Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - Individ och grupp, 15 hp
Psychology Ba (C), Assessment Methodology, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS066G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2010-12-17
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring testteori och en orientering kring olika tests bakgrund, testteoretiska grunder samt tillämpning ingår. Kursen ska ge färdigheter i att planera för, genomföra, tolka och kritiskt förhålla sig till resultat från testning.

Lärandemål

Efter momentet testteori ska studenten kunna

• redogöra för centrala begrepp som validitet, reliabilitet och mätfel
• beskriva processen i testutveckling
• identifiera och redogöra för ett tests skalnivå, samt resonera kring betydelsen av skalnivå
• tolka ett testresultat i relation till ett tests normer

Efter momentet orientering kring test ska studenten kunna

• översiktligt redogöra för de vanligaste test som används inom psykologins arbetsområde
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera dessa test utifrån syfte, användning och testteoretiska överväganden
Efter avsnittet om neuropsykologisk utredning ska studenten kunna

• Redogöra för den neuropsykologiska utredningens roll i handledning och konsultation
• Genomföra en testning med WAIS eller WISC
• Formulera tolkningshypoteser utifrån neuropsykologiskt perspektiv samt ge exempel på instrument och strategier för att följa upp initial bedömning
• resonera kring och värdera testresultat kritiskt
• under handledning formulera grunden till ett utlåtande

Efter avsnittet om skolpsykologisk utredning ska studenten kunna

• redogöra för utredningens roll i relation till den pedagogisk verksamheten i skolan
• formulera en för skolans uppdrag relevant frågeställning inför utredning och utifrån frågeställningen välja relevanta metoder i utredning: anamnes, intervjuer, observationer och val av testverktyg, bedöma behovet av efterföljande handledning.
• Känna igen och översiktligt redogöra för verktyg inom olika testtraditioner: statisk testning av begåvning, utredning av utvecklingsstörning, utredning av dyslexi, samt dynamisk testning av lärandepotential.
• Under handledning formulera grunden till ett utlåtande, samt redogöra översiktligt för juridiska och pedagogiska dimensioner av utlåtandeskrivande.

Efter avsnittet om barnobservationer ska studenten kunna

• Beskriva den direkta barnobservationens roll i relation till andra bedömningsmetoder och informationskällor
• Formulera frågeställning, under handledning genomföra och skriftligt rapportera resultaten av en observation
• Redogöra för, och föra ett resonemang kring, de särskilda etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid bedömningar av barn

Efter avsnittet om arbetslivsutredningar ska studenten kunna

• Redogöra för arbetslivstestningens roll i relation till urvalssituation, prestationsmätning, psykosocial arbetsmiljö och utveckling av medarbetare och team/arbetsgrupp
• Utifrån tillämpade exempel formulera frågeställning och välja, samt motivera valet av, testmetod
• Översiktligt kunna redogöra för de lagar som omgärdar testhantering, samt relevanta etiska riktlinjer eller policydokument.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre moment; test-teori och orientering kring olika psykologiska test, orientering kring vanliga psykologiska test, tillämpade moment och färdighetsträning. Betoning läggs vid neuropsykologi, pedagogisk psykologi och utredning, barnobservationsmetodik, arbetspsykologiska utredningar samt översiktligt om urval.

Moment ett:
Moment ett består av en orientering kring testteorins statistiska och metodologiska grunder och tillämpning.

Moment två:
Moment två består av en orientering kring de några av de olika test som används i psykologisk utredning. Testens syfte, användning och testteoretiska karakteristika belyses i föreläsningar och seminarier i vilka studenterna själva arbetar med att granska testen utifrån den grundläggande testteoretiska kunskap som förmedlats i moment ett.

Moment tre:
Under moment tre arbetar studenterna med tillämpningsövningar kring konkreta test/bedömningsmetoder och deras användning. Momentet består av tillämpningar och övningar inom områdena Neuropsykologi, Pedagogisk psykologi, Barnobservationsmetodik samt Arbetslivets utredningar.

Avsnittet om neuropsykologiska utredningar tar sin utgångspunkt i användandet av WAIS som startpunkten för att formulera mer specificerade frågeställningar och på en neuropsykologisk tolkning av resultatet. Vilka kvalitativa bedömningar kompletterar de kvantitativa i bedömningen av starka och svaga funktioner. Momentet belyser även frågan om testningens roll i handledning och konsultation.

Avsnittet om pedagogisk psykologi syftar till att ge en orientering kring hur en skolpsykologisk utredning genomförs i skolan. Betoningen i momentet ligger på relationen mellan skolans verksamhet och mål och utredningens syfte. Formulering av frågeställning, val av relevant metod och användning av resultatet i konsultation och handledning.

Avsnittet om barnobservationsmetodik utgör en fortsättning på och fördjupning av det moment med barnobservation som ingår i kursen i utvecklingspsykologi termin 2. Barnobservationsmetodiken sätts in i ett kliniskt sammanhang med frågeställning, observations- och testmetodik och formulering av utlåtande/handledning och konsultation.

Avsnittet om Arbetslivsutredningar syftar till att introducera testanvändning inom det arbetspsykologiska området. Prestationbedömning, urval, psykosocial arbetsmiljö och förändringsfaktorer avhandlas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall vidare 142,5 högskolepoäng vara avklarade från termin 1-5. Eventuell rest skall härröra från närmast föregående termin.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker både i form av föreläsningar och tillämpade övningsmoment. De tillämpade momenten utgörs av testövning med handledning av, inom relevant testområde, erfaren psykolog.

Examination

Examination sker skriftligt. De moment som innehåller tillämpade testmoment examineras utifrån inlämnade skriftliga uppgifter samt utifrån bedömning av färdighet i användning av materialet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andrewes, David G.
  • Titel: Neuropsychology: From Theory to Practice
  • Ort: Hove
  • Upplaga: Senaste upplagan, 624 sidor
  • Förlag: Taylor and Francis Ltd
  • Författare/red: APA,
  • Titel: http://www.apa.org/science/standards.html
  • Upplaga: APA standards rörande testning. Länk för att köpa ”Standards” men också annan fri information)
  • Författare/red: Mabon, H.
  • Titel: Arbetspsykologisk testning: om urvalsmetoder i arbetslivet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan, 438 sidor
  • Förlag: Assessio
  • Författare/red: Smedler, A C.
  • Titel: Att testa barn
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplagan, 279 sidor
  • Förlag: Psykologiförlaget AB
  • Författare/red: Urbina, S.
  • Titel: Essentials of Psychological testing
  • Ort: New Jersey
  • Upplaga: Senaste upplagan, 326 sidor
  • Förlag: John Wiley & Sons

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15