Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng
Educational drama
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA39
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursens syfte är att ge färdigheter och träning i att leda och använda drama i olika slags pedagogiska verksamheter.
Kursens mål är att den studerande skall:
- utveckla sina kunskaper om drama som metod i skolan
och andra verksamheter
- fördjupa sina färdigheter och kunskaper för att som en del av barn- och ungdomsarbetet kunna använda lek, drama, gruppdynamik, rollspelsmetoder och teater som metod i undervisning och lagarbete.
- utveckla ett didaktiskt tänkande kring drama som ämne och metod.
- att träna sin förmåga att leda barn/ungdomsgrupper.
- inhämta kunskaper om värdegrundsfrågor, tematiskt arbetssätt, relationer och socialt samspel
Innehåll
Delkurs 1: Dramapedagogiska grunder och pedagogiska metoder inom drama, 10 poäng
Module1: Bases for Drama and pedagogcial methods in Drama 10 poäng
Didaktiska perspektiv kring lärande i drama
Dramahistoria
Drama som verktyg i undervisningen
Rollspel, gestaltning, forumspel
Ledarskap, Gruppdynamiska övningar
Lek - teori
Delkurs 2: Drama i pedagogisk verksamhet, 10 poäng
Module 2: Drama in pedagogical acitvity
Ledarskap, Gruppdynamiska övningar
Improvisation och lek
Scenisk gestaltning
Rollspel, gestaltning, forumspel
Olika dokumentationsformer
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av praktiska och metodiska övningar, teorilektioner, samt redovisningar.
Examination
20 poäng (30 ECTS-poäng), Pedagogisk drama
Kursen examineras dels kontinuerligt genom ledarskapsövningar, praktisk och skriftlig redovisning av olika moment, samt godkänt fördjupningsarbete. Den lärarledda undervisningen i kursen utgöres till största delen av praktiska övningar, uppföljningsdiskussioner och tillämpningar.
På grund härav är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Godkänd (G)
- Aktivt deltagande under lektioner seminarier
- Godkänd på praktiska, skriftliga redovisningar samt ledarskapövningar
- Godkänt fördjupningsarbete
Väl Godkänd (VG)
- att betygskriterierna för godkänt är uppfyllda
- att de muntliga och praktiska redovisningarna är varierande och innehållsrika
- att redovisningarna innehåller välgrundat syfte med koppling till kurslitteratur och styrdokument
- att fördjupningsarbetet innehåller en djupare analys och reflektion kring det berörda området
- att ha god förmåga till kritisk granskning och analys av dramapedagogiska teorier samt av egen och andras tillämpning av dessa
Underkänt (U)
- Har inte genomfört alla uppgifter
- Har varit frånvarande vid obligatoriska undervisningen utan giltigt skäl till frånvaro
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Braanaas, N.
- Titel: Dramapedagogisk historie og teori
- Upplaga: 1994
- Förlag: Tapir
- Kommentar: 272
- Författare/red: Byréus K.
- Titel: Du har huvudrollen i ditt liv. Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 189
- Författare/red: Byreus-Hagen, K
- Titel: Stormens öga
- Upplaga: 1998
- Förlag: KSAN
- Författare/red: Gate&Hägglund.
- Titel: Spela teater.
- Upplaga: 1988
- Förlag: Bonniers
- Kommentar: 128
- Författare/red: Hägglund.K
- Titel: Lek-teorier.
- Upplaga: 1989
- Förlag: Esselte Studium
- Kommentar: 88
- Författare/red: Hägglund&Fredin
- Titel: Dramabok
- Upplaga: 2001
- Förlag: Liber
- Kommentar: 159
- Författare/red: Johnstone, K
- Titel: Impro
- Upplaga: 1985
- Förlag: Entré/Riksteatern
- Kommentar: 233
- Författare/red: Jämo
- Titel: Jämos handbok om könsmobbing i skolan.
- Upplaga: 2000
- Förlag: Jakobsbergs tryckeri AB
- Kommentar: 218
- Författare/red: Knutsdotter Olofsson, B
- Titel: Lek för livet.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: 178
- Författare/red: Knutsdotter Olofsson,B.
- Titel: I lekens värld.
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 143
- Författare/red: Lindhagen, M
- Titel: Fantasilekar
- Upplaga: 1996
- Förlag: Ekelunds
- Kommentar: 103
- Författare/red: Lindqvist, G.
- Titel: Lekens estetik. En didaktisk studie om lek och kultur i förskolan
- Ort: Karlstad
- Upplaga: X
- Förlag: Forskningsrapport 95:12. Högskolan i Karlstad.
- Kommentar: 172
- Författare/red: Lindqvist, G.
- Titel: Lekens möjligheter.
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur.
- Kommentar: 172
- Författare/red: Molander,B
- Titel: Kunskap i handling.
- Upplaga: 1996
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 286
- Författare/red: Nilsson&Waldemarsson.
- Titel: Rollspel i teori och praktik.
- Upplaga: 1988
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 160
- Författare/red: Schuldt, K.
- Titel: På barnens uppdrag!
- Upplaga: 1994
- Förlag: Rädda barnen
- Kommentar: 144
- Författare/red: Öhrn-Baruch, B.
- Titel: Mer drama i förskolan.
- Upplaga: 1986
- Förlag: Liber
- Kommentar: 116
- Författare/red: Öhrn, B
- Titel: Drama i växande cirklar.
- Upplaga: 1978
- Förlag: Liber
- Kommentar: 151
Moment 2
- Författare/red: Chaib,C
- Titel: Ungdomsteater och personlig utveckling.
- Ort: Lund
- Upplaga: 1996
- Förlag: Pedagogiska institutionen, Lunds universitet
- Kommentar: 276
- Författare/red: Erbert&Rasmussen
- Titel: Undervisa i pedagogisk drama
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148
- Författare/red: Gudmundsson, C.
- Titel: Konsten att lära ut ... och in.
- Upplaga: 1999
- Förlag: Seminarieum förlag
- Kommentar: 270
- Författare/red: Henriksson, L.
- Titel: Lära i lek och drama.
- Upplaga: 1992
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 140
- Författare/red: Lillemyr, O
- Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 317
- Författare/red: Lindqvist, G
- Titel: Lek i skolan
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148
- Författare/red: Maltén, A.
- Titel: Grupputveckling.
- Upplaga: 1992
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 229
- Författare/red: Moyles, J
- Titel: Släpp in leken i skolan
- Upplaga: 1995
- Förlag: Runa
- Kommentar: 206
- Författare/red: Paulsen, B.
- Titel: Estetik i förskolan.
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 141
- Författare/red: Sternudd-Groth, M.
- Titel: Dramapedagogik som demokratisk fostran?
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2001
- Förlag: (Acta Universitatus Upsaliensis).
- Kommentar: 200
- Författare/red: Säbö&Flugstad.
- Titel: Drama i barnehagen.
- Upplaga: 1992
- Förlag: Tano
- Kommentar: 370
- Författare/red: Vygotskij, L.
- Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen.
- Upplaga: 1995
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 110
- Författare/red: Wagner, BJ
- Titel: Drama i undervisningen
- Upplaga: 1993
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 292
- Författare/red: Wahlström, G.
- Titel: Gruppen som grogrund.
- Upplaga: 1993
- Förlag: Liber
- Kommentar: 134
- Författare/red: Wahlström, G.
- Titel: Hantera konfliker- men hur?
- Upplaga: 1996
- Förlag: Runa
- Kommentar: 150
Delkurs 1: 600 sidor valbar referenslitteratur. Delkurs 2: 700 sidor valbar referenslitteratur
Kolla om litteraturen finns på biblioteket