Pedagogik B, Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik B, Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng
Education B, Education, Democracy and Values, 10 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAB27
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: B-nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2006-04-04
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Kursen syftar till att belysa grundläggande teorier om demokrati samt utgångspunkter för läraryrkets samhällsuppdrag och samhällets värdegrund, med relevans för arbete i pedagogiska verksamheter.
Lärandemål
Den studerande skall:
- ha utvecklat sin kunskap om bakgrunden till och utvecklingen av det svenska utbildningssystemet samt läraryrkets utveckling i ett historiskt och internationellt perspektiv
- känna till och kunna diskutera de teoretiska och praktiska konsekvenserna för skolan av de gemensamma grundläggande värderingarna i samhället om etik, moral, jämställdhet och jämlikhet
- ha tillägnat sig förmåga att analysera och därmed förstå skolans roll som förmedlare och återskapare av dessa grundläggande värderingar
- ha utvecklat sina färdigheter att tillämpa olika forskningsstrategier och metoder med skolan som forskningsobjekt
- ha utvecklat sin kunskap om betydelsen av pedagogiskt ledarskap och dess olika former och uttryckssätt
- ha utvecklat sin färdighet att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet. Här ingår t ex provkonstruktion, betygsättning och genomförande av utvecklingssamtal
Innehåll
Samhällsuppdrag, demokrati och värdegrund, 10 poäng, (15 ECTS)
- forskningsstrategier och -metoder
- grundläggande värderingarna i fråga om demokrati, etik, moral, jämställdhet och jämlikhet i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- källkritik och arkivkunskap
- läraryrkets uppkomst, utveckling och förändring
- olika utvärderingsstrategier, provkonstruktion, betyg och utvecklingssamtal
- pedagogiskt ledarskap, utbildningsplanering och utvärdering
- skolans roll i återskapandet av samhällets grundläggande värderingar
- skolutveckling och ledarskap i kollegial verksamhet samt lokala projekt
- utbildningssystemets uppkomst, utveckling och förändring
Behörighet
Godkända studier omfattande 20 poäng av Allmänt utbildningsområde 1-30 poäng
(Äldre gymnasiebetyg)
Kursbeskrivning
Kursen läses av antagna till Särskild lärarutbildning (SÄL 60)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppövningar, samt verksamhetsförlagd utbildning. I kursen kan också ingå projektarbeten som den studerande genomför enskilt eller i mindre grupp.
Examination
Examination sker genom seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar. I den lärarledda undervisningen som utgörs av praktiska övningar och tillämpningar är deltagande i undervisningen obligatorisk.
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- samtliga uppgifter i kursen ska vara genomförda av den studerande enligt givna instruktioner
- den studerande i redovisning och dokumentation av sina uppgifter visat att han/hon tagit till sig innehållet i kursens litteratur, seminarier och föreläsningar
- den studerande aktivt skall ha deltagit i kursens olika moment
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande visat hög ambitionsnivå och väl utvecklad förmåga att genomföra kursens olika uppgifter
- exempel på den studerandes idérikedom/originalitet ska finnas med och tydligt kunna urskiljas som inslag i examinationsuppgifterna
- den studerande visat god förmåga att reflektera över kursens innehåll
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå Godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos LUN om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
Kursen förutsätter tillgång till Internet
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bergem, Tryggve
- Titel: Läraren i etikens motljus
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Brown, George , Bull, Joanna & Pendlebury, Malcolm
- Titel: Assessing Student Learning in Higher Education
- Ort: London
- Upplaga: 1997
- Förlag: Routledge
- Kommentar: Kap 1 - 4, 80 s.
- Författare/red: Denscombe, Martyn
- Titel: Forskningshandboken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 292 s.
- Författare/red: Eklund, Monica
- Titel: Interkulturellt lärande: Intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960talets början
- Ort: Luleå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Universitity of Technology
- Kommentar: Sid 123-256, 329-352, totalt 158 s. Kan endast köpas via Bokhörnan
- Författare/red: Hartman, Jarl
- Titel: Vetenskapligt tänkande: Från kunskapsteori till metodteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 269 s.
- Författare/red: Imsen, Gunn
- Titel: Lärarens värld: Introduktion till allmän didaktik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kap. 4, 8 - 11 och 13, 192 s.
- Författare/red: Kärrby, Gunni (red.)
- Titel: Skolan möter förskolan och fritidshemmet
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 163 s.
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 120 s.
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Kunskap och betyg
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 136 s.
- Författare/red: Lindgren, Joakim
- Titel: Värdegrund i skola och forskning 2001
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2003
- Förlag: Värdegrundscentrum
- Webbadress: http://www.fceduc.umu.se/VGC_dokument/Nr1_skriftserien.pdf
- Kommentar: 36 s.
- Författare/red: Richardson, Gunnar
- Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 287 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: En fördjupad studie om värdegrunden: Om möten, relationer och samtal som förutsättningar för arbetet med de grundläggande värdena
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publicerat/index.shtml
- Kommentar: Dnr 2000:1613 86 s.
- Författare/red: Weiner, Gaby & Berge, Britt-Marie
- Titel: Kön och kunskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 155 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur