Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng
Pedagogic A, Play, movement and outdoor activities, younger pupils, 20 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA57
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Senast ändrad: 2006-01-19
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-19

Syfte

Kursens syfte är att ge en god beredskap att leda yngre barn mot en god hälsa genom lek, rörelse och friluftsaktiviteter.

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande skall:
- inhämta grundläggande kunskaper om friluftsliv och friluftsteknik för yngre barn
- inhämta kunskaper som grund för att uppleva, upptäcka och utforska naturen
- inhämta sådana kunskaper i lek och rörelse som ger beredskap för ett meningsfullt
arbete i barngrupp
- inhämta kunskaper om barns hälsa och lärande
- bli medveten om betydelsen av mångfald i undervisningssituationen och att utveckla ett förhållningssätt utifrån denna medvetenhet
- i undervisningen kontinuerligt reflektera och handla utifrån samhällets och demokratins värdegrund
- träna sin förmåga att praktiskt leda en barngrupp

Innehåll

Delkurs 1: Rörelseaktiviteter i utomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 1: Movement in an outdoor environment for younger children, 7 credits
Barn natur och miljö
Friluftsliv och allemansrätten
Orientering i närmiljön
Skolgårdens möjligheter som inspiration till lek
Vinteraktiviteter

Delkurs 2: Rörelseaktiviteter i inomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 2: Movement in an indoor environment for younger children, 7 credits
Dans , rytm och rörelse
Motoriska grundformer
Bollspel
Lek och rörelse med och utan redskap
Vattenvaneövningar , simning och livräddning

Delkurs 3: Lek, lärande och hälsa för yngre barn, 6 poäng
Module 3: Play, learning and health for younger children, 6 credits
Barns hälsa och lärande
Lek och utforskande
Rörelsens betydelse för barns utveckling och lärande
Barns motoriska och perceptuella utveckling
Anpassad fysisk aktivitet

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av praktiska och metodiska övningar, teorilektioner samt
redovisningar
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn
Kursen examineras dels kontinuerligt genom utförda ledarskapsövningar, praktisk
och skriftlig redovisning av olika moment, samt godkänt fördjupningsarbete. Den lärarledda undervisningen i kursen utgöres till största delen av praktiska övningar och tillämpningar. På grund härav är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Som betyg används något av uttrycken Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd på kursen krävs:
- aktivt deltagande under lektioner och seminarier
- godkänd på praktiska, skriftliga redovisningar samt ledarskapsövningar
- godkänt fördjupningsarbete

För Väl Godkänd på kursen krävs:
- att betygskriterierna för godkänt är uppfyllda
- att de muntliga och praktiska redovisningarna är varierade och innehållsrika
- att redovisningarna innehåller välgrundat syfte med koppling till kurslitteratur och styrdokument
- att fördjupningsarbetet innehåller en djupare analys och reflektion kring det berörda området

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på två av de tre delkurserna.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ekberg, Jan-Eric
  • Titel: Fysisk bildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224
  • Författare/red: Langlo-Jagtoien, Greta
  • Titel: Motorik, lek och lärande
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Multicare Förlag AB
  • Kommentar: 244
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Webbadress: URL: http://www3.skolverket.se/ki
  • Kommentar: 19
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes
Moment 1
  • Författare/red: Brügge, Britt, G, M & Sandell, Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 249
  • Författare/red: Grahn, Patrik
  • Titel: Ute på dagis
  • Ort: Alnarp
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Movium, SLU
  • Kommentar: 111
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen - de fyra årstiderna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 39
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen - miljöfostran
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 40
  • Författare/red: Nordlund Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa, Del 1, Ute
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 214
Moment 2
  • Författare/red: Nordlund, Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa. Del 2, Inne
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 209
  • Författare/red: Svenska Gymnastikförbundet
  • Titel: Metodik i redskap
  • Ort: Farsta
  • Förlag: Svenska Gymnastikförbundet
  • Kommentar: 47
Moment 3
  • Författare/red: Ellneby, Ylva
  • Titel: Om barn och stress: och vad vi kan göra åt det
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 206
  • Författare/red: Larsson, Håkan
  • Titel: Mellan nytta och nöje
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Idrottshögskolan
  • Kommentar: ISSN: 16-52-02869-2 239
  • Författare/red: Lillemyr, Ole
  • Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 317

Övrigt Litteraturstudier samt fältstudier som ligger utanför den schemalagda undervisningen förekommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15