Pedagogik GR (C), Förskolepedagogik VI, del 1 och 2, samt verksamhetsförlagd utbildning IV, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Förskolepedagogik VI, del 1 och 2, samt verksamhetsförlagd utbildning IV, 30 hp
Education BA (C), Early Childhood Education VI, Teaching Practice Placement IV, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE236G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 25%, Övrigt 75%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-06-03
- Senast ändrad: 2022-03-09
- Giltig fr.o.m: 2022-08-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om och förmåga att beakta mångfaldens aspekter och betydelse i förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning. Kursen syftar också till att studenten ska, utifrån ämnes- och förskoledidaktiska kunskaper, självständigt planera, organisera och leda verksamhet och undervisning i syfte att skapa god lärandemiljö i förskola och i övrig förskolepedagogisk verksamhet samt på ett professionellt sätt hantera komplexa pedagogiska och didaktiska frågor. Vidare ska studenten utveckla god kommunikativ- och relationell kompetens i samarbetet med barn, vårdnadshavare och kollegor.
Avslutningsvis syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om och förmåga att planera och organisera för lek och lärande utifrån utbildningens och undervisningens innehåll och mål samt skapa miljöer för lek och lärande. Studenten ska vidare tillägna sig kunskaper och färdigheter i att dokumentera och utvärdera undervisning i förskolan.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa sådana kunskaper i förskoledidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt yrkesutövningen i övrigt. (Vfu IV och Lek som värld, fenomen och redskap)
- Visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen (Samtliga delmoment)
- Visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen (Vfu IV och Lek som värld, fenomen och redskap)
- Visa kännedom om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. (Samtliga delmoment)
- Visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori samt olika pedagogiska och didaktiska perspektiv. (Samtliga delmoment)
Färdighet och förmåga
-Visa fördjupad förmåga att möta varje barns behov av omsorg och skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för varje barn att lära och utvecklas. (Vfu IV och Lek som värld, fenomen och redskap)
-Visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utveckling av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. (Samtliga delmoment)
-Visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera barn lärande och utveckling. (Vfu IV och Lek som värld, fenomen och redskap)
-Visa förmåga att observera, dokumentera, analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare. (Vfu IV)
-Visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling. (Vfu IV och Lek som värld, fenomen och redskap)
-Visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten (Samtliga delmoment)
-Visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn (Samtliga delmoment)
-Visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen (Vfu IV)
-Visa fördjupad förmåga att reflektera över den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. (Vfu IV)
Värderingsförmåga och förhållningssätt.
- Visa självkännedom och empatisk förmåga (Vfu IV, Lek som värld, fenomen och redskap)
- Visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och dess vårdnadshavare (Vfu IV)
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet (Vfu IV, Lek som värld, fenomen och redskap)
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen. (Samtliga delmoment)
Innehåll
Kursen består av tre delmoment:
Delmoment 1
Mångfald i förskolan 7,5 hp
I momentet behandlas och studeras:
-Olika aspekter av mångfaldens innehåll och uttryck.
-Interkulturalitet och interkulturellt förhållningssätt i verksamhet och yrkesutövning.
-Normer, normkritik och normkritisk pedagogik.
-Barns uppväxtvillkor, socialisation och skapande av kultur och identitet.
Delmoment 2
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) IV 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas professionellt utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik. I momentet beaktas och tillämpas aspekter av mångfald i förskola och annan förskolpedagogisk verksamhet.
Momentet syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/innehåll vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra genom att forma undervisningen och lärandets villkor.
-Delmoment 3
Lek som värld, fenomen och redskap 15 hp
I momentet behandlas och studeras:
-Teorier och perspektiv rörande lek, lärande och undervisning.
- Analys av undervisning och förutsättningar för densamma utifrån teorier om lek och lärande samt barnperspektiv och perspektiv på barn.
- Miljöer för lek, undervisning och lärande i kontexter utanför förskolan och annan förskolepedagogisk verksamhet.
- Förutsättningar för att forma kreativa miljöer där språk och estetiska lärprocesser beaktas.
-Studenterna ska i momentet planera för och leda undervisning med utgångspunkt i utsatta mål inom kursens ram. Som stöd för detta används metoder för observation och dokumentation.
Behörighet
samt inför påbörjande och
genomförande av kursens Vfu-del måste alla tidigare Vfu-moment vara godkända.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform.
