Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 6 hp
Education BA (A), Subject-specific Education II, Upper Secondary Education Teacher, 6 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE263G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2022-07-07
- Giltig fr.o.m: 2023-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa goda kunskaper om didaktik och ämnesdidaktik nödvändig för yrkesutövningen med särskilt beaktande av ett aktivt värdegrundsarbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa goda kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik, samt god förmåga att tillämpa dessa kunskaper i undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen och verksamheten i övrigt avser, samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa god förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling
- beskriva och jämföra strategier för att åstadkomma demokratiska förhållnings- och arbetssätt i skolan samt peka på utmaningar i detta arbete
- redogöra för hur olika former av exkluderande processer, trakasserier, mobbning etc kan identifieras, motverkas och förebyggas
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och
jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten samt visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet, samlevnad och normer
Innehåll
Kursen behandlar ämnesdidaktik utifrån ett aktivt värdegrundsarbete, som krävs för undervisning i respektive ämne i gymnasieskolan som studenten är antagen i.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2301: Didaktik och ämnesdidaktik, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2302: Värdegrundsarbete och ledarskap; Redovisning - normkritik, Redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Björklund, Lotta & Bromseth, Janne
- Titel: Normkritisk pedagogik, perspektiv, utmaningar och möjligheter
- Upplaga: 2019
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 354 s.
- Författare/red: Hedlin, Maria
- Titel: Lilla genushäftet 3.0
- Upplaga: 2021
- Webbadress: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf
- Författare/red: Hirsh, Åsa
- Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
- Upplaga: 2020 - Första utgåvan
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: ISBN: 9789127827936
- Författare/red: Hirsh, Åsa, Lundahl, Christian
- Titel: Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Kommentar: 396 s.
- Författare/red: Kroksmark, Tomas (red)
- Titel: Tio forskare om ämnesdidaktik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 292 s.
- Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Valda kapitel.
- Författare/red: Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auliarvola Orlander.
- Titel: Sexualitet och relationer – att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan.
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 176 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Referenslitteratur
- Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
- Titel: Akademiskt läsande och skrivande
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 355 s.
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket