Pedagogik, Design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik, Design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker, 7,5 hp
Education, Design and methodology in the study of educational practices 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PED010F
  • Forskarutbildningsämne: Pedagogik
  • Nivå: Forskarnivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2015-07-09
  • Giltig fr.o.m: 2013-04-25

Syfte

Kursen syftar till att doktoranden skall visa väsentligt fördjupade kunskaper och färdigheter i design och metodval i studiet av pedagogiska praktiker.

Lärandemål

Doktoranden ska visa:
- brett kunnande inom och en systematisk förståelse av pedagogiks forskningsområde
- förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med pedagogiks specifika metoder i synnerhet
- visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar
- visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- visa fördjupad insikt om vetenskapen pedagogiks möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används

Allt i förhållande till kursens syfte.

Innehåll

I kursen problematiseras forskningsdesigners styrkor och svagheter för specifika projekt likväl som breda tvärvetenskapliga större projekt. Relationen mellan analys och specifika designer behandlas i relation till det pedagogiska kunskaps- och studieobjektet.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Doktoranden prövas genom skriftliga och/eller muntliga prov samt genom författandet av paper, recensioner och liknande, med anknytning till kurslitteraturen. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa vunna kunskaper i en forskningsansökan/reviderad forskningsplan med utgångspunkt i det egna avhandlingsarbetet.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bailey, Richard, et.al. (Eds.)
  • Titel: The Sage Handbook of Philosophy of Education
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: London: Sage
  • Kommentar: pp 1-55
  • Författare/red: de Vaus, David
  • Titel: Research Design in Social Research
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: London: Sage
  • Författare/red: van den Akker, Jan, et.al. (Eds.)
  • Titel: Educational Design Research
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: London: Routledge
  • Författare/red: Vithal, Renuka & Jonathan Jansen
  • Titel: Designing your first Research Proposal – A manual for reseachers in education and the social sciences
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Claremont: Juta & Company Ltd
  • Författare/red: Yates, Lyn
  • Titel: What does Good Education Research look like. Situating a field and its practices
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: McGraw-Hill: Open University Press

Valfria artiklar omfattande 50-100 sidor tillkommer för examinationsuppgift. Forskningsansökningar (ca 50-100 sidor) från pedagogiska institutionen tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15