Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi AV, Skol- och pedagogisk psykologi, 7,5 hp
Psychology Ma, Educational and Pedagogical Psychology, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS016A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2011-04-02
  • Giltig fr.o.m: 2011-08-15

Syfte

Kursen ska ge en översikt av utvecklingen av kunskapsområdet pedagogisk psykologi samt exempel på aktuell tillämpning av pedagogisk psykologi i pedagogisk verksamhet. Kursen ska belysa både individ, grupp och organisationsnivå utifrån perspektiv på utveckling, förändring och lärande, samt vilka betingelser som underlättar eller försvårar lärande i en utvecklingsprocess. Kursen utgör en påbyggnad och fördjupning till relevanta moment av kursen ”utredningsmetodik”.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för aktuell teoribildning och vetenskapliga data inom området pedagogisk psykologi, samt ge en bild av tillämpningen inom pedagogisk verksamhet
- Relativt kursen i utredningsmetodik, på ett fördjupat sätt kunna planera för och resonera kring observation, bedömning och testning inom skola och förskola
- Relatera en bedömnings resultat till möjliga och adekvata behandlings/interventions-förslag, samt resonera kring relationen mellan intervention och bedömning/funktions-hinder, med hänsyn tagen till sociokulturella- och pedagogiska ramar och pedagogiska mål.

Innehåll

Pedagogisk psykologi i historiskt ljus:
Förgrundsfigurer inom pedagogisk psykologi. Utvecklingen av psykologverksamhet i förskola och skola i Sverige: från sortering till individualisering. Förskolans och skolans uppdrag: måldokument, centrala pedagogiska begrepp, konsekvenser för psykolog-verksamhet. Lärandebegreppet i relation till sociokulturella perspektiv. Reglerande juridiska ramar för psykologisk yrkesutövning.
Praktisk metodik för psykologer i förskola och skola:
Handledning och konsultation inom pedagogisk verksamhet: olika traditioner.
Utredning inom pedagogisk verksamhet: statiskt utredande av begåvning, utredning av funktionshinder samt dynamiskt utredande av lärandepotential.
Grupp- och organisationsutvecklande arbete inom pedagogisk verksamhet.

Preventionsinriktade program i förskola och skola. Deltagande observation i förskola och skola, deltagande i skolans inre arbete på organisationsnivå.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall samtliga poäng, med undantag för 7,5 hp, vara avklarade från termin 1-5. Eventuell rest skall härröra från närmast föregående termin.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar samt i form av tillämpade övningar kring testning och testmaterial/testdata.

Examination

Kursen examineras muntligt eller skriftligt. Seminarieserien examineras via deltagande.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

All undervisning på psykologprogrammets olika delkurser är i princip obligatorisk. Hur detta konkret tillämpas vad gäller till exempel eventuellt krav på närvaro och andra aspekter av detta framgår av den aktuella kursens studiehandledning. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att i någon form komplettera detta vid nästkommande kurstillfälle.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hundeide, K.
  • Titel: Sociokulturella ramar för barns utveckling: barns livsvärldar. 251 sidor.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Imsen, G.
  • Titel: Elevens värld: en introduktion till pedagogisk psykologi. Valda delar av 644 sidor.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Santrock.
  • Titel: Education psychology. 736 sidor.
  • Ort: London
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: McGraw Hill Education Europe

Artikel- och kompendiematerial, samt en lista över referenslitteratur tillkommer till nedan angivna kursböcker. Kursmaterial från kursen ”utredningsmetodik” utgör referenslitteratur.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15