Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Pedagogiskt drama, 20 poäng
Educational drama

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA39
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursens syfte är att ge färdigheter och träning i att leda och använda drama i olika slags pedagogiska verksamheter.

Kursens mål är att den studerande skall:
- utveckla sina kunskaper om drama som metod i skolan
och andra verksamheter
- fördjupa sina färdigheter och kunskaper för att som en del av barn- och ungdomsarbetet kunna använda lek, drama, gruppdynamik, rollspelsmetoder och teater som metod i undervisning och lagarbete.
- utveckla ett didaktiskt tänkande kring drama som ämne och metod.
- att träna sin förmåga att leda barn/ungdomsgrupper.
- inhämta kunskaper om värdegrundsfrågor, tematiskt arbetssätt, relationer och socialt samspel

Innehåll

Delkurs 1: Dramapedagogiska grunder och pedagogiska metoder inom drama, 10 poäng
Module1: Bases for Drama and pedagogcial methods in Drama 10 poäng
Didaktiska perspektiv kring lärande i drama
Dramahistoria
Drama som verktyg i undervisningen
Rollspel, gestaltning, forumspel
Ledarskap, Gruppdynamiska övningar
Lek - teori
Delkurs 2: Drama i pedagogisk verksamhet, 10 poäng
Module 2: Drama in pedagogical acitvity
Ledarskap, Gruppdynamiska övningar
Improvisation och lek
Scenisk gestaltning
Rollspel, gestaltning, forumspel
Olika dokumentationsformer

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av praktiska och metodiska övningar, teorilektioner, samt redovisningar.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Pedagogisk drama

Kursen examineras dels kontinuerligt genom ledarskapsövningar, praktisk och skriftlig redovisning av olika moment, samt godkänt fördjupningsarbete. Den lärarledda undervisningen i kursen utgöres till största delen av praktiska övningar, uppföljningsdiskussioner och tillämpningar.
På grund härav är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Godkänd (G)
- Aktivt deltagande under lektioner seminarier
- Godkänd på praktiska, skriftliga redovisningar samt ledarskapövningar
- Godkänt fördjupningsarbete
Väl Godkänd (VG)
- att betygskriterierna för godkänt är uppfyllda
- att de muntliga och praktiska redovisningarna är varierande och innehållsrika
- att redovisningarna innehåller välgrundat syfte med koppling till kurslitteratur och styrdokument
- att fördjupningsarbetet innehåller en djupare analys och reflektion kring det berörda området
- att ha god förmåga till kritisk granskning och analys av dramapedagogiska teorier samt av egen och andras tillämpning av dessa
Underkänt (U)
- Har inte genomfört alla uppgifter
- Har varit frånvarande vid obligatoriska undervisningen utan giltigt skäl till frånvaro

Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Braanaas, N.
  • Titel: Dramapedagogisk historie og teori
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Tapir
  • Kommentar: 272
  • Författare/red: Byréus K.
  • Titel: Du har huvudrollen i ditt liv. Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 189
  • Författare/red: Byreus-Hagen, K
  • Titel: Stormens öga
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: KSAN
  • Författare/red: Gate&Hägglund.
  • Titel: Spela teater.
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Bonniers
  • Kommentar: 128
  • Författare/red: Hägglund.K
  • Titel: Lek-teorier.
  • Upplaga: 1989
  • Förlag: Esselte Studium
  • Kommentar: 88
  • Författare/red: Hägglund&Fredin
  • Titel: Dramabok
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 159
  • Författare/red: Johnstone, K
  • Titel: Impro
  • Upplaga: 1985
  • Förlag: Entré/Riksteatern
  • Kommentar: 233
  • Författare/red: Jämo
  • Titel: Jämos handbok om könsmobbing i skolan.
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Jakobsbergs tryckeri AB
  • Kommentar: 218
  • Författare/red: Knutsdotter Olofsson, B
  • Titel: Lek för livet.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: HLS förlag
  • Kommentar: 178
  • Författare/red: Knutsdotter Olofsson,B.
  • Titel: I lekens värld.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 143
  • Författare/red: Lindhagen, M
  • Titel: Fantasilekar
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Ekelunds
  • Kommentar: 103
  • Författare/red: Lindqvist, G.
  • Titel: Lekens estetik. En didaktisk studie om lek och kultur i förskolan
  • Ort: Karlstad
  • Upplaga: X
  • Förlag: Forskningsrapport 95:12. Högskolan i Karlstad.
  • Kommentar: 172
  • Författare/red: Lindqvist, G.
  • Titel: Lekens möjligheter.
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Kommentar: 172
  • Författare/red: Molander,B
  • Titel: Kunskap i handling.
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 286
  • Författare/red: Nilsson&Waldemarsson.
  • Titel: Rollspel i teori och praktik.
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160
  • Författare/red: Schuldt, K.
  • Titel: På barnens uppdrag!
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Rädda barnen
  • Kommentar: 144
  • Författare/red: Öhrn-Baruch, B.
  • Titel: Mer drama i förskolan.
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 116
  • Författare/red: Öhrn, B
  • Titel: Drama i växande cirklar.
  • Upplaga: 1978
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 151
Moment 2
  • Författare/red: Chaib,C
  • Titel: Ungdomsteater och personlig utveckling.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Pedagogiska institutionen, Lunds universitet
  • Kommentar: 276
  • Författare/red: Erbert&Rasmussen
  • Titel: Undervisa i pedagogisk drama
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 148
  • Författare/red: Gudmundsson, C.
  • Titel: Konsten att lära ut ... och in.
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Seminarieum förlag
  • Kommentar: 270
  • Författare/red: Henriksson, L.
  • Titel: Lära i lek och drama.
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 140
  • Författare/red: Lillemyr, O
  • Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 317
  • Författare/red: Lindqvist, G
  • Titel: Lek i skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 148
  • Författare/red: Maltén, A.
  • Titel: Grupputveckling.
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 229
  • Författare/red: Moyles, J
  • Titel: Släpp in leken i skolan
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 206
  • Författare/red: Paulsen, B.
  • Titel: Estetik i förskolan.
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 141
  • Författare/red: Sternudd-Groth, M.
  • Titel: Dramapedagogik som demokratisk fostran?
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: (Acta Universitatus Upsaliensis).
  • Kommentar: 200
  • Författare/red: Säbö&Flugstad.
  • Titel: Drama i barnehagen.
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Tano
  • Kommentar: 370
  • Författare/red: Vygotskij, L.
  • Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen.
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 110
  • Författare/red: Wagner, BJ
  • Titel: Drama i undervisningen
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: 292
  • Författare/red: Wahlström, G.
  • Titel: Gruppen som grogrund.
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 134
  • Författare/red: Wahlström, G.
  • Titel: Hantera konfliker- men hur?
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 150

Delkurs 1: 600 sidor valbar referenslitteratur. Delkurs 2: 700 sidor valbar referenslitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15