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i en för utbildningen relevant verksamhet.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
2211: Enskild skriftlig fördjupningsuppgift med muntligt inslag, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2212: Genomförd verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2213: Enskild skriftlig fördjupningsuppgift, Mångfald i förskolan, VFU, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2214: Portfolio VFU, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2215: Fältstudieuppgift, Lek som värld, fenomen och redskap. Praktisk muntlig och skriftlig examination, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2216: Att leda lek- Planera, genomföra, utvärdera - Processexamination, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2217: Skriftlig enskild förjupningsuppgift. Lek som värld, fenomen och redskap, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2218: Seminarier- Leken: Fri, reglerad, institutionaliserad, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2219: Seminarium Fantasi och kreativitet, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker en bedömning i en autentiskt yrkessituation av handledare utsedd av Mittuniversitetet. Vid examination av den verksamhetsförlagda utbildningen prövas studenten vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en verksamhetsförlagd period och ny prövning. Vi eventuellt underkännande av denna period är studenten spärrad för vidare VFU kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vi underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtligalärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE183G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: 2016 3., [rev.] uppl.
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sverige. Skolverket, Stockholm
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2022
- Förlag: Skolverket, Stockholm
Moment 1
- Författare/red: Agnafors, M & Levinsson, M
- Titel: Att tänka uppsats
- Upplaga: 2019
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 100 s.
- Författare/red: Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik
- Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
- Upplaga: 2016
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 219 sidor
- Författare/red: Harju, Anne & Tallberg Broman, Ingegerd. (red.)
- Titel: Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter
- Upplaga: 2013 (1. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: Harju, Anne (2013) Skola och föräldrar med knapp ekonomi. s. 107-120, 13 sidor.
- Författare/red: Hellman, Anette
- Titel: Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
- Upplaga: 2013 (1.uppl.)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 158 sidor
- Författare/red: Lahdenperä, P. (red)
- Titel: Den interkulturella förskolan: Mål och arbetssätt
- Upplaga: 2018
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Wikström, Hanna
- Titel: Etnicitet
- Upplaga: 2009 (1. uppl.)
- Förlag: Liber, Malmö
- Kommentar: 128 sidor
Moment 2
- Författare/red: Lindgren, Anne-Li
- Titel: Etik, integritet och dokumentation i förskolan
- Upplaga: 2020
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 127 sidor
- Författare/red: Tallberg Broman, I Vallberg Roth, A-C Rubinstein Reich, L
- Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring
- Upplaga: 2017 (1. uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda kapitel
Moment 3
- Författare/red: Arner, Elisabeth & Tellgren, Britt
- Titel: Barns syn på vuxna - att komma nära barns perspektiv
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 140 sidor
- Författare/red: Eriksson Bergström, Sofia
- Titel: Rum, barn och pedagoger: om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
- Upplaga: 2017
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: 157 s.
- Författare/red: Jensen, Mikael, Harvard, Åsa (red.)
- Titel: Leka för att lära - utveckling, kognition och kultur
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 256 sidor
- Författare/red: Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.)
- Titel: Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
- Upplaga: 2020 (2. uppl.)
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Kommentar: 221 sidor
- Författare/red: Lindgren, Anne-Li
- Titel: Etik, integritet och dokumentation i förskolan
- Upplaga: 2020
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Författare/red: Löfdahl Hultman, Ribaeus, Katarina
- Titel: Förskollärarens metod och vetenskapsteori
- Upplaga: 2021 2 uppl.
- Förlag: Liber
- Kommentar: 180 s. Häftad.
- Författare/red: Nilsson, M, Grankvist, Anna-Karin, Johansson, Elin, Thure, Jeanette & Ferholt, Beth
- Titel: Lek, lärande och lycka: Lekande och utforskande i förskolan
- Upplaga: 2018 (1. uppl. ed.)
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Tullgren, Charlotte
- Titel: Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet
- Upplaga: 2003
- Förlag: Diss. Lund: Lunds universitet, 2004 Malmö
- Författare/red: Vygotskij, Lev Semenovic
- Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen
- Upplaga: 1995
- Förlag: Daidalos, Göteborg
- Kommentar: 111 sidor
- Författare/red: Øksnes, Maria
- Titel: Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom
- Upplaga: 2011 (1. uppl.)
- Förlag: Liber, Stockholm
- Författare/red: Øksnes, Maria, Samuelsson, Marcus, Dolk, Klara, Pettersson, Mari, Seland Monica
- Titel: Motstånd
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144121536, 160 s. Häftad
Aktuella artiklar, avhandlingar, aktuella styrdokument samt andra resurser inom området tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket