Psykologi AV, Beteendeterapi och Kognitiv beteendeterapi (KBT) för psykologer - teoretiska och terapeutiska aspekter, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi AV, Beteendeterapi och Kognitiv beteendeterapi (KBT) för psykologer - teoretiska och terapeutiska aspekter, 30 hp
Psychology MA, Behavioral and Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) for Psychologists - Theoretical and Therapeutical Aspects, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS001U
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Medicin 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2010-04-14
- Senast ändrad: 2013-05-22
- Giltig fr.o.m: 2013-04-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall förvärva teoretiska och övergripande praktiska kunskaper som kan utgöra bakgrund till psykoterapeutiskt arbete på kognitiv beteendeterapeutisk grund.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Definiera och avgränsa grundläggande teorier, begrepp och modeller inom beteende- och kognitiv beteendeterapi och inlärning, samt med stöd av litteraturen problematisera, resonera kring och jämföra ovan begrepp och avgränsningen mot andra teorier och modeller.
• Utifrån tillämpningsexempel beskriva psykiska och livsstilspåverka(n)de sjukdomars uppkomst, utveckling och vidmakthållande ur ett biologiskt, kognitivt och inlärningspsykologiskt perspektiv.
• Redogöra för grundläggande inlärningsprinciper och deras betydelse i olika sammanhang
• Genomföra beteendeanalys
• Identifiera områden inom vilka kunskapsläget är oklart eller kontroverser föreligger
• Visa förtrogenhet med olika design och utvärderingsmetoder som används vid psykoterapiforskning
Innehåll
Denna kurs ingår som en del i ett planerat kurspaket med namnet ”Grundläggande utbildning i Kognitiv beteendeterapi (KBT) för psykologer”, vilket avses utgöra en vidareutbildning för yrkesverksamma psykologer, med syfte att i sin helhet kunna vara basen för sk. grundläggande psykoterapeutbehörighet med inriktning mot Kognitiv beteendeterapi (KBT).
Kursen omfattar tre delkurser som löper mer eller mindre parallellt. Kursen innefattar även fyra genomgående teman vilka berörs i större eller mindre omfattning i merparten av kursavsnitten, ”Filosofiska utgångspunkter och teoretiska perspektiv i BT/KBT relaterat till andra terapiinriktningar”, ”Historia och aktuell utveckling inom BT/KBT”, ”Empiri och evidens för KBT-interventioner” samt ”Exempel på olika tillämpningsområden av KBT”. Det senare temat, kan anpassas speciellt för att betona tillämpningsområden som är relevanta för deltagarna i den aktuella kursen.
Delkurs 1: Teori och metod, 22,5 högskolepoäng
Delkursen innehåller i huvudsak genomgång av grundläggande begrepp, och modeller inom beteendeterapi och kognitiv-beteendeterapi. Problem-konceptualisering i termer av klinisk fall- och beteendeanalys studeras och tränas. Terapeutiska interventioner, samtalsfärdigheter, terapeutiskt förhållningssätt och terapeutens förmåga att säkra en god allians utifrån beteendeterapeutiska förhållningssätt belyses och studeras. Vidare tas nya former, metoder och utveckling inom beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi upp. I huvudsak betonas individuell psykoterapi, men gruppterapi berörs också.
Delkurs 2: Psykopatologi och psykiatrisk diagnostik, samt nyare tankegångar kring diagnos, 4,5 högskolepoäng
Kursen omfattar fördjupad kunskap om psykiska sjukdomars uppkomst, utveckling och vidmakthållande ur ett biologiskt, evolutionspsykologiskt, kognitivt och inlärningspsykologiskt perspektiv. Vidare belyses neuropsykiatriska frågeställningar. Psykofarmaka och dess inverkan på behandling samt kombinationsbehandlingar berörs.
Delkurs 3: Forsknings- och utvärderingsmetoder, vetenskapsteori och psykoterapiforskning, 3 högskolepoäng
Delkursen innehåller undervisning avseende forskningsmetodik och metoder för utvärdering. Aktuell psykoterapiforskning, forskningsmetoder och resultat, samt forskningsetik belyses och diskuteras. Vetenskapliga artiklar granskas.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs psykologexamen.
