Pedagogik C, Examensarbete, 10 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik C, Examensarbete, 10 poäng
Education C, Degree Project, 10 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PEAC17
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: C-nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-02-14
- Giltig fr.o.m: 2007-01-19
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall utveckla förmågan att formulera, avgränsa och undersöka ett utbildningsvetenskapligt problem samt redovisa arbetet i form av en rapport/uppsats.
Lärandemål
Den studerande skall:
- ha utvecklat förmågan att formulera och avgränsa ett utbildningsvetenskapligt/ämnesdidaktiskt problem
- ha utvecklat förmåga att undersöka detta problem med lämplig metod
- ha utvecklat förmåga att redovisa arbetet i form av en rapport/uppsats
Innehåll
Examensarbete 10 poäng, (15 ECTS)
- en ämnesdidaktisk undersökning som rapporteras i form av en uppsats.
Behörighet
Godkända studier omfattande minst 20 poäng av Allmänt utbildningsområde 1-30 poäng
(Äldre gymnasiebetyg)
Kursbeskrivning
Kursen läses av antagna till Särskild lärarutbildning (SÄL 60)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och handledning.
Examination
För att erhålla betyget Godkänd krävs att:
- den studerande har genomfört och blivit Godkänd på samtliga examinerande uppgifter och moment enligt de bedömningskriterier som är fastlagda.
För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs att:
- den studerande dels uppfyller kriterierna för Godkänd
- den studerande också, utifrån faktakunskaper, tydligt redovisar förmåga att analysera och reflektera med systematik som kännetecknar forskningsprocessen som helhet.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets studieorganisationsdokument.
Varje studerande har möjlighet till ett visst antal handledningstimmar vilket anges i studiehandledningen och när dessa är förbrukade ges inga ytterligare handledningstillfällen.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen förutsätter tillgång till Internet
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 37 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Webbadress: http://www.skolverket.se/pdf/skolfs1994-1s.pdf
- Kommentar: 19 s
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1998
- Förlag: Fritzes
- Kommentar: 16 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Stukát, Staffan
- Titel: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 208 s.