Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp
Psychology Ba (C), Assessment Methodology, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS066G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi
- Fastställd: 2010-12-17
- Senast ändrad: 2013-05-27
- Giltig fr.o.m: 2013-08-29
Syfte
Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring testteori och en orientering kring olika tests bakgrund, testteoretiska grunder samt tillämpning ingår.
Kursen ska ge färdigheter i att planera för, genomföra, tolka och kritiskt förhålla sig till resultat från testning.
Lärandemål
Efter momentet testteori ska studenten kunna
• redogöra för centrala begrepp som validitet, reliabilitet och mätfel
• beskriva processen i testutveckling
• identifiera och redogöra för ett tests skalnivå, samt resonera kring betydelsen av skalnivå
• tolka ett testresultat i relation till ett tests normer
Efter momentet orientering kring test ska studenten kunna
• översiktligt redogöra för de vanligaste test som används inom psykologins arbetsområde
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera dessa test utifrån syfte, användning och testteoretiska överväganden
Efter avsnittet om neuropsykologisk utredning ska studenten kunna
• Redogöra för den neuropsykologiska utredningens roll i handledning och konsultation
• Genomföra en testning med WAIS eller WISC
• Formulera tolkningshypoteser utifrån neuropsykologiskt perspektiv samt ge exempel på instrument och strategier för att följa upp initial bedömning
• resonera kring och värdera testresultat kritiskt
• under handledning formulera grunden till ett utlåtande
Efter momentet om barn- och skolutredningar ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för barn- och skolutredningars syfte, samt betydelsen av det sammanhang där utredningen genomförs
- känna igen och översiktligt redogöra för verktyg inom olika testtraditioner
Färdigheter och förmåga
- formulera frågeställningar som är relevanta utifrån den verksamhet där en utredning genomförs
- utifrån frågeställningen välja relevanta metoder för utredning: anamnes, intervjuer, observation och val av testverktyg
- visa grundläggande förmåga att tolka och integrera resultat från en utredning, samt utifrån detta formulera möjliga slutsatser och rekommendationer
- under handledning formulera grunden till ett utlåtande, samt redogöra översiktligt för juridiska och pedagogiska dimensioner av utlåtandeskrivningen
- bedöma behovet av efterföljande handledning eller konsultation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för, och föra ett resonemang kring, de särskilda etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid bedömningar av barn
Efter avsnittet om arbetslivsutredningar ska studenten kunna
• Redogöra för arbetslivstestningens roll i relation till urvalssituation, prestationsmätning, psykosocial arbetsmiljö och utveckling av medarbetare och team/arbetsgrupp
• Utifrån tillämpade exempel formulera frågeställning och välja, samt motivera valet av, testmetod
• Översiktligt kunna redogöra för de lagar som omgärdar testhantering, samt relevanta etiska riktlinjer eller policydokument.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment; test-teori och orientering kring olika psykologiska test, orientering kring vanliga psykologiska test, tillämpade moment och färdighetsträning. Betoning läggs vid neuropsykologi, pedagogisk psykologi och utredning, barnobservationsmetodik, arbetspsykologiska utredningar samt översiktligt om urval.
Moment 1:
Moment ett består av en orientering kring testteorins statistiska och metodologiska grunder och tillämpning.
Moment 2:
Moment två består av en orientering kring de några av de olika test som används i psykologisk utredning. Testens syfte, användning och testteoretiska karakteristika belyses i föreläsningar och seminarier i vilka studenterna själva arbetar med att granska testen utifrån den grundläggande testteoretiska kunskap som förmedlats i moment ett.
Moment 3:
Under moment tre arbetar studenterna med tillämpningsövningar kring konkreta test/bedömningsmetoder och deras användning. Momentet består av tillämpningar och övningar inom områdena Neuropsykologi, Pedagogisk psykologi, Barnobservationsmetodik samt Arbetslivets utredningar.
Avsnittet om neuropsykologiska utredningar tar sin utgångspunkt i användandet av WAIS som startpunkten för att formulera mer specificerade frågeställningar och på en neuropsykologisk tolkning av resultatet. Vilka kvalitativa bedömningar kompletterar de kvantitativa i bedömningen av starka och svaga funktioner. Momentet belyser även frågan om testningens roll i handledning och konsultation.
Avsnittet om barn- och skolpsykologiska utredningar lyfter fram frågor som är centrala i utredning av barn, med fokus på utredningar inom föräldrabarnhälsovård och skola.
Momentet innefattar hela utredningsprocessen: anamnes och formulering av relevanta frågeställningar, val av utredningsmetoder, tolkning och slutsatser, formulering av utlåtande och rekommendationer, samt efterföljande arbete med konsultation och handledning.
Momentet utgör dels en breddning och fördjupning av det moment med barnobservation som ingår i kursen utvecklingspsykologi. Barnobservationerna sätts här in i ett kliniskt sammanhang där hela utredningsprocessen uppmärksammas, och observationsmetodiken kompletteras med andra utredningsmetoder, såsom intervjuer och testning.
Eftersom barnutredningar kan göras inom ett flertal olika verksamheter belyser momentet också sammanhangets betydelse för utredningen. Särskilt fokus läggs vid skolpsykologiska utredningar, där skolans verksamhet och mål relateras till utredningens syfte och metoder.
Avsnittet om Arbetslivsutredningar syftar till att introducera testanvändning inom det arbetspsykologiska området. Prestationbedömning, urval, psykosocial arbetsmiljö och förändringsfaktorer avhandlas.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall vidare 142,5 högskolepoäng vara avklarade från termin 1-5. Eventuell rest skall härröra från närmast föregående termin.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker både i form av föreläsningar och tillämpade övningsmoment. De tillämpade momenten utgörs av testövning med handledning av, inom relevant testområde, erfaren psykolog.
Examination
Examination sker skriftligt. De moment som innehåller tillämpade testmoment examineras utifrån inlämnade skriftliga uppgifter samt utifrån bedömning av färdighet i användning av materialet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andrewes, David G.
- Titel: Neuropsychology: From Theory to Practice
- Ort: Hove
- Upplaga: Senaste upplagan, 624 sidor
- Förlag: Taylor and Francis Ltd
- Författare/red: APA,
- Titel: http://www.apa.org/science/standards.html
- Upplaga: APA standards rörande testning. Länk för att köpa ”Standards” men också annan fri information)
- Författare/red: Mabon, H.
- Titel: Arbetspsykologisk testning: om urvalsmetoder i arbetslivet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan, 438 sidor
- Förlag: Assessio
- Författare/red: Selander, U-B & Nyman, H.
- Titel: Psykologutlåtanden och intyg.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Smedler, A C.
- Titel: Att testa barn
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan, 279 sidor
- Förlag: Psykologiförlaget AB
- Författare/red: Urbina, S.
- Titel: Essentials of Psychological testing
- Ort: New Jersey
- Upplaga: Senaste upplagan, 326 sidor
- Förlag: John Wiley & Sons