., Tallberg Broman, I. & Vallberg Roth, A.
- Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring. (Upplaga 1:1).
- Upplaga: 2017
- Förlag: Lund: Studentlitteratur.
- Författare/red: Åsén, Gunnar (red.)
- Titel: Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. 1 uppl.
- Upplaga: 2015
- Förlag: Stockholm: Liber
Aktuella artiklar, avhandlingar och aktuella styrdokument samt andra resurser inom området tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket