Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng
Education A, Educational drama, 20 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA39
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Senast ändrad: 2006-03-31
- Giltig fr.o.m: 2006-09-04
Syfte
Kursens syfte är att visa på de didaktiska grunderna för ett dramapedagogiskt arbetssätt med barn och ungdomar.
Lärandemål
Den studerande skall:
- erhålla kunskap om drama som ämne och metod
- fördjupa sina kunskaper om och färdigheter i drama, rollspel, teater och lek som undervisningsmetod
- erhålla kunskap om tematiskt arbetssätt, relationer och socialt samspel
- träna sin förmåga att leda barn/ungdomsgrupper
Innehåll
Pedagogiskt drama, 20 poäng, (30 ECTS)
Kursen består av två delkurser med följande innehåll och omfattning:
Delkurs 1: Dramapedagogiska grunder och metoder, 10 poäng (15 ECTS)
- Didaktiska perspektiv kring lärande i drama
- Dramahistoria
- Drama som verktyg i undervisningen
- Gruppdynamiska övningar 1
- Ledarskap 1
- Lekteori
- Rollspel, gestaltning, forumspel 1
Delkurs 2: Drama i pedagogisk verksamhet, 10 poäng (15 ECTS)
- Dokumentationsformer
- Gruppdynamiska övningar 2
- Improvisation och lek
- Ledarskap2
- Rollspel, gestaltning, forumspel 2
- Scenisk gestaltning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av metodiska och praktiska övningar, redovisningar, samt teorilektioner.
Examination
Examination sker inom ramen för undervisningen genom ledarskapsövningar, praktisk och skriftlig redovisning samt egen didaktisk fördjupning. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
- exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i de praktiska examinationsuppgifterna
- den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Aulin-Gråhamn, Lena
- Titel: Vad sägs om "Kultur i skolan"?
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2003
- Förlag: Reprocentralen
- Kommentar: 135 s.
- Författare/red: Eskild, Hilde
- Titel: Snick och snack: En praktisk bok om muntligt berättande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Kommentar: 192 s.
- Författare/red: Gate, Helene & Hägglund, Kent
- Titel: Spela teater
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Bonniers
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten
- Titel: Dramabok
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 159 s.
- Författare/red: Lindqvist, Gunilla
- Titel: Lekens möjligheter
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 172 s.
- Författare/red: Paulsen, Brit
- Titel: Estetik i förskolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 141 s.
- Författare/red: Vygotskij, Lev
- Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1995
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 110 s.
Moment 2
- Författare/red: Byréus, Katrin
- Titel: Du har huvudrollen i ditt liv: Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 189 s.
- Författare/red: Maltén, Arne
- Titel: Grupputveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 229 s.
- Författare/red: Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin
- Titel: Rollspel i teori och praktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1988
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 160 s.
- Författare/red: Wahlström, Gunilla
- Titel: Gruppen som grogrund
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1996
- Förlag: Liber
- Kommentar: 134 s.
- Författare/red: Wahlström, Gunilla
- Titel: Hantera konfliker - men hur?
- Ort: Hässelby
- Upplaga: 1996
- Förlag: Runa
- Kommentar: 150 s.
Referenslitteratur
Moment 1
- Författare/red: Braanaas, Nils
- Titel: Dramapedagogisk historie og teori
- Ort: Trondheim
- Upplaga: 1992
- Förlag: Tapir
- Kommentar: 272 s.
- Författare/red: Knutsdotter Olofsson, Birgitta
- Titel: Lek för livet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: HLS
- Kommentar: 178 s.
- Författare/red: Lindhagen, Marie
- Titel: Fantasilekar
- Ort: Solna
- Upplaga: 1996
- Förlag: Ekelunds
- Kommentar: 103 s.
- Författare/red: Lindqvist, Gunilla
- Titel: Lekens estetik: En didaktisk studie om lek och kultur i förskolan
- Ort: Karlstad
- Upplaga: X
- Förlag: Forskningsrapport 95:12. Högskolan i Karlstad
- Kommentar: 172 s.
- Författare/red: Molander, Bengt
- Titel: Kunskap i handling
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1996
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 286 s.
- Författare/red: Schuldt, Kristina
- Titel: På barnens uppdrag!
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: Rädda barnen
- Kommentar: 144 s.
Moment 2
- Författare/red: Chaib, Christina
- Titel: Ungdomsteater och personlig utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Pedagogiska institutionen, Lunds universitet
- Kommentar: 276 s.
- Författare/red: Gudmundsson, Christer
- Titel: Konsten att lära ut - och in
- Ort: Jönköping
- Upplaga: 1999
- Förlag: Seminarium
- Kommentar: 270 s.
- Författare/red: Lillemyr, Ole Fredrik
- Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 317 s.
- Författare/red: Lindqvist, Gunilla
- Titel: Lek i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Moyles, Janet
- Titel: Släpp in leken i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Runa
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Sternudd-Groth, Marie
- Titel: Dramapedagogik som demokratisk fostran?
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2001
- Förlag: (Acta Universitatus Upsaliensis)
- Kommentar: 200 s.
- Författare/red: Säbö, Aud Berggraf & Flugstad, Peter
- Titel: Drama i barnehagen
- Ort: Oslo
- Upplaga: 1992
- Förlag: Tano
- Kommentar: 370 s.
- Författare/red: Wagner, Betty Jane
- Titel: Drama i undervisningen
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1993
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 292 s.
Utöver obligatorisk litteratur och referenslitteratur tillkommer valbar litteratur samt artiklar. Denna litteratur kompletterar delkurserna och omfattar 10% och väljs av den studerande i samråd med ansavarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket