Pedagogik A, Entreprenörskapsutbildning för beteendevetare och humanister, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Entreprenörskapsutbildning för beteendevetare och humanister, 5 poäng
Education A, Entrepreneurship education for behavioral science and humanities, 5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA53
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2006-03-03
  • Senast ändrad: 2006-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2006-06-01

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om entreprenörskap som fenomen samt dess betydelse i utbildning och samhälle. Vidare syftar kursen till skapande av för studenten väsentliga nätverkskontakter.

Lärandemål

Den studerande skall:
- kunna genomföra en affärsidé.
- ha förvärvat grundläggande kunskaper i entreprenörskapsutbildning.
- erhålla grundläggande kompetens i hur man skapar nätverk.

Innehåll

Pedagogik A, Entreprenörskapsutbildning för beteendevetare och humanister, 5 poäng, (7,5 ECTS)

- Forskning om entreprenörskapsutbildning.
- Forskning om entreprenörskap och företagsamhet.
- Entreprenörskap i praktiken.

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet krävs minst 20 högskolepoäng i beteendevetenskapliga eller humanistiska ämnen

Kursbeskrivning

Kursen ges som en fristående kurs för studenter som studerat Beteendevetenskap, Humaniora eller Lärarutbildning.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen är projektorganiserad med stödjande föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning.

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av uppgifter.

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen skall vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av kursens uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursen.

För att erhålla betyget Väl godkänd krävs förutom kraven för betyget Godkänd att:
- den studerande utifrån goda faktakunskaper, tydligt redovisar förmågan att analysera, reflektera och komma med kreativa lösningar.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Glocal education business partnership. Work package 1c report work related learning: Initial Teacher Training (ITT) Programmes
  • Webbadress: http://www.gotland.se/imcms/24454
  • Författare/red: Friis Christian, Paulsson Thomas & Karlsson Charlie
  • Titel: Entrepreneurship and Economic Growth: A critical review of a Empirical and Theoretical Research
  • Ort: Östersund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Institutet för Tillväxtpolitiska studier
  • Webbadress: http://www.itps.se
  • Kommentar: Upplaga A 2002:005
  • Författare/red: Gibb, Allan
  • Titel: In pursuit of a new enterprise and entrepreneurship paradigm for learning: Creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge: International journal of management reviews
  • Upplaga: 2002
  • Kommentar: Volume 4, Issue 3 (pp 233-269) Tillgänglig via Mittuniversitetets bibliotek
  • Författare/red: Holmgren Carina, Lundström Anders, Olofsson Anders & Viklands Ingrid
  • Titel: Interrelated effects of entrepreneurship education programs supported by local, regional/or national authorities
  • Upplaga: 2005
  • Webbadress: http://www.intent-conference.com/structure_default/ePilot40.asps
  • Kommentar: Paper presenterat vid IntEnt konferensen 2005 i Surrey
  • Författare/red: Landström, Hans
  • Titel: Entreprenörskapets rötter
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Olofsson, Anders (Red.)
  • Titel: Entreprenörskapsutbildning i skola och samhälle: Formering av en ny pedagogisk identitet?
  • Ort: Härnösand
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Mittuniversitetet
  • Kommentar: Kan köpas vid Mittuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap

Referenslitteratur

  • Kommentar: Dessutom tillkommer material som är tillgängligt via www. samt artiklar i urval

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15