Förutom psykologexamen skall den sökande vara yrkesverksam som psykolog.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning genomförs i form av föreläsningar och seminarier företrädelsevis vid heldagssammankomster. Kursen bygger i övrigt i hög grad på kursdeltagarens egen kunskapsinhämtning.
Examination
1000: Examination, 30 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination sker i form av tentamen och hemuppgifter.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen genomförs som uppdragsutbildning.
Denna kurs ingår som en del i ett planerat kurspaket med namnet ”Grundläggande utbildning i Kognitiv beteendeterapi (KBT) för psykologer”.
Genom komplettering med dels ”egen psykoterapi” och dels ”handlett klientarbete” av erforderlig omfattning och inriktning, förväntas utbildningen kunna ge behörighet att, tillsammans med övriga förkunskapskrav, söka till legitimationsgrundande psykoterapiutbildning i kognitiv beteendeterapi.
Rätt till examination enligt denna kursplan gäller ett år från registrering på kursen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Almén, N. (2007)
- Titel: Stress- och utmattningsproblem: Kognitiva och beteendeterapeutiska metoder
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 408s
- Författare/red: Barlow, D. H. (2007)
- Titel: Handbook of Psychological Disorders: A Step-By-Step Treatment Manual
- Förlag: Guilford Publications, 722s
- Författare/red: Beck, J. S. (2007)
- Titel: Kognitiv terapi för mer komplexa problem: när vanliga metoder inte fungerar
- Förlag: Nordstedts Akademiska, 359s
- Författare/red: Farmer. R.F. & Chapman, A.L. (2007)
- Titel: Behavioral Interventions inCognitive Behavioral Therapy: Practical Guidelines for Putting Theory Into Action
- Ort: Washington, DC
- Förlag: American Psychological Association, 341s
- Författare/red: Kåver, A. (1999)
- Titel: Social fobi
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 176s
- Författare/red: Ledley, D R & Marx, B P & Heimberg, R G (2005)
- Titel: Att lyckas med kognitiv beteendeterapi
- Ort: Stockholm
- Förlag: Liber, 319s
- Författare/red: Linton,S.J. (2005)
- Titel: Att förstå patienter med smärta
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 370s
- Författare/red: MINI-D IV:
- Titel: Diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR
- Ort: Stockholm
- Förlag: Pilgrim Press, 311 s
- Författare/red: Ramnerö, Jonas & Törneke, Niklas (2006)
- Titel: Beteendets ABC
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skinner, F.B. (1976)
- Titel: About Behaviorism
- Förlag: Vintage Books USA, 203s
- Författare/red: Svartdal, F (2006)
- Titel: Psykologins forskningsmetoder – en introduktion
- Ort: Stockholm
- Förlag: Liber, 295 s
- Författare/red: Tarrier, N (2006)
- Titel: Case formulation in cognitive behaviour therapy: The treatment of challenging and complex cases
- Ort: London
- Förlag: Routledge, 382s
- Författare/red: Törneke, N (2009)
- Titel: Relational Frame Theory – Teori och klinisk tillämpning
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 283s
- Författare/red: Wadström, O. (2008)
- Titel: Tvångssyndrom: orsaker och behandling i ett beteendeterapeutiskt perspektiv
- Förlag: Psykologperspektiv, 194 s
Referenslitteratur
- Författare/red: Eikeseth, S. & Svartdal, F. (2007)
- Titel: Tillämpad Beteendeanalys
- Ort: Stockholm
- Förlag: Studentlitteratur, 536s
- Författare/red: Kåver, Anna (2006)
- Titel: KBT i utveckling: En introduktion till kognitiv beteendeterapi
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur & Kultur, 368s
- Författare/red: Öst, Lars-Göran (2006)
- Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur, 288s
Artiklar utdelade av lärare
Kolla om litteraturen finns på biblioteket