Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik A, Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn, 20 poäng
Play, movement and outdoor activities, younger pupils

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PEAA57
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2005-10-04
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursens syfte är att ge en god beredskap att leda yngre barn mot en god hälsa genom lek, rörelse och friluftsaktiviteter.

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande skall:
- inhämta grundläggande kunskaper om friluftsliv och friluftsteknik för yngre barn
- inhämta kunskaper som grund för att uppleva, upptäcka och utforska naturen
- inhämta sådana kunskaper i lek och rörelse som ger beredskap för ett meningsfullt
arbete i barngrupp
- inhämta kunskaper om barns hälsa och lärande
- bli medveten om betydelsen av mångfald i undervisningssituationen och att utveckla ett förhållningssätt utifrån denna medvetenhet
- i undervisningen kontinuerligt reflektera och handla utifrån samhällets och demokratins värdegrund
- träna sin förmåga att praktiskt leda en barngrupp

Innehåll

Delkurs 1: Rörelseaktiviteter i utomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 1: Movement in an outdoor environment for younger children, 7 credits
Barn natur och miljö
Friluftsliv och allemansrätten
Orientering i närmiljön
Skolgårdens möjligheter som inspiration till lek
Vinteraktiviteter

Delkurs 2: Rörelseaktiviteter i inomhusmiljö för yngre barn, 7 poäng
Module 2: Movement in an indoor environment for younger children, 7 credits
Dans , rytm och rörelse
Motoriska grundformer
Bollspel
Lek och rörelse med och utan redskap
Vattenvaneövningar , simning och livräddning

Delkurs 3: Lek, lärande och hälsa för yngre barn, 6 poäng
Module 3: Play, learning and health for younger children, 6 credits
Barns hälsa och lärande
Lek och utforskande
Rörelsens betydelse för barns utveckling och lärande
Barns motoriska och perceptuella utveckling
Anpassad fysisk aktivitet

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen består av praktiska och metodiska övningar, teorilektioner samt
redovisningar

Examination

20 poäng (30 ECTS-poäng), Lek, rörelse och friluftsaktiviteter yngre barn
Kursen examineras dels kontinuerligt genom utförda ledarskapsövningar, praktisk
och skriftlig redovisning av olika moment, samt godkänt fördjupningsarbete. Den lärarledda undervisningen i kursen utgöres till största delen av praktiska övningar och tillämpningar. På grund härav är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För Godkänd på kursen krävs:
- Aktivt deltagande under lektioner och seminarier
- Godkänd på praktiska, skriftliga redovisningar samt ledarskapsövningar
- Godkänt fördjupningsarbete

För Väl godkänd på kursen krävs:
- att betygskriterierna för godkänt är uppfyllda
- att de muntliga och praktiska redovisningarna är varierade och innehållsrika
- att redovisningarna innehåller välgrundat syfte med koppling till kurslitteratur och styrdokument
- att fördjupningsarbetet innehåller en djupare analys och reflektion kring det berörda området
-
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande erhållit detta betyg på två av de tre delkurserna.

Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.
Litteraturstudier samt fältstudier som ligger utanför den schemalagda undervisningen förekommer.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ekberg, Jan-Eric
  • Titel: Fysisk bildning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224
  • Författare/red: Langlo-Jagtoien, Greta
  • Titel: Motorik, lek och lärande
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Multicare Förlag AB
  • Kommentar: 244
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Kommentarer till grundskolans kursplaner & betygskriterier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: URL: http://www3.skolverket.se/ki 19
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes
Moment 1
  • Författare/red: Brügge, Britt, G, M & Sandell, Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 249
  • Författare/red: Grahn, Patrik
  • Titel: Ute på dagis
  • Ort: Alnarp
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Movium, SLU
  • Kommentar: 111
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen - de fyra årstiderna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 39
  • Författare/red: Johansson, Stina
  • Titel: Lek och lär i naturen - miljöfostran
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Förskolans förlag
  • Kommentar: 40
  • Författare/red: Nordlund Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa, Del 1, Ute
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 214
Moment 2
  • Författare/red: Ellneby, Ylva
  • Titel: Om du inte rör mig, så dör jag: den taktila kommunikationens betydelse för barns utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Utbildningsradion
  • Kommentar: 133
  • Författare/red: Krop Michiel
  • Titel: Fritt fram för alla
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Specialpedagogiska institutet
  • Kommentar: 151
  • Författare/red: Nielsen, Hans
  • Titel: Motorisk träning för fumlare och tumlare
  • Ort: Örebro
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Motorika
  • Kommentar: 176
  • Författare/red: Nordlund, Anders
  • Titel: Lek, idrott, hälsa. Del 2, Inne
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 209
  • Författare/red: Svenska Gymnastikförbundet
  • Titel: Metodik i redskap
  • Upplaga: 1989
  • Förlag: Farsta
  • Kommentar: 47
Moment 3
  • Författare/red: Ellneby, Ylva
  • Titel: Om barn och stress: och vad vi kan göra åt det
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 206
  • Författare/red: Gyllensvärd, Åke
  • Titel: Barnsjukdomar Barnolycksfall
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Bonniers Alba AB
  • Kommentar: 117
  • Författare/red: Larsson, Håkan
  • Titel: Mellan nytta och nöje
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: 239
  • Författare/red: Lillemyr, Ole
  • Titel: Lek - upplevelse - lärande i förskola och skola
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 317
  • Författare/red: Raustorp, Anders
  • Titel: Att lära fysisk aktivitet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Kunskapsföretaget
  • Kommentar: 153
  • Författare/red: Sigmundsson, Hermundur
  • Titel: Motorisk utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 97

Övrigt Litteraturstudier samt fältstudier som ligger utanför den schemalagda undervisningen förekommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15