Pedagogik A, Praktisk utomhuspedagogik, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Praktisk utomhuspedagogik, 20 poäng
Out-door education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA56
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Syftet med kursen är att ge både en teoretisk/didaktisk kompetens samt en god handlingskompetens inom det utomhuspedagogiska området
· Studenten ska utveckla en god insikt i, och förståelse för den didaktiska grunden för utomhuspedagogik, genom att studenten, utifrån skolans mål, kan motivera och argumentera för ett utomhuspedagogiskt arbetssätt.
· Studenten ska visa god handlingskompens inom området och visa goda ledaregenskaper, vilket innebär kompetens att planera, organisera , genomföra samt utvärdera utomhuspedagogiska aktiviteter i barn- och ungdomsgrupper.
Innehåll
Delkurs 1: Praktisk friluftskunskap och ledarskap, 10 poäng
Module 1: Outdoor life and learning and leadership, 10 credits
Friluftsteknik
Lägerskoleverksamhet
Äventyrspedagogik
Ledarskap
Delkurs 2: Didaktisk fördjupning, 10 poäng
Module 2: Didactic theory and teaching practice, 10 credits
Utomhuspedagogik, en teoretisk analys
Metodiska tillämpningar i utomhusbaserat lärande
Grupper och grupprocesser
Naturen som studieobjekt
Skolgården /skolskogen som lärande miljö
Närsamhället som resurs för lärandet
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Utomhuspedagogik betonar ett erfarenhetsbaserat lärande, som bygger på upplevelser i den utemiljö som omger oss.
Kursen har en tematisk och ämnesövergripande prägel och omfattar både natur, kultur och samhälle i ett historiskt och nutida perspektiv.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Se examination
Examination
10 poäng (15 ECTS-poäng), Praktisk friluftskunskap
Betyg: U, G eller VG
10 poäng (15 ECTS-poäng), Didaktisk fördjupning
Kursen examineras genom muntlig eller skriftlig tentamen, redovisningar och seminarier.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget VG krävs VG i båda delkurserna.
Godkänd (G): Har uppnått lärandemålen
Har genomfört alla uppgifter och visat god kunskap om, och god förståelse för begrepp och teorier inom det utomhuspedagogiska området. Har visat på god personlig friluftskunskap, samt visat god förmåga och ett gott omdöme i praktiskt ledarskap och i organiserande och genomförande av utomhuspedagogiska aktiviteter.
Väl godkänd (VG): Har enligt extra höga krav uppnått lärandemålen.
Har genomfört alla uppgifter och visat fördjupad förståelse för och utvecklad kunskap om begrepp och teorier inom området samt uppvisat ett nyskapande och självständigt tänkande. Har visat mycket god förmåga i praktiskt ledarskap och mycket god handlingskompetens i utomhuspedagogiskt arbete.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen innehåller exkursioner, lägerskoleverksamhet och friluftsliv med övernattning utomhus. Mitthögskolan förutsätter att studenten har personlig utrustning för detta. Vissa extra kostnader för transporter mm. i samband med friluftsaktiviteter bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Brügge, B, Glantz, M & Sandell, K
- Titel: Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 249
- Författare/red: Ericsson, Gunilla
- Titel: Lära ute: upplevelser och lärande i naturen
- Ort: Hägersten
- Upplaga: 2002
- Förlag: Friluftsfrämjandet
- Kommentar: 72
- Författare/red: Fält, L.
- Titel: Uteliv: med överlevnadsteknik.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Wahlström & Widstrand
- Kommentar: 152
- Författare/red: Hammerman, Donald R., Hammerman, William M., Hammerman, Elizabeth L.
- Titel: Teaching in the outdoors
- Ort: Danville, lll
- Upplaga: 2001
- Förlag: Interstate Publishers
- Kommentar: 265
- Författare/red: Johansson, S.
- Titel: Runt i naturen, del 1
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: UR
- Kommentar: 184
Moment 2
- Titel: Kursplaner för grundskolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: Utbildningsdepartementet Fritze
- Webbadress: http://www3.skolverket.se/ki
- Kommentar: 52
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Webbadress: http://www3.skolverket.se/ki
- Kommentar: 19
- Författare/red: Andersson, B-E
- Titel: Visionärerna
- Ort: Jönköping
- Upplaga: 2001
- Förlag: Brain Books
- Kommentar: 200
- Författare/red: Andersson, L.
- Titel: Naturen och människan.
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2000
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Kommentar: 158
- Författare/red: Borgström, B-M.
- Titel: Tidsresan. Lek och fantasi som pedagogisk metod.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Nordiska museets förlag
- Kommentar: 144
- Författare/red: Brügge, B., Glantz, M., Sandell, K.
- Titel: Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 262
- Författare/red: Dahlgren, L-O. & Szczepanski, A.
- Titel: Utomhuspedagogik. Boklig bildning och sinnlig erfarenhet. Ett försök till bestämning av utomhuspedagogikens identitet
- Ort: Linköping
- Upplaga: 1997
- Förlag: Linköpings universitet
- Kommentar: 59
- Författare/red: Falkenberg, C. & Håkansson, E.
- Titel: Storylineboken.
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2004
- Förlag: Rune förlag
- Kommentar: 336
- Författare/red: Lundegård, I. Wickman, P-O & Wohlin, A
- Titel: Utomhusdidaktik.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 209
- Författare/red: Olsson, T.
- Titel: Skolgården - gränslösa uterummet.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Liber
- Kommentar: 158