Pedagogik, Design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik, Design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Education, Design and methodology in the study of educational practices 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PED010F
- Forskarutbildningsämne: Pedagogik
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2015-07-09
- Senast ändrad: 2015-10-05
- Giltig fr.o.m: 2015-10-01
Syfte
Kursen syftar till att doktoranden skall visa väsentligt fördjupade kunskaper och färdigheter i design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker.
Lärandemål
Doktoranden ska visa:
- brett kunnande inom och en systematisk förståelse av pedagogiks forskningsområde
- förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med pedagogiks specifika metoder i synnerhet
- visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar
- visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- visa fördjupad insikt om vetenskapen pedagogiks möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Allt i förhållande till kursens syfte.
Innehåll
I kursen problematiseras forskningsdesigners styrkor och svagheter för specifika projekt likväl som breda tvärvetenskapliga större projekt. Relationen mellan analys och specifika designer behandlas i relation till det pedagogiska kunskaps- och studieobjektet.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Doktoranden prövas genom skriftliga och/eller muntliga prov samt genom författandet av paper, recensioner och liknande, med anknytning till kurslitteraturen. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa vunna kunskaper i en forskningsansökan/reviderad forskningsplan med utgångspunkt i det egna avhandlingsarbetet.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bailey, Richard, et.al. (Eds.)
Titel: The Sage Handbook of Philosophy of Education
Upplaga: 2010
Förlag: London: Sage
Kommentar: pp 1-55
Författare/red: Punsch, Keith. F.
Titel: Developing Effective Research Proposals
Upplaga: 2007
Förlag: London: Sage
Webbadress: https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/developing-effective-research-proposals/book229018
Författare/red: de Vaus, David
Titel: Research Design in Social Research
Upplaga: 2001
Förlag: London: Sage
Författare/red: van den Akker, Jan, et.al. (Eds.)
Titel: Educational Design Research
Upplaga: 2006
Förlag: London: Routledge
Författare/red: Gorard, Stephen.
Titel: Research Design. Creating robust approaches for the social Sciences
Upplaga: 2013
Förlag: Sage
Författare/red: Creswell, J.
Titel: Research design. International student edition
Upplaga: 2024
Förlag: Sage
Valfria artiklar omfattande 50-100 sidor tillkommer för examinationsuppgift. Forskningsansökningar (ca 50-100 sidor) från pedagogiska institutionen tillkommer.