Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng
Play, movement and outdoor activities, younger pupils
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAA57
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2005-10-04
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursens syfte är att ge en god beredskap att leda yngre barn mot en god hälsa genom lek, rörelse och friluftsaktiviteter.
Lärandemål
Kursens mål är att den studerande skall:
- inhämta grundläggande kunskaper om friluftsliv och friluftsteknik för yngre barn
- inhämta kunskaper som grund för att uppleva, upptäcka och utforska naturen
- inhämta sådana kunskaper i lek och rörelse som ger beredskap för ett meningsfullt
arbete i barngrupp
- inhämta kunskaper om barns hälsa och lärande
- bli medveten om betydelsen av mångfald i undervisningssituationen och att utveckla ett förhållningssätt utifrån denna medvetenhet
- i undervisningen kontinuerligt reflektera och handla utifrån samhällets och demokratins värdegrund
- träna sin förmåga att praktiskt leda en barngrupp
Innehåll
Delkurs 1: Rörelseaktiviteter i utomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 1: Movement in an outdoor environment for younger children, 7 credits
Barn natur och miljö
Friluftsliv och allemansrätten
Orientering i närmiljön
Skolgårdens möjligheter som inspiration till lek
Vinteraktiviteter
Delkurs 2: Rörelseaktiviteter i inomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 2: Movement in an indoor environment for younger children, 7 credits
Dans , rytm och rörelse
Motoriska grundformer
Bollspel
Lek och rörelse med och utan redskap
Vattenvaneövningar , simning och livräddning
Delkurs 3: Lek, lärande och hälsa för yngre barn, 6 poäng
Module 3: Play, learning and health for younger children, 6 credits
Barns hälsa och lärande
Lek och utforskande
Rörelsens betydelse för barns utveckling och lärande
Barns motoriska och perceptuella utveckling
Anpassad fysisk aktivitet
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av praktiska och metodiska övningar, teorilektioner samt
redovisningar
Examination
20 poäng (30 ECTS-poäng), Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn
Kursen examineras dels kontinuerligt genom utförda ledarskapsövningar, praktisk
och skriftlig redovisning av olika moment, samt godkänt fördjupningsarbete. Den lärarledda undervisningen i kursen utgöres till största delen av praktiska övningar och tillämpningar. På grund härav är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd på kursen krävs:
- Aktivt deltagande under lektioner och seminarier
- Godkänd på praktiska, skriftliga redovisningar samt ledarskapsövningar
- Godkänt fördjupningsarbete
För Väl godkänd på kursen krävs:
- att betygskriterierna för godkänt är uppfyllda
- att de muntliga och praktiska redovisningarna är varierade och innehållsrika
- att redovisningarna innehåller välgrundat syfte med koppling till kurslitteratur och styrdokument
- att fördjupningsarbetet innehåller en djupare analys och reflektion kring det berörda området
-
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på två av de tre delkurserna.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Litteraturstudier samt fältstudier som ligger utanför den schemalagda undervisningen förekommer.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ekberg, Jan-Eric
- Titel: Fysisk bildning
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 224
- Författare/red: Langlo-Jagtoien, Greta
- Titel: Motorik, lek och lärande
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2002
- Förlag: Multicare Förlag AB
- Kommentar: 244
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: URL: http://www3.skolverket.se/ki 19
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fitzes
Moment 1
- Författare/red: Brügge, Britt, G, M & Sandell, Klas
- Titel: Friluftslivets pedagogik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 249
- Författare/red: Grahn, Patrik
- Titel: Ute på dagis
- Ort: Alnarp
- Upplaga: 1997
- Förlag: Movium, SLU
- Kommentar: 111
- Författare/red: Johansson, Stina
- Titel: Lek och lär i naturen - de fyra årstiderna
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Förskolans förlag
- Kommentar: 39
- Författare/red: Johansson, Stina
- Titel: Lek och lär i naturen - miljöfostran
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1995
- Förlag: Förskolans förlag
- Kommentar: 40
- Författare/red: Nordlund Anders
- Titel: Lek, idrott, hälsa, Del 1, Ute
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Liber
- Kommentar: 214
Moment 2
- Författare/red: Ellneby, Ylva
- Titel: Om du inte rör mig, så dör jag: den taktila kommunikationens betydelse för barns utveckling
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Utbildningsradion
- Kommentar: 133
- Författare/red: Krop Michiel
- Titel: Fritt fram för alla
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Specialpedagogiska institutet
- Kommentar: 151
- Författare/red: Nielsen, Hans
- Titel: Motorisk träning för fumlare och tumlare
- Ort: Örebro
- Upplaga: 1988
- Förlag: Motorika
- Kommentar: 176
- Författare/red: Nordlund, Anders
- Titel: Lek, idrott, hälsa. Del 2, Inne
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Liber
- Kommentar: 209
- Författare/red: Svenska Gymnastikförbundet
- Titel: Metodik i redskap
- Upplaga: 1989
- Förlag: Farsta
- Kommentar: 47
Moment 3
- Författare/red: Ellneby, Ylva
- Titel: Om barn och stress: och vad vi kan göra åt det
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 206
- Författare/red: Gyllensvärd, Åke
- Titel: Barnsjukdomar Barnolycksfall
- Upplaga: 1999
- Förlag: Bonniers Alba AB
- Kommentar: 117
- Författare/red: Larsson, Håkan
- Titel: Mellan nytta och nöje
- Upplaga: 2004
- Kommentar: 239
- Författare/red: Lillemyr, Ole
- Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: 317
- Författare/red: Raustorp, Anders
- Titel: Att lära fysisk aktivitet
- Ort: Uppsala
- Upplaga: 2004
- Förlag: Kunskapsföretaget
- Kommentar: 153
- Författare/red: Sigmundsson, Hermundur
- Titel: Motorisk utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 97
Övrigt Litteraturstudier samt fältstudier som ligger utanför den schemalagda undervisningen förekommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket