Psykologi AV, Neuropsykologi, utredning och intervention, för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi AV, Neuropsykologi, utredning och intervention, för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology MA, Neuropsychology, Assessment and Intervention, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS092A
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-09-21
- Senast ändrad: 2022-01-11
- Giltig fr.o.m: 2022-08-14
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten kunskap och färdigheter för en utökad neuropsykologisk bedömning och en ökad förståelse för hur resultaten kan användas i behandlingsarbete. Testresultat relateras till möjliga konkreta problem i vardagssituationer och till frågan om intervention och arbetsinriktad rehabilitering.
Kursen utgör en påbyggnad till i första hand kursen i utredningsmetodik, WAIS-utredning, termin sex. På en övergripande nivå avser kursen också stimulera tänkande kring relationen mellan hjärnans funktion, neuropsykologisk teori och praktik och allmänpsykologiska fenomen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa kunskap om aktuella neuropsykologiska utredningsmetoder med applicering på vuxna.
- Utifrån denna kunskap kunna planera en neuropsykologisk utredning.
- Visa förståelse för hur neuropsykologins ämnesområde kan relateras till allmänpsykologisk teori och praktik.
Färdigheter och förmåga
- Visa förmåga att kunna välja adekvata utredningsmetoder för att besvara olika frågeställningar gällande kognitiva funktioner i relation till olika former av problematik.
- Visa grundläggande förmåga att kunna resonera om rehabiliterings- och behandlings- interventioner baserade på en neuropsykologisk utredningsprofil.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa på förmåga att granska olika förhållningssätt till hur neuropsykologisk utredning genomförs.
- Kunna beskriva och värdera psykologens roll i en utrednings olika skeenden.
Innehåll
Inom testområdet bygger kursen vidare på kunskaperna från kursen i utredningsmetodik, med en utökad neuropsykologisk bedömning. Kursen belyser frågan om hur man går vidare utifrån vad som kom fram i grundbedömningen – vilka delfunktioner är aktuella att analysera vidare och med vilka metoder?
Intervention belyses utifrån en bred definition, från återkoppling på test till direkta behandlings- och rehabiliterings-interventioner. Fokus ligger på relationen mellan intervention och testresultat, bedömningen av dysfunktion och bedömningen av hur dysfunktionen spelar in i patientens vardag.
Kursen ska belysa relationen mellan neuropsykologisk praktik och teori och allmänpsykologisk teori och praktik rörande områden som hjärnans funktion, inlärning, emotion, personlighet och behandling.
Behörighet
180 hp på grundnivå inom Psykologprogrammet eller motsvarande.
Därutöver ska Psykologi AV Psykologpraktik 19,5 hp och Psykologi AV Ramkurs Etik och ett professionellt förhållningssätt 3 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande vara avklarade.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar samt i form av tillämpade övningar kring testning och testmaterial/testdata.
Examination
2101: Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2102: Seminarium, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar till examination Seminarium:
Momentet omfattas av flera seminarietillfällen. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarier. Detta i form av muntlig presentation i grupp, samt aktivt seminariedeltagande under andra gruppers presentation. Ett av seminarietillfällen kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurser med kurskoder PS079A och PS049A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Nyberg, L.
- Titel: Kognitiv neurovetenskap. Nya teorier och tillämpningar.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Nyman, H., & Bartfai, A.
- Titel: Klinisk neuropsykologi.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
Referenslitteratur
- Författare/red: Finn, S.E.
- Titel: In our Clients Shoes. Theory and Techniques of Therapeutic Assessment.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Routledge Member of the Taylor and Francis Group
- Författare/red: Hebben, N., & Milberg, W.
- Titel: Essentials of Neuropsychological Assessment.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: John Wiley & Sons Ltd
- Författare/red: Kolb, B., & Wishaw, I.Q.
- Titel: Fundamentals of Human Neuropsychology.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Worth Publishers Inc.,U.S
- Författare/red: Lezak, M.D.
- Titel: Neuropsychological Assessment.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: OUP USA
Till kurslitteraturen kan tillkomma testmanualer och artiklar enligt specifikation från lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket