Psykologi GR (B), Biologisk psykologi och psykofysiologi, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (B), Biologisk psykologi och psykofysiologi, 7,5 hp
Psychology BA (B) Biological psychology and psycholophysiology , 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS037G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2009-04-03
- Giltig fr.o.m: 2009-08-24
Syfte
Kursens första syfte är att ge ett biologiskt perspektiv på perception, kognition, emotion och inlärning. Med utgångspunkt i ovan psykologiska processer beskrivs deras fysiologiska och genetiskt/biologiska bas. Kursens andra syfte är att ge en översikt av de biologiska processer som aktualiseras i vardag och arbetsliv. Utgångspunkten är då de krav som vår omvärld ställer (ex. skiftarbete) och hur dessa krav anpassas eller kolliderar med våra biologiska grundförutsättningar.
Kursen ger även en introduktion till psykofysiologi och psykofysiologisk mätning. Frågan om relationen mellan arv och miljö speglas specifikt utifrån kursens tema.
Lärandemål
Efter kursen förväntas studenten kunna:
• Översiktligt redogöra för de funktionella samverkande fysiologiska system som utgör grunden för perception, kognition, emotion och inlärning.
• med stöd av aktuell vetenskaplig litteratur resonera kring frågan om det mänskliga medvetandets status och funktion
• känna igen och redogöra för några mätmetoder inom hjärnforskning och inom psykofysiologisk forskning
• på grundläggande nivå tillgodogöra sig forskning inom området
• Redogöra för relationen mellan inlärning och biologiskt arv
• Identifiera samhälls och arbetsförhållanden för vilka biologiska processer spelar roll, eller som har en biologisk påverkan på individen.
Innehåll
Centrala nervsystemets och hjärnans uppbyggnad och organisation, samspelet mellan olika system i centrala nervsystemet och i övriga kroppen vid t.ex. stress, medvetandets psykologi, psykofysiologisk metod och mätning, tillämpningsområden inom hälsoområdet och arbetsrelaterade områden som t.ex. stress och sömn.
Kursen innehåller laborativa moment i psykologilaboratoriet. Målet är att studenterna ska få en direkt erfarenhet av psykofysiologisk mätning
Under ett moment i kursen förväntas studenten söka aktuell forskning och tillgodogöra sig och sammanfatta en studie inom området.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall vidare 52.5 högskolepoäng vara avklarade från termin 1-2. Eventuell rest skall härröra från närmast föregående termin.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, i seminarieform samt i form av laborativa inslag.
Examination
Examination sker skriftligt, i form av inlämnad uppgift till seminarie samt i form av obligatoriskt deltagande i laborativt moment.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
All undervisning på psykologprogrammets olika delkurser är i princip obligatorisk. Hur detta konkret tillämpas vad gäller t.ex. eventuellt krav på närvaro och andra aspekter av detta framgår av den aktuella kursens studiehandledning. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att i någon form komplettera detta vid nästkommande kurstillfälle.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hugdahl, Kenneth,
- Titel: Psychophysiology
- Ort: Cambridge, Mass
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Harvard University Press
- Författare/red: Lagercrantz, Hugo,
- Titel: Hjärnan och Medvetandet
- Ort: Nora
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Bokförlaget Nya Doxa
- Författare/red: Rosenzweig, M.R, Breedlove, S.M., & Watson, N.V.
- Titel: Biological Psychology: An Introduction to Behavioral, Cognitive and Clinical Neuroscience (5th edition).
- Upplaga: 2007
- Förlag: Sinauer Associates Inc., U.S.
Till referenslitteraturen hör samtlig litteratur som ingår i kursen ”Perception, kognition, emotion och inlärning”. Till ovan kurslitteratur tillkommer aktuella forskningsartiklar enligt lärares specifikation, omfattning c:a 150 sidor.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket