Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp
Psychology Ba (C), Assessment Methodology, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS066G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2010-12-17
  • Senast ändrad: 2013-09-27
  • Giltig fr.o.m: 2014-01-01

Syfte

Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring testteori och en orientering kring olika tests bakgrund, testteoretiska grunder samt tillämpning ingår. Kursen ska ge färdigheter i att planera för, genomföra, tolka och kritiskt förhålla sig till resultat från testning.

Lärandemål

Efter momentet testteori ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
• redogöra för centrala statistiska begrepp relaterade till testanvändning och tolkning
• beskriva processen i testutveckling

Färdigheter och förmåga
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera test utifrån syfte, användning och testteoretiska överväganden

Efter momentet tillämpad utredningsmetod ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
• redogöra för utredningars syfte inom olika verksamheter, samt betydelsen av det sammanhang där utredningen genomförs
• känna igen och redogöra för verktyg inom olika fält för psykologisk utredning
• redogöra för de lagar som omgärdar testhantering, samt relevanta etiska riktlinjer

Färdigheter och förmåga
• utifrån utredningens syfte formulera relevanta frågeställningar
• mot bakgrund av en utrednings syfte och frågeställning välja relevanta metoder för utredning
• praktiskt genomföra testning med ett standardiserat testmaterial
• visa grundläggande förmåga att tolka och integrera resultat från utredning, samt utifrån detta formulera möjliga slutsatser och rekommendationer
• formulera grunden till ett utlåtande
• resonera kring möjlig uppföljning av utredningen, exempelvis i form av individuella interventioner, konsultation eller handledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• redogöra för, och föra ett resonemang kring, etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid utredningar i olika sammanhang

Innehåll

Kursen är uppdelad i två moment; testteori och tillämpad utredningsmetod.

Testteori:
Moment ett består av en orientering kring testteorins statistiska och metodologiska grunder.

Tillämpad utredningsmetodik:
Under detta moment arbetar studenterna med tillämpningsövningar kring konkreta test- och bedömningsmetoder, samt deras användning. Momentet består av tillämpningar och övningar inom områdena Grundläggande neuropsykologiska utredningar, Barn- och skolutredningar, samt Arbetslivets utredningar.

Neuropsykologimomentet tar sin utgångspunkt i användandet av WAIS som startpunkten för att formulera mer specificerade frågeställningar och på en neuropsykologisk tolkning av resultatet. Vilka kvalitativa bedömningar kompletterar de kvantitativa i bedömningen av starka och svaga funktioner.

Avsnittet om barn- och skolpsykologiska utredningar lyfter fram frågor som är centrala i utredning av barn, med fokus på utredningar inom föräldrabarnhälsovård och skola. Momentet innefattar hela utredningsprocessen: anamnes och formulering av relevanta frågeställningar, val av utredningsmetoder, tolkning och slutsatser, formulering av utlåtande och rekommendationer, samt efterföljande arbete med konsultation och handledning. Eftersom barnutredningar kan göras inom ett flertal olika verksamheter belyser momentet också sammanhangets betydelse för utredningen.

Momentet Arbetslivsutredningar syftar till att introducera testanvändning inom det arbetspsykologiska området. Arbetspsykologisk utredning, prestationsbedömning och urval avhandlas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker både i form av föreläsningar och tillämpade övningsmoment. De tillämpade momenten utgörs av testövning med handledning av, inom relevant testområde, erfaren psykolog.

Examination

1001: Statistikarbete och inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1002: Barn/skola, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1003: Arbete/Organisation, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1004: Neuropsykologi, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker genom praktiskt genomförande och bedömning av färdighet i testanvändning, samt skriftligt.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

All undervisning på psykologprogrammets olika delkurser är i princip obligatorisk. Hur detta konkret tillämpas vad gäller t.ex. eventuellt krav på närvaro och andra aspekter av detta framgår av den aktuella kursens studiehandledning. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att i någon form komplettera detta vid nästkommande kurstillfälle.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: APA,
  • Titel: http://www.apa.org/science/standards.html
  • Upplaga: APA standards rörande testning. Länk för att köpa ”Standards” men också annan fri information)
  • Författare/red: Lezak, M. D., Howieson, D.B. & Bigle, E.D.
  • Titel: Neuropsychological Assessment
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Oxford University Press Inc
  • Författare/red: Mabon, H.
  • Titel: Arbetspsykologisk testning: om urvalsmetoder i arbetslivet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan, 438 sidor
  • Förlag: Assessio
  • Författare/red: Selander, U-B & Nyman, H.
  • Titel: Psykologutlåtanden och intyg.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Smedler, A C.
  • Titel: Att testa barn
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan, 279 sidor
  • Förlag: Psykologiförlaget AB
  • Författare/red: Urbina, S.
  • Titel: Essentials of Psychological testing
  • Ort: New Jersey
  • Upplaga: Senaste upplagan, 326 sidor
  • Förlag: John Wiley & Sons

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15