Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi, 7,5 hp
Psychology Ma, School and Educational Psychology, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS016A
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2011-04-02
- Senast ändrad: 2013-05-27
- Giltig fr.o.m: 2013-08-29
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området skol- och pedagogisk psykologi, samt genom tillämpningsmoment bidra till utveckling av professionellt förhållningssätt. Kursen utgör en breddning och fördjupning i förhållande till momentet skolpsykologiska utredningar inom kursen Utredningsmetodik – individ och grupp.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för, värdera och analysera aktuell teoribildning och vetenskapliga data inom området pedagogisk psykologi, samt dess tillämpning inom pedagogisk verksamhet.
• Relativt kursen i utredningsmetodik på ett fördjupat sätt kunna värdera, analysera och planera för observation, bedömning och testning inom skola och förskola.
• Jämföra och analysera interventioner på individ-, grupp- och organisationsnivå, där huvuddelen av interventionerna är riktade mot lärandemiljön och pedagogernas arbete. Studenten ska även ha förmåga att relatera en frågeställning eller bedömning till möjliga och adekvata interventionsförslag.
• Visa kompetens att genomföra en tillämpad intervention i pedagogisk miljö, samt förmåga till professionellt agerande.
Innehåll
Kursen kan på ett tematiskt sätt delas in i tre delar. Den första delen är huvudsakligen kunskapsorienterad. Här belyses centrala begrepp och aktuell forskning inom skol- och pedagogisk psykologi, liksom en historisk överblick av området. Dessutom behandlas och problematiseras skolans och skolpsykologens uppdrag, lärandebegreppet, samt etiska och juridiska aspekter av psykologens verksamhet inom skola och förskola. Kursens andra del berör utredning och intervention i skolan utifrån vanligt förekommande frågeställningar. Interventioner på såväl individ-, grupp, och organisationsnivå analyseras. Delmomentet är såväl kunskaps- som färdighetsorienterat. Som en tredje del av kursen ingår tillämpningsmoment i pedagogisk verksamhet. Dessa innebär praktisk färdighetsträning, utveckling av professionellt förhållningssätt i relation till elever och skolpersonal, samt kritiskt granskande av den egna arbetsinsatsen och dess effekter.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att samtliga ingående kurser inom psykologprogrammet är godkända (med undantag av 7.5hp), samt att den studerande är antagen till psykologprogrammet. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 7.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningar. Utöver detta ingår tillämpade moment förlagda i pedagogisk verksamhet.
Examination
3000: Rapport, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Bedömning av studentens kunskaper sker vid skriftliga kunskapsprov, vid olika inlämningsuppgifter och seminarier, samt vid genomförande av praktiska moment.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning på psykologprogrammets olika delkurser är i princip obligatorisk. Hur detta konkret tillämpas vad gäller till exempel eventuellt krav på närvaro och andra aspekter av detta framgår av den aktuella kursens studiehandledning. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att i någon form komplettera detta vid nästkommande kurstillfälle.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Schad, E.
- Titel: Psykologi i skolan.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur AB
Artikel- och kompendiematerial, samt en lista över referenslitteratur tillkommer till angiven kursbok. Kursmaterial från det skolpsykologiska avsnittet i kursen Utredningsmetodik – Individ och grupp utgör referenslitteratur.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket