Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng
Education A, Play, movement and outdoor activities, younger pupils, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA57
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Senast ändrad: 2006-05-31
  • Giltig fr.o.m: 2006-09-04

Syfte

Kursens syfte är att belysa relevanta pedagogiska modeller och teorier, för ledarskap över åldersgruppen 4-9 år, kring lek, rörelse och friluftsaktiviteter

Lärandemål

Den studerande skall:
- ha erhållit grundläggande kunskaper om friluftsliv och friluftsteknik för yngre barn
- inhämta kunskaper som grund för att uppleva, upptäcka och utforska naturen
- inhämta sådana kunskaper i lek och rörelse som ger beredskap för ett meningsfullt
arbete i barngrupp
- ha grundläggande kunskaper om barns hälsa och lärande
- ha erhållit en förståelse för betydelsen av mångfald i undervisningssituationen och utvecklat ett förhållningssätt utifrån denna medvetenhet
- i ett undervisningssammanhang kontinuerligt kunna reflektera och handla utifrån samhällets och demokratins värdegrund
- utvecklat en grundläggande förmåga att leda en barngrupp

Innehåll

Lek, rörelse och friluftsaktiviteter, yngre barn, 20 poäng, (30 ECTS)

Kursen består av tre delkurser med följande innehåll:

Delkurs 1: Rörelseaktiviteter i utomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng (10,5 ECTS)

- Barn natur och miljö
- Friluftsliv och allemansrätten
- Orientering i närmiljön
- Skolgårdens möjligheter som inspiration till lek
- Vinteraktiviteter

Delkurs 2: Rörelseaktiviteter i inomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng (10,5 ECTS)

- Bollspel
- Dans, rytm och rörelse
- Lek och rörelse med och utan redskap
- Motoriska grundformer
- Vattenvaneövningar, simning och livräddning

Delkurs 3: Lek, lärande och hälsa för yngre barn, 6 poäng (9 ECTS)

- Anpassad fysisk aktivitet
- Barns hälsa och lärande
- Barns motoriska och perceptuella utveckling
- Lek och utforskande
- Rörelsens betydelse för barns utveckling och lärande

Behörighet

Grundläggande behörighet

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, litteraturstudier, praktiska tillämpningar samt seminarier.

Examination

Examination sker inom ramen för undervisningen genom seminarier, inlämningsuppgifter samt praktiska, skriftliga och muntliga redovisningar. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
-samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
-den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
-den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment

För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
-den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
-exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i de praktiska examinationsuppgifterna
-den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll

För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen skall den studerande ha betyget Väl Godkänd på minst två av de tre delkurserna.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Tillkommer kostnad för simhallsbesök, tältavgift och kompendier.

Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Grundskolan: Kursplaner och betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 117 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: URL: http://www3.skolverket.se/ki
  • Kommentar: 19 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fritzes
  • Kommentar: 16 s.
Moment 1
  • Författare/red: Bolle, Magnus
  • Titel: Lilla Äventyrsboken
  • Ort: Tollered
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Pedagogisk Information
  • Kommentar: 129 s.
  • Författare/red: Brügge, Britt, G, M & Sandell, Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 249 s.
  • Författare/red: Grahn, Patrik
  • Titel: Ute på dagis
  • Ort: Alnarp
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Movium, SLU
  • Kommentar: 111 s.
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen: De fyra årstiderna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 39 s.
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen: Miljöfostran
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 40 s.
  • Författare/red: Langlo-Jagtoien, Greta
  • Titel: Motorik, lek och lärande
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Multicare
  • Kommentar: 244 s.
  • Författare/red: Nordlund Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa: Del 1, Ute
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 214 s.
Moment 2
  • Författare/red: Ericsson, Ingegerd
  • Titel: Rör dig - Lär dig
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Sisu Idrottsböcker
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare/red: Knutsdotter Olofsson, Birgitta
  • Titel: De små mästarna
  • Ort: Stockolm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: HLS
  • Kommentar: 248 s.
  • Författare/red: Nordlund, Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa: Del 2, Inne
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 209 s.
Moment 3
  • Författare/red: Brugård Konde, Åsa & Terry, Jennifer
  • Titel: Mat för småbarn: Från 1 till 6år
  • Ort: Västerås
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Edita Västra Aros
  • Författare/red: Ellneby, Ylva
  • Titel: Om barn och stress: Och vad vi kan göra åt det
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 206 s.
  • Författare/red: Goddard, Sally
  • Titel: Reflexer, inlärning och beteende
  • Ort: Mjölby
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Cupiditas Discendi
  • Kommentar: 224 s.
  • Författare/red: Larsson, Håkan & Redelius, Karin
  • Titel: Mellan nytta och nöje
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Idrottshögskolan
  • Kommentar: 239 s.

Litteratur som kompletterar delkurserna omfattande 10 % väljs av den studerande i samråd med ